شناسهٔ خبر: 67322624 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فیلمساز مشهور فلسطینی، مستندی از جنایات در "غزه" می‌سازد

محمد حمیدی‌مقدم از حمایت‌ مالی ۱۰ هزار یورویی مرکز گسترش برای ساخت مستند با موضوع "غزه" خبر داد و گفت: رشید مشهراوی فیلمی درباره نسل‌کشی در غزه می‌سازد.

صاحب‌خبر -

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از حمایت‌ مرکز گسترش برای ساخت مستندهایی با موضوع غزه خبر داد و گفت: بعد از بازار جشنواره فیلم کن، اتفاق بسیار خوبی در صندوق بین‌المللی غزه برای ما رخ داد. قصد داریم بخش ویژه غزه که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برای نخستین بار برگزار شد، در دوره‌های بعد ادامه دهیم.

وی ادامه داد: ما از تولید 5 مستند با موضوع غزه که توسط سینماگران غیرایرانی ساخته شده حمایت می‌کنیم. نخستین نمایش این آثار به احتمال فراوان در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خواهد بود. در حقیقت حمایت‌های پست پروداکشن مرکز گسترش برای ساخت فیلم‌های بین‌المللی با موضوع غزه افزایش می‌یابد و مبلغ این حمایت مالی 10 هزار یورو است.

وی درباره ساخت مستندهای بین‌المللی با موضوع غزه گفت: در بازار جشنواره کن با رشید مشهراوی یکی از فیلمسازان مهم فلسطینی مذاکره داشتیم و به نتایج خوبی رسیدیم، قرار است با تهیه‌کنندگی او فیلمی درباره وضعیت انسانی و نسل‌کشی در غزه ساخته شود. این مستندها توسط 10 فیلمساز که در مناطق اشغالی به ویژه رفح، غزه و ... ساکن هستند، در حال تولید است.

مستند , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

 

مدیرعامل مرکز گسترش تاکید کرد: این اتفاق علاوه براینکه تولید مشترک بین‌المللی به شمار می‌رود، می‌تواند ما را وارد حوزه جدیدی در ساخت مستندهای مهم منطقه‌ای کند. ساخت این فیلم‌ها با مشارکت مرکز اتفاق می‌افتد. نگاه مالکیتی به این ماجرا نداریم و بیشتر به فکر توسعه مفهومی و زبانی در موضوعات مطبوع خودمان هستیم.

حمیدی مقدم درباره "مدرسه مستند حقیقت" توضیح داد: راه‌اندازی این مدرسه کار مهم و ماندگاری برای سینمای مستند خواهد بود و می‌تواند به توسعه و عدالت فضای آموزشی منجر شود. دوره پایه آن رایگان است، اما دوره پیشرفته آن با کمترین هزینه برگزار می‌شود. از مستندسازان مستعد شهرستانی که مرکز آنها را انتخاب می‌کند، حمایت می‌کنیم. این آموزش‌ها علاوه بر تربیت مستندسازان جوان و کم تجربه، برای فیلمسازان با تجربه نیز حاوی موضوعات ارزشمندی خواهد بود. با این کار، تلاش می‌کنیم مستندسازی را وارد فاز آکادمیک کنیم. چرخه کشف استعداد و باروری فیلمسازان هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

پیچینگ ملی مستند راه‌اندازی می‌شود

وی از راه‌اندازی پیچینگ‌های داخلی برای جذب سرمایه برای تولید مستند خبر داد و گفت: توجه به پیچینگ‌ها به منظور جذب سرمایه‌گذار داخلی برای ساخت فیلم‌ها مورد توجه ماست و معتقدم همان‌قدر که جذب سرمایه‌‌گذار خارجی مهم است، توجه به هم‌افزایی تهیه‌کنندگان داخلی، چه خصوصی و چه دولتی و ارگان‌ها دارای اهمیت است. برهمین اساس، قصد راه‌اندازی پیچینگ ملی مستند را داریم. این پیچینگ ملی آخرین مراحل خود را پشت سر می‌گذارد و فراخوان آن به منظور مشارکت همه دستگاه‌ها و ارگان‌های تولیدکننده فیلم مستند به زودی منتشر می‌شود.

 

حمیدی مقدم اضافه کرد: با این کار، چند طرح انتخاب شده و مستندها با مشارکت چند تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ساخته می‌شود. شاید برخی فیلم‌ها در مرحله ساخت باشند و از نظر بودجه‌ای به مشکلاتی برخورد کرده باشند که حتما با این پیچینگ سرمایه گذار و حامی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما