شناسهٔ خبر: 67322870 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صادق آهنگران در گفت‌وگو با مهر:

جشن‌های بزرگ غدیر منشا شناخت این روز است

مداح سرشناس کشور گفت: لازم است در سطح شهر کاروان‌هایی به راه بیفتد و جشن‌ها برگزار شود تا بگوییم در غدیر چه اتفاقی افتاده و سرمنشا آن چه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهمونی کیلومتری غدیر در سومین سال برگزار خود امسال نیز میزبان ۲۲۰۰ موکب در پایتخت و پنج میلیون نفر از مردم در این عید بزرگ است. مردم در این جشن میلیونی برای برپایی موکب‌ها و نیز خدمت رسانی به شرکت کنندگان در مراسم نقش اصلی را در برگزاری هر چه بهتر این رویداد ایفا می‌کنند.

حاج صادق آهنگران از مداحان نام آشنای کشور درباره عید غدیر و لزوم شناساندن آن به مردم در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر گفت: ما اول باید غدیر و اهمیت آن را به مردم بشناسانیم و بعد بگوییم مردم به عرصه بزرگداشت این روز بیایند چرا که این عید از اعیاد قربان و فطر و نوروز هم بالاتر و حتی فرسنگ‌ها جلوتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: اساس شیعه و مذهب ما روی عید غدیر است. این عید باید شناخته شود، این عید اگر شناخته شد اصل اسلام ناب شناخته می‌شود. بزرگان ما بیشترین تاکید را بر گرامیداشت عید غدیر دارند و حتی گاهی از عاشورا نیز مهمتر می‌دانند چرا که اگر عید غدیر درست شناخته می‌شد عاشورایی به وجود نمی‌آمد.

آهنگران با اشاره به وظایف مردم در قبال عید غدیر افزود: باید محکم و پرتلاش روی عید غدیر تکیه کنیم. در تلویزیون، در نشریات در فضای مجازی این روز را تبلیغ کنیم، در سطح شهر کاروان‌هایی به راه بیفتد و جشن‌ها برگزار شود و بگوییم در غدیر چه اتفاقی افتاده و سرمنشا آن چه بوده است. درباره آینده غدیر که متصل به ظهور حضرت حجت (ص) می‌شود صحبت کنیم تا وقتی که ان‌شاءلله حضرت ظهور می‌کند این موضوع تکمیل کننده غدیر باشد.

این مداح کشور بیشترین وظیفه را در تبیین عید غدیر متوجه مداحان و واعظان دانست و بیان کرد: بیشترین وظیفه بر عهده مداحان و سخنرانان است تا با سخنرانی و اجرای برنامه به تبلیغ این روز کمک کنند. از بیان مهمتر لسان شعر و مداحی است و گاهی یک بیت شعر کار ۱۰ سخنرانی را می‌کند. این شعر است که در قالب هنر از حنجره مداح بهترین اثر را روی مستمع می‌گذارد. تولید و پخش کلیپ‌ها در صدا و سیما کار دیگری است که یاد آور این عید بزرگ است.

وی به اهمیت عید غدیر و جایگاه آن اشاره کرد و گفت: مسؤولان اگر اهمیت غدیر را بدانند بسیاری از هزینه‌ها را کم می‌کنند و برای تبلیغ این روز می‌گذارند.

آهنگران همچنین درباره برخی صحبت‌ها مبنی بر هزینه جشن‌های غدیر گفت: کسانی که نسبت به این مسئله موضع می‌گیرند یا تحت تأثیر دشمن قرار دارند و یا هزینه‌هایی دیگری که برای کارهای دیگر غیر مهم را نمی‌‎بینند. بسیاری از هیئت‌ها و مردمی که در برگزاری اعیاد غدیر سهیم هستند در این روز کمک ویژه‌ای به نیازمندان دارند. چند سالی است با طرح ثواب اطعام غدیر بسیاری از مساجد و خیرین و هیئت‌ها سعی دارند اطعام را بین اقشار کم درآمدتر توزیع کنند و این کار پسندیده‌ای است.

نظر شما