شناسهٔ خبر: 67322124 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی آذربایجان‌غربی:

نشست تخصصي تعزيه در اروميه برگزار شد

صاحب‌خبر -
نشست تخصصي تعزيه در اروميه برگزار شد
خبرگزاری آریا - به همت معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی نشست تخصصی شبیه خوانی و هنرهای مرتبط با آن با حضور استاد اسماعیل مجللی از شبیه خوانان و پژوهشگران عرصه تعزیه در محل فرهنگسرای ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آریا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، علی رمضانی معاون هنری سینمایی اداره کل اظهار داشت: در این نشست که عصر روز سه شنبه 29خرداد ماه با حضور شبیه خوانان استان و تنی چند از نویسندگان و هنرمندان هنرهای نمایشی استان دایر شد استاد مجللی پیرامون شبیه خوانی و هنرهای مرتبط با آن و همچنین از جرای مراسم شبیه خوانی در آذربایجان و سیری در ادبیات سوگواری نمایشی آذری پرداخت .
وی افزود: پرسش وپاسخ با حضار و اجرای بخشی از تعزیه شهادت حر توسط شبیه خوانان شهرستان خوی بخش دیگری از این برنامه و نشست هنری بود .
رمضانی در ادامه نسبت به حضور اسماعیل مجللی در این استان اذعان نمود: برگزاری چنین نشست هایی برای نخستین بار است که در سطح استان صورت می گیرد و قطعا حضور اساتید برجسته ی این هنر در جمع شبیه خوانان استان ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اسماعیل مجللی از شبیه خوانان و پژوهشگران عرصه تعزیه است که اجرای تعزیه ، تدریس این هنر ، داوری و کارشناسی این هنر در سوگواره های مختلف کشوری و همچنین نگارش دهها مقاله با محوریت تعزیه را در کارنامه هنری خود ثبت نموده است و شاخص ترین فعالیت وی نگارش کتاب جامع شبیه نامه است که به سیری در چگونگی شکل گیری تعزیه در کشور و استانهای مختلف پرداخته شده است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ادامه افزود: استان آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که هنر شبیه خوانی با زبان آذری در بیشتر شهرهای آن رایج و مرسوم است و در ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع) در بیشتر مناطق استان این هنر به علاقمندان عرضه می شود .
وی در پایان افزود: تلاش ما بر این است با بهره گیری از پیشکسوتان و برگزاری کارگاههای آموزشی تعزیه در انتقال این هنر به نسل جوان گامی برداشته باشیم و از زوال و به محاق رفتن این هنر مردمی که رنگ و بوی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به خود گرفته قطعا جلوگیری خواهد شد.

نظر شما