شناسهٔ خبر: 67322250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

محمدباقر قالیباف در اتاق بازرگانی چه گفت؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع هیات رئیسه اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی حضور پیدا کرد و به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس صنعت جهان صنعت نیوز؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در این نشست با اشاره به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات هشتم تیرماه، گفت: اتاق ایران محفل اقتصادی کشور است و آنچه در توان داشته باشد برای تعالی و توسعه کشور به کار می‌بندد.

صمد حسن‌زاده، در ادامه به مجموعه‌ای از چالش‌های پیش‌ روی اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: نبود برنامه‌های حمایتی از تولید، تورم بالای ۴۰ درصدی، نبود ناوگان حمل‌ونقلی استاندارد، تحریم‌ها، وضع مقررات خلق‌الساعه، نوسانات ارزی و … مشکلاتی هستند که اقتصاد ایران را تهدید می‌کنند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: آمار می‌گوید ارزش‌افزوده فراورده‌های نفتی در دنیا، میانگین ۱۲ درصد است. در ایران باوجود همه ظرفیت‌ها این رقم حدود ۸ درصد برآورد می‌شود. بنابراین لازم است با برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌های موجود در کشور را بر اساس یک اعتمادسازی ملی وارد پروژه‌های بزرگ کنیم و بدین ترتیب دیگر مردم نیازی به یارانه‌های توهین‌آمیز ندارند و اگر این روش را پیاده کنیم همه مردم درآمدهای بالایی به‌عنوان سرمایه‌داران اصلی، کسب می‌کنند.

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی پرسش‌های خود را درباره برنامه اقتصادی محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کردند.

فرزین فردیس، عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: شما قبلاً در مسند تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و نظارت بودید و بحران اقتصادی کشور و دلایل آن را می‌دانید. نظام چند نرخی ارز به تشدید فساد و ناکارآمدی می‌انجامد؛ برنامه شما دراین‌باره چیست؟ درباره ناترازی گاز، برق، آب، سوخت و بودجه دولت چه برنامه‌ای دارید و چگونه با فسادی مانند چای دبش مبارزه خواهید کرد؟

او با اشاره به شرایط نیروی کار، تورم و فشار مالیاتی، رسید:  آیا رویه گذشته را ادامه می‌دهید یا برنامه‌هایی برای عبور از این شرایط دارید؟ آیا متعهد می‌شوید با رفع تحریم‌ها بند از پای این اقتصاد باز کنید. برخی به دلیل نفت، قدرت تأثیرگذاری فناوری و نوآوری را فراموش کردند و تأثیر آن را در تمدن سازی و تمدن براندازی فراموش کردند؛ واکنش شما درباره فناوری و نوآوری چیست؟

 رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در این نشست با اشاره به اینکه جامعه حمل‌ونقل ایران مظلوم است، گفت: عمر ناوگان حمل‌ونقل کشورمان در بخش دریایی، زمینی و ریلی بالا است، شما برنامه‌تان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل چیست؟ چرا رانندگان ما باید افسوس حمل‌ونقل ترکیه را بخورند؟

وی اظهار کرد: عمر ناوگان حمل‌ونقل ایران، ۲۱ سال است و روزانه ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، درصورتی‌که با نوسازی، ۵۰ درصد مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و میلیون‌ها لیتر صرفه‌جویی می‌کنیم.

 رستمی با بیان اینکه چرا دولت و مجلس به دنبال تکنولوژی نو نیست، تصریح کرد: ایران از سال ۱۳۵۴ عضو کنوانسیون بیمه سبز است و ما با توجه به سهل‌انگاری بیمه مرکزی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تعلیق شدیم و ۶۰ هزار کامیون‌دار زمین‌گیر شده‌اند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در پایان از قالیباف خواست از تجربه و تخصص فعالان اقتصادی در صورت پیروزی استفاده کند. به عقیده او کشور در صورت عدم استفاده از تجربه و همراهی با بخش خصوصی پیشرفت نمی‌کند.

علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران هم در ادامه گفت: برنامه دولت برای اقتصادی بعد از نفت چیست؟ تنها راه توسعه اقتصادی کشور، توسعه صنعتی است ولی الآن صنعت ایران در بن‌بست قرار گرفته است. اصلی‌ترین مشکل اقتصادی، چند نرخی بودن ارز آن است. چند نرخی بودن ارز رانت عظیمی است که در اختیار برخی قرار می‌گیرد و تأثیری در پایین نگه‌داشتن قیمت به نفع مردم ندارد.

کلاهی ادامه داد: در حال حاضر به صنایع مونتاژی موبایل، ۳۶۰ میلیون یورو ارز داده شده، که این مبلغ می‌تواند گره از مشکلات صنعت باز کند. با پیمان‌سپاری صنعت کشور رونق نخواهد داشت؛ یک اشتباه چند بار باید تکرار شود؟ فشار تصمیمات سیاسی از روی مسائل اقتصادی برداشته شود و با اقتصاد واقع‌بینانه برخورد شود.

