شناسهٔ خبر: 67321788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تعیین ۷۴۷ شعبه اخذ رای برای انتخابات در قم

فرماندار قم گفت: از ۷۴۷ شعبه اخذ رأی که در کل استان داریم، ۶۹۱ شعبه در شهرستان قم واقع شده که ۶۱۹ شعبه ثابت و ۷۲ شعبه سیار است.

صاحب‌خبر -

عباس ذاکریان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اقدامات و فرآیندهای برگزاری انتخابات اظهار داشت: پس از اتفاق تلخ حادثه‌ی شهادت آیت‌الله رئیسی و باتوجه به اصل 131 قانون اساسی و همچنین مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حکم آقای مخبر، ما بلافاصله طی 50 روز برای برگزاری انتخابات فرصت داشتیم تا رئیس جمهور انتخاب شود.

ذاکریان گفت: در اندک زمانی پس از آن، مقدمات برگزاری انتخابات آغاز شد. در اولین گام ماهیت‌های اجرایی را تشکیل دادیم. با توجه به محدودیت زمانی که داشتم، توافقی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان صورت گرفت؛ قرار بر این شد که هیئت‌های اجرایی دوره قبل در مجلس شورای اسلامی در صورت تمایل از حضورشان برای این انتخابات هم استفاده شود.

فرماندار شهرستان قم بیان کرد: بلافاصله مقدمات چینش صندوق‌ها و شعب اخذ رأی انجام شد. فرمانداری به بررسی و بازبینی 4 ستادی که در سطح شهر قم هست پرداخت. به جز 10 شعبه‌ای که تغییرات جزئی داشتند تغییر دیگر نداشتیم. ما در این دوره 3حوزه‌ی انتخابیه داریم؛ ازجمله: شهرستان قم، شهرستان کهک و شهرستان جعفرآباد.

وی عنوان کرد: از 747 شعبه اخذ رأی که در کل استان داریم، 691 شعبه در شهرستان قم واقع شده است که از این مجموع 619 شعبه ثابت و 72 شعبه سیار است. ما 10 شعبه اخذ رأی در بخش خلجستان و 16 شعبه هم در بخش سلفچگان داریم. مابقی شعب هم در شهرستان قم واقع شده است.

ذاکریان تصریح کرد: در بحث مهم چینش نیروها، با تک‌تک عزیزان و عوامل اجرایی که در انتخابات قبل با ما همکاری داشتند تماس گرفته شد و آن‌ها اعلام آمادگی کردند. عوامل اجرایی شعب ما، ازجمله نماینده فرماندار و نماینده بخشدار و همگی آن‌ها آماده و در سامانه جامع انتخابات وارد شد.

فرماندار شهرستان قم اظهار داشت: ما ظرف سه چهار روز گذشته بحث آموزش عوامل اجرایی رو داشتیم. با توجه به تغییرات و اختلافاتی که بین نحوه‌ی برگزاری انتخابات قبلی مجلس و این انتخابات بود نیازمند این آموزش‌ها بودیم. خصوصا در بحث صورت جلسه، نحوه‌ی پلمپ صندوق‌ها و موارد دیگر و الحمدلله این آموزش‌ها به پایان رسیده است.

وی افزود: ما درحال آمادگی و تدارک صندوق‌ها، تعرفه‌ها و اقلام انتخاباتی شعب هستیم. ما امیدواریم که مردم در ادامه‌ی حماسه‌‌‌ای که در بدرقه‌ی شهیدان خدمت داشتند، انتخابات را هم رقم بزنند و آن حماسه را تکمیل کنند.

ذاکریان در پاسخ به این سوال که نحوه‌ی تشکیل ستادهای انتخاباتی کاندیدها به چه صورت بود، گفت: بلافاصله‌ پس از اعلام اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان، عزیزان مجاز به بحث تبلیغات بودند. مجاز به اینکه ستادهای استانی خود را تشکیل دهند. 

فرماندار شهرستان قم بیان کرد: 4نفر از نامزدهای ریاست‌ جمهوری رؤسای ستادهای مرکزی خود در استان قم را معرفی کردند. با این عزیزان جلسه‌ای برگزار شد که در آن توجیهات لازم بر اساس قانون صورت گرفت. آن‌ها مجاز هستند که در چهارچوب قانون تبلیغات خود را انجام دهند. ولی عمدتا تمرکز تبلیغات بر روی فضای مجازی خصوصا رسانه‌ی ملی و مناظره‌ها بود.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس قانون هر نامزد چند ستاد می‌تواند داشته باشد، خاطرنشان کرد: در روند انتخابات ریاست‌ جمهوری محدودیتی برای ستاد وجود ندارد. ولی در بحث نصب تراکت، بنر و اقلام تبلیغاتی باید در مقابل ستادهای خود آن‌ها باشد.

ذاکریان در خصوص نظارت‌ها بر روند فعالیت‌های نامزدها، عنوان کرد: ما در روز جمعه جلسه‌ای با رؤسای استانی ستاد تبلیغاتی نامزدهای محترم داشتیم؛ که در آن بحث‌های قانونی گوشزد شد. یک ستاد هم به ریاست رئیس محترم کل دادگستری استان قم تحت عنوان ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی شکل گرفت.

فرماندار شهرستان قم گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌صورت تمام الکترونیک در استان قم برگزار شد. تلاش بر این بود که در این انتخابات هم به‌این شکل باشد ولی باتوجه به اینکه زیرساخت‌های قانونی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آماده نیست ما به صورت نیمه مکانیزه برگزار خواهیم کرد. افراد صرفا با دو مدرک هویتی شناسنامه یا کارت ملی ‌توانند رأی دهند.

انتهای پیام/

نظر شما