شناسهٔ خبر: 67321795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشد۴۲درصدی سنجش مهارت در دولت سیزدهم

مقایسه گزارش های سازمان فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم با دولت های قبل بیانگر این است که سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در دولت سیزدهم رشد ۴۲ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،یکی از موثرین ترین راه ها برای ایجاد اشتغال مهارت آموزی است و سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز بنگاه‌های به نیروی ماهر را برطرف می کند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‏‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.

اما مقایسه گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نشان می‌دهد که ارائه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم با رشد 2برابری همراه بوده و صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای افزایش قابل توجهی داشته است. به نحوی که در دولت شهید آیت الله رئیسی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای 33درصد رشد داشت و طی این مدت حدود 4میلیون و 700هزار نفر ـ دوره آموزش مهارتی ارائه شد.

همچنین مطابق آمارهای سازمان فنی و حرفه ای در حوزه سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای این آمار در دولت سیزددهم رشد42 درصدی داشته است. یعنی در سال 1402 حدود 2میلیون و 55هزار و 634 نفر و در سال 1401 حدود 1میلیون و 489 هزار و 295 نفر و در مدت مشابه دولت دوازدهم حدود 2میلیون و 881هزار و 788 نفر و در دولت سیزدهم نیز حدود 4میلیون و 097 هزار و 65 نفر تحت سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای قرار گرفته اند. 

مهرداد عظیمی , رئیس سازمان فنی و حرفه ای چندی پیش در گفت‌وگویی به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم اشاره و گفت:‌ در دولت سیزدهم صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی وحرفه‌ای 1194درصد رشد داشته و تعداد مجوزهایی که برای تأسیس آموزشگاه در سال 1402صادر شده 17هزار و 650مجوز بوده است. در حال حاضر تعداد مجوزهای صادره یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم به بیش از 41هزار و 790مجوز رسیده است.

وی همچنین از رشد 33درصدی حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته سنجش صلاحیت حرفه‌ای 38درصد رشد داشت و واگذاری امر آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی 1140درصد افزایش یافت.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد2.5میلیون شغل و کاهش نرخ بیکاری به 8.1 درصد از اقدامات موثر و قابل توجه در سال گذشته بوده و موجب شده یکی از وعده‌های دولت شهید آیت الله رئیسی در حوزه اشتغال محقق شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود 40هزار مربی و 8000کارگاه در بخش دولتی گفت: این امر نشانگر اهمیت و تاثیرگذاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در عرصه تولید و مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دارد.در حال حاضر یکی از برنامه‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تحقق شعار سال افزایش تعداد مراکز آموزش جوار کارگاهی است به نحوی که امسال به منظور کمک به بخش‌های صنعت و اقتصاد ظرفیت مراکز جوار کارگاهی 50درصد افزایش خواهد یافت. همچنین ارتقای مراکز جوار کارگاهی و آموزش و سنجش صلاحیت در اولویت برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سال جاری است.

انتهای پیام/

نظر شما