در ادامه نشست، حسین سلاح ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به وضعیت تشکل‌های اقتصادی کشور، گفت: در دوره اخیر، تشکل‌های خود انتظام اقتصادی تضعیف شد؛ البته شما در کسوت ریاست مجلس تلاش کردید از تضعیف نهاد ۱۴۰ اتاق ایران جلوگیری کنید که نشد. الآن هم چه در کسوت رئیس‌جمهوری و چه در کسوت رئیس مجلس، انتظار می‌رود در قالب نهادهای تقنینی، اجرایی و نظارتی، از تضعیف تشکل‌های خودانتظام جلوگیری کنید.

سلاح‌ورزی ادامه داد: در غیاب احزاب سیاسی، باید نهادهای خود انتظام به حیات خود ادامه دهند.

احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز در این نشست گفت: آنچه امروز باید به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه مطرح است، حل چالش‌های اقتصادی است؛ پس ضرورت دارد بر اساس اقدامات و کارنامه اجرایی هرکدام از نامزدهای انتخاباتی، دست به انتخاب بزنیم.

او از محمدباقر قالیباف خواست تا در صورت انتخاب شدن به رئیس دولت چهاردهم، این دولت در حوزه گردشگری فعال باشد و ظرفیت‌های این بخش را جدی بگیرد.

علی‌اصغر جمعه‌ای، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در این نشست تأکید کرد: رئیس‌جمهور آینده اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را جدی بگیرد.

به اعتقاد او مواد این قانون در صورت اجرا در ارتقای سطح اقتصاد کشور اثرات مثبت دارد.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: دولت چهاردهم باید توجه داشته باشد تا زمانی که روابط بین‌المللی ایران احیا نشود، همه تلاش‌ها کمترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

در ادامه نشست و پس از اظهارنظر فعالان اقتصادی، محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تبریک روز ملی اصناف، گفت: من اعتقاد دارم، هیچ کار غیرممکنی وجود ندارد و با شجاعت در تصمیم‌گیری، خیلی از پروژه‌ها مثل اتوبان امام علی (ع)، قابل اجراست.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل، ۷۰درصد راننده‌ها، خودمالک هستند، این وضعیت در حوزه شهری، جاده‌ای، خودروهای سنگین، باری و صنعتی چنین است. متوسط عمر خودروها ۳۰ سال است ولی برای خرید و تعویض خودروهای جدید، راننده شرایط مالی مناسبی ندارد و تورم روزبه‌روز وضعیت را بدتر کرده است. باید در این شرایط با جرات در تصمیم‌گیری، وضعیت را بهبود داد. باید تصمیم‌ها با منطق اقتصادی درنهایت به نفع راننده و مالک باشد تا به نفع اقتصاد کار کند.

قالیباف اظهار کرد: با تعویض خودروهای اسقاطی مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل در کمتر از پنج سال جبران می‌شود. باید اجازه داد حوزه حمل‌ونقل از خدمات بعد از فروش استفاده کنند. ما باید رانت و بی‌عرضگی را در حوزه خودروسازی متوقف کنیم. همه کشور از این وضعیت ناراضی هستند. با این وضعیت، ما خودروساز نیستیم و خودروساز نخواهیم شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: زیان انباشته در حوزه حمل‌ونقل ۲۵۰ همت است که درنهایت دولت مجبور می‌شود، جبران کند. دولت چگونه باید این هزینه‌ها را جبران کند. به‌هرحال وقتی دولت این‌طوری دستور می‌دهد باید این‌طوری هم جبران خسارت کند و این یعنی هزینه کردن از جیب مردم.

او تصریح کرد: باید قوانین خودروهای اقساطی را اجرا کرد. الان با مصوبه مجلس در حوزه واردات خودرو، آیا خودرویی به دست راننده رسیده است یا خیر؟ خودروها به دست واسطه‌ها رسیده، درحالی‌که باید تصمیمات در مسیر درستی اجرایی شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: در قدم اول باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم؛ یعنی باید اقتصاد را معطوف به هدف، قابل‌کنترل و برگشت‌پذیر کنیم. باید در بازتوزیع ثروت کشور فعال شویم و فشار اقتصادی را از روی مردم برداریم. پس آنچه نیاز است، رشد اقتصادی است.

به اعتقاد او کمک به اقتصاد یعنی کمک به ابتدای زنجیره که تولید است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آن روزی که اعلام شد قیمت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ است، گفتم این عدد چگونه به دست آمد و به دنبال آن اثرات و نتایج این تصمیم را دیدیم.

قالیباف حرکت در بن‌بست را یک اشتباه استراتژیک دانست و افزود: رئیس قوه مجریه تصمیم‌ساز نیست و فقط  تصمیم‌گیر است. اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون، دانشگاه‌ها تصمیم‌سازان واقعی هستند.

