شناسهٔ خبر: 67321312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حشمت الله فلاحت پیشه

پورمحمدی را یک غنیمت در مناظرات می‌بینم

فعال سیاسی گفت: آقای پورمحمدی را غنیمت در مناظرات نامزدها می‌بینم؛ شخصیت آزاده ای که اصول مدنظر خودش را بدون توجه به سبد رأی‌اش مطرح می کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌‍نیوز - 4 نامزد اصولگرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پیچ تاریخی قرار گرفته اند، زاکانی و قاضی زاده از یک طرف متهم به پوششی بودن می شوند اما می دانند اگر بخواهند اصرار کنند و تا آخر در میدان بمانند طبق نظرسنجی ها سبد رأی شان آنقدر خالی است که شاید تا سال ها دستمایه جوک‌های سیاسی شوند. محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی نیز که سبد رأی درخوری دارند، تنها در صورتی شانس رأی آوری خواهند داشت که فقط یکی از آنها در میدان بماند و دیگری کنار بکشد اما با وجود این واقعیت چون آنها شانه به شانه همدیگر جلو می روند، این مسئله کناره گیری یکی از آنها به نفع دیگری را سخت کرده است؛ به ویژه آنکه قالیباف هنوز معتقد است «سال 96 رئیس جمهور می شد اگر رئیسی کنار می رفت و او در میدان باقی می ماند.»

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره احتمال کناره‌گیری نامزدها از صحنه انتخابات گفت: در این دوره از انتخابات، یک رقابت نابرابر را داریم مشاهده می کنیم. پیش بینی می شود که 4 نامزد مدافع و حامی وضع موجود یعنی آقایان جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی در نهایت به یک نامزد می رسند اما تا آخرین لحظه در میدان خواهند ماند چون هدف مشترکشان جلوگیری از رأی آوردن آقای پزشکیان است.

وی پزشکیان را منتقد وضع موجود خواند و افزود: آرایش فعلی نامزدها تنها ظلم به پزشکیان نیست بلکه ظلم به مردم ایران نیز است که اکثر منتقد وضع موجود هستند. معتقدم حداقل 2 نامزد اصولگرا هدف انتخاباتی ندارند و فقط آمده اند تا با تبلیغات منفی جلوی رأی آوری نامزد منتقد وضع موجود را بگیرند. آنها از بیت المال هزینه می کنند و وقت مردم را می گیرند مثلا مناظرات می توانست 2 ساعته باشد اما در حال حاضر 4 ساعته برگزار می شود.

این فعال سیاسی یادآور شد: 3 مناظره برگزار شد که به شدت کسل کننده بودند؛ در واقع سبک مناظره طوری است که دائم آقای زاکانی و قاضی زاده هاشمی به آقای پزشکیان حمله می کنند تا تمرکز لازم را از او برای طرح برنامه هایش بگیرند و نگذارند صحبت ها و برنامه های پزشکیان شنیده شود. معتقدم در نهایت آقایان زاکانی و قاضی زاده با گرفتن وعده پست و مقام از صحنه کاندیداتوری انصراف می دهند و کنار می روند.

وی افزود: آقایان جلیلی و قالیباف امروز در نظرسنجی ها دوم و سوم هستند و هر روز نیز فاصله آنها با آقای پزشکیان یعنی نامزد اول بیشتر و بیشتر می شود بنابراین فقط زمانی می توانند رقیب آقای پزشکیان شوند که با هم ائتلاف کنند. البته رأی آنها به هم نزدیک است و همین مسئله احتمال شکل گیری ائتلاف بین آنها را با دشواری مواجه کرده است. ضمن آنکه اختلافاتی نیز بین قالیباف و جلیلی وجود دارد و اگر موضوع رقابت با پزشکیان نبود این اختلافات خیلی عمیق تر از اینها بروز و ظهور می کرد که نمونه اش را در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم مشاهده کردیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد مثبت مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: آقای پورمحمدی را غنیمت در مناظرات نامزدها می‌بینم؛ شخصیت آزاده ای که اصول مدنظر خودش را بدون توجه به سبد رأی‌اش مطرح می کند.

وی با اظهار ناامیدی مردم از سبک و روش برگزاری مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روز به روز ستادهای انتخاباتی تعیین کننده می شوند و آنچه باعث شده ستادهای آقای پزشکیان پرشور باشد همین مظلومیتی است که او در یک رقابت نابرابر تجربه می کند.

این نماینده ادوار مجلس درباره میزان قابلیت انتقال سبد رأی قالیباف به جلیلی یا جلیلی به قالیباف گفت: هر کدام از آنها به نفع دیگری کنار برود حداکثر فقط 70 درصد سبد رأی خود را می تواند به سبد نامزد موتلف منتقل کند. هر چه قدر هم که ضرورت ائتلاف بین آنها بیشتر می شود، به نظر می رسد اختلافات جلیلی و قالیباف بیشتر نمایان می شود.

وی افزود: اردوگاه انتخاباتی آقای جلیلی این نقد را به قالیباف و اطرافیانش دارند که معیارهای اصولگرایی را رعایت نکرده اند. حتی شدت نقد آنها به قالیباف بیشتر از نقدی است که به پزشکیان وارد می کنند. همین باعث می شود که قالیباف و جلیلی رقابت با یکدیگر را ادامه دهند چون قالیباف می داند اگر به نفع جلیلی کنار رود پایان بلندپروازی و آغاز زوال جایگاه سیاسی اش خواهد بود.

فلاحت پیشه آرای ثابت قدم جلیلی را خیلی بیشتر از آرای قالیباف خواند و گفت: جلیلی به امید همین آرای ثابت قدم در انتخابات خواهد ماند تا انتخابات را به دور بعد بکشاند اما حامیان آقای قالیباف در حمایت شان خیلی ثابت قدم نیستند چون یک پای شان در ستاد آقای قالیباف و پای دیگرشان در ستاد آقای پزشکیان است. معتقدم اگر کار به موج انتخاباتی برسد حتما حامیانش، قالیباف را قربانی می کنند و به طرف آقای پزشکیان می روند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: آمار نشان می دهد که علاوه بر نمایندگان مستقل و اصلاح طلب، حداقل 30 درصد از نمایندگان ادوار مجلس با شناسنامه اصولگرایی به عنوان سخنران و مبلغ آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری عمل می کنند.

نظر شما