شناسهٔ خبر: 67321337 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳ تیر

خودروی ارزان رنو در راه ایران

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم تیر 1354؛ اختصاص 59 میلیون تومان اعتبار برای هتل‌سازی

وزارت اطلاعات و جهانگردی از محل اعتبارات سال گذشته خود حدود 59 میلیون تومان در اجرای سیاست دولت مبنی بر تامین رفاه مسافران و جهانگردان داخلی و خارجی و تشویق بخش خصوصی برای ساخت هتل در تهران و شهرستان‌ها اختصاص داد.

براساس برنامه‌های تنظیمی، پیش‌بینی شده بود که 30 هتل با ظرفیت 1785 اتاق در سراسر کشور احداث شود و به دنبال انجام این برنامه‌ها قسمتی از اعتبار مذکور در اختیار این بخش قرار می‌گیرد.

میزان وام برای احداث هر هتل 60 درصد هزینه کل ساختمان با سود 6 درصد است. مدت استهلاک اقساط این وام 20 سال است و پرداخت اولین قسط 5 سال بعد از شروع بهره‌برداری آغاز می‌شود. در حال حاضر 29 باب هتل از محل وام‌های دولت در دست ساخت است.

سوم تیر 1374؛ نرخ ارز و کالا با اعمال سیاست‌های کنترل ارز کاهش می‌یابد

کالاهای اساسی موردنیاز مردم امسال به طور کامل و با ارز شناور تامین شده است.

این خبر را محمد خان، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد و افزود: کالاهای وارداتی و تولیدی با سیستم توزیع عادلانه، در اختیار مردم قرار می‌گیرد و دولت در این زمینه کوچکترین نگرانی و مشکلی ندارد.

وی با تشریح وضعیت جاری اقتصاد کشور و انگیزه‌های اعمال کنترل بر بازار ارز گفت: در برنامه پنج ساله اول توسعه، دولت برای رشد و توسعه کشور و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، امتیازهایی مثل در اختیار قرار دادن ارز ارزان، آزادی در قیمت‌گذاری، واردات و صادرات را مدنظر قرار داد.

آقای محمد خان تاکید کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور در همه ابعاد به رشد مطلوب نرسیده، لازم است یک سیستم کنترل اعمال شود، اما در آینده در صورت رسیدن به حد مطلوب، روش کار به سیستم آزاد تبدیل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف سیاست‌های تازه دولت را بی‌ارزش کردن ارز در بازار سیاه و کالاهای قاچاق و به موازات آن تثبیت نرخ‌ها عنوان کرد و گفت: با اعمال سیاست‌های کنترلی بر بازار ارز و مبارزه قاطع با عوامل قاچاق کالا، در آینده شاهد کاهش هر چه بیشتر نرخ ارز و کالا خواهیم بود.

سوم تیر 1394؛ مکان ورود پول خارجی

آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که طی 5 سال گذشته تمرکز سرمایه‌گذاری در بخش‌های مستقیم مانند نفت و گاز بوده و در سایر بخش‌ها مانند بازار اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کمتری صورت گرفته است.

طبق آمار در سال 91 معادل 7/22 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز بوده است.

خودرو ارزان رنو در راه ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی میزان مراسم امضای تفاهم‌نامه طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی میان ایران‌خودرو و دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر بود که این وزارتخانه، سود بازرگانی واردات این نوع خودروها را صفر و تعرفه آنها را فقط چهار درصد در نظر گرفته است.

 

نظر شما