او درباره روند سرمایه‌گذاری در کشور نیز گفت: باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و بدانیم سرمایه در جایی قرار می‌گیرد که در آنجا احساس امنیت کند.

این نامزد انتخاباتی، روند خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌ها را غیرمنطقی و خلاف جهت سرمایه‌گذاری ارزیابی کرد و افزود: دولت باید متوجه سرمایه‌ها و دارایی‌های مردم باشد چراکه مردم اگر احساس کنند که سرمایه آنها در امنیت نیست، آن را در اختیار اقتصاد قرار نمی‌دهند و داخل صندوق‌های امانات می‌گذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنرانی خود به موضوع مذاکره و رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: من موافق مذاکره برای رفع تحریم هستم و مذاکره را نوعی مبارزه می‌دانم، اگر در داخل برای تولید و اقتصاد تصمیم درست بگیریم، می‌توانیم تحریم را حل کنیم.

او ادامه داد: در مذاکره با دشمن باید درست مذاکره کرد. حوزه دستگاه دیپلماسی اهمیت دارد و باید مشکلات را حل کرد. من این موضوع را در ابعاد مختلف تجربه کرده‌ام. باید اقدام در مقابل اقدام انجام شود. نمی‌شود ما گام‌هایی را در عرض یک هفته برداریم ولی آن‌ها ما را چند سال معطل نگه دارند.

قالیباف تأکید کرد: رابطه اقتصادی، محدود به ارز در مقابل غذا نیست، باید هر چه خواستیم تجارت کنیم. من در شهرداری بدون ضمانت بانک مرکزی هم ال سی باز کرده‌ام و همیشه به بخش خصوصی اعتماد کرده‌ایم. ما مشکلات اقتصاد را حل می‌کنیم به‌شرط اینکه سیاست زده رفتار نکنیم.

او ادامه داد: اگر سرمایه داخلی را نتوانیم جذب کنیم، هیچ سرمایه‌گذار خارجی، حتی سرمایه ایرانیان خارج کشور را نمی‌توانیم جذب کنیم. چه ایرادی دارد که صندوق سرمایه‌گذاری ارزی تأسیس کنیم و سود آن‌هم به ارز پرداخت شود.

او ادامه داد: باید امید را در جامعه زنده کرد. حوزه دانش‌بنیان فرصت‌های جدیدی است که باید استفاده کرد. دولت نباید قیمت‌گذاری دستوری کند. اتاق‌های سه‌گانه هم باید پاسخگو باشند و بازار را تنظیم کنند.

قالیباف اظهار کرد: تورم جامعه را بداخلاق می‌کند؛ به‌جای تولید با تورم، قماربازی راه می‌افتد. تولیدکننده هم اخلاق و هم مالش را از دست می‌دهد و این تأثیر تورم لجام‌گسیخته بر اخلاق کسب‌وکار است. باید این موارد را حل کرد.

او با بیان اینکه از محل تورم به‌جای تولید، مالیات می‌گیریم، افزود: این مسئله تبعات به جامعه وارد می‌کند و سرمایه داخلی پای‌کار تولید نمی‌آید. وقتی نتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم ناموفق خواهیم بود.

او تأکید کرد: رانتی که به تولید می‌دهیم باید کاهنده و محدود باشد. درصورتی‌که رانت اضافه دادیم و کاهنده تعرفه نبود، ضد تولید می‌شود.

او درباره نرخ ارز هم گفت: قانون در مقوله نرخ ارز، از شناور مدیریت شده می‌گوید نه تثبیت ارز. وضعیت امروز ارز به معنای رانت است. نوسان قیمت ارز باید قابل پیش‌بینی شود

قالیباف ادامه داد: باید اقتصاد کشور بزرگ شود تا به سمت ثبات اقتصادی برویم. بین رشد تولید با مصرف انرژی ۵ برابر فاصله داریم. ما نسبت به استاندارد جهانی، ۲.۵ برابر مصرف می‌کنیم و باید هزینه‌ها را از محل کاهش مصرف جبران کنیم.

او با تأکید بر اینکه کاهش مصرف باید از خانواده‌ها شروع شود، گفت: پیش‌شرط موفقیت این کار، سیاست دولت است که اولین نفع به خانوارها برگرداند و مردم در ازای کاهش مصرف از ثمرات آن منتفع شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با تزریق گاز صرفه‌جویی شده در کشور به پتروشیمی‌ها نه‌تنها از تعطیلی آنها جلوگیری خواهد شد بلکه در سال اول بیش از ۲۰ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد بازمی‌گردد و باز برق و گاز صنعت را قطع نمی‌کنید.

او اظهار کرد: این تصمیم به شجاعت دولتمرد برمی‌گردد و بخش خصوصی باید در تصمیم‌سازی‌ها کمک کند.

قالیباف در نهایت ابراز امیدواری کرد: با اجرای برنامه هفتم توسعه اقتصاد به ثبات و پیش‌بینی پذیری برسد.

نظر شما