شناسهٔ خبر: 67321194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

عربستان در خط مقدم مبارزه با خشکسالی قرار می‌گیرد؟

عربستان سعودی به طور رسمی به ائتلاف بین‌المللی تاب‌آوری در برابر خشکسالی (IDRA) پیوسته است. این امر تعداد اعضای IDRA را به 37 کشور و 28 سازمان بین‌المللی و تحقیقاتی افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده تعهد فزاینده به مقابله با خشکسالی در بحبوحه تغییرات آب‌وهوایی و مدیریت ناپایدار زمین است.

صاحب‌خبر -

عربستان به طور رسمی به ائتلاف بین‌المللی تاب‌آوری در برابر خشکسالی (IDRA) پیوسته است، ائتلافی جهانی که درصدد افزایش آمادگی جهان برای مقابله با خشکسالی‌های شدیدتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عربستان سعودی به طور رسمی به ائتلاف بین‌المللی تاب‌آوری در برابر خشکسالی (IDRA) پیوسته است. این امر تعداد اعضای IDRA را به 37 کشور و 28 سازمان بین‌المللی و تحقیقاتی افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده تعهد فزاینده به مقابله با خشکسالی در بحبوحه تغییرات آب‌وهوایی و مدیریت ناپایدار زمین است.

ائتلاف بین‌المللی تاب‌آوری در برابر خشکسالی (IDRA) در نشست آب‌وهوایی COP27 از سوی رهبران اسپانیا و سنگال راه‌اندازی شد و رهبران جهان را برای مقابله با یکی از مرگبارترین و پرهزینه‌ترین بلایای طبیعی جهان متحد می‌کند. این ائتلاف اذعان می‌کند تاب‌آوری در برابر خشکسالی و تغییرات آب‌وهوایی به اندازه تاب‌آوری سرزمین‌هایمان است.

تعهد عربستان سعودی به مقابله با خشکسالی

به گزارش zawya، مهندس عبدالرحمن عبدالمحسن الفضلی، وزیر محیط‌زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی، می‌گوید: «ما IDRA را فرصتی برای محافظت از جوامع و اقتصاد خود در برابر خشکسالی می‌بینیم. یکی از اولویت‌های ما، تقویت تعهد کشورها به آینده مقاوم در برابر خشکسالی است. ائتلاف بین‌المللی تاب‌آوری در برابر خشکسالی (IDRA) اولین ائتلاف جهانی است که منابع مالی و فنی را برای آینده مقاوم در برابر خشکسالی بسیج می‌کند.»

وزیر الفادلی تاکید می‌کند میزبانی عربستان سعودی از COP 16 نشان‌دهنده تعهد رهبری این کشور به حفاظت از محیط‌زیست در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و به تلاش‌های پیشگامی مانند ابتکار سبز سعودی و ابتکار سبز خاورمیانه می‌افزاید.

الفادلی همچنین بر نیاز فوری به ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی در سطح جهانی و در عین حال مبارزه با تخریب زمین و بیابان‌زایی برای مقابله با تبعات محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی آنها تاکید کرد. او ابراز امیدواری کرد اتحاد اقدام جمعی موثر را تقویت، تلاش‌های جهانی برای رسیدگی به این مسائل را تشدید و مدیریت پایدار منابع طبیعی را برای نسل‌های آینده تضمین کند.

جهان نیاز به اقدام فوری برای مقابله با خشکسالی دارد

یک‌چهارم جمعیت جهان در حال حاضر تحت تاثیر خشکسالی هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، از هر چهار نفر سه نفر با کمبود آب مواجه شوند. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، 100 درصد جمعیت تا سال 2050 با تنش آبی بسیار بالا زندگی خواهند کرد.

ترزا ریبرا، معاون سوم دولت اسپانیا، کشورهای بیشتری را تشویق می‌کند تا از گام‌های عربستان سعودی پیروی کنند و خاطرنشان کرد تاب‌آوری در برابر خشکسالی تا ۱۰ برابر بازدهی سرمایه‌گذاری اولیه را به همراه دارد.

او در ادامه توضیح می‌دهد: «اتحاد به اندازه دانش، تجربیات و شبکه‌های ارائه‌شده از سوی اعضای آن قوی است. من از رهبران جهان دعوت می‌کنم به IDRA بپیوندند تا روش مقابله بشریت با خشکسالی را تغییر دهند و دفاع جمعی خود را قبل از وقوع بحران ایجاد کنند.»

ابراهیم تیاو، دبیر اجرایی کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در سازمان ملل متحد (UNCCD)، می‌گوید: «خشکسالی یک پدیده طبیعی است، اما ما با تخریب اراضی خود و مختل کردن آب‌وهوا، بر آن دامن می‌زنیم. در پیشبرد کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در سازمان ملل متحد COP16، من از کشورها می‌خواهم بلندپروازی‌های خود را برای سرزمین‌های سالم و جوامع و اقتصادهای مقاوم در برابر خشکسالی افزایش دهند.»

اهمیت کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی

کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد COP16، که از 2 تا 13 دسامبر در ریاض برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین نشست 197 حزب کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد (UNCCD) خواهد بود، اولین نشستی است که در منطقه خاورمیانه تشکیل می‌شود و بزرگ‌ترین کنفرانس چندجانبه‌ای است که تاکنون به میزبانی عربستان سعودی برگزار شده است.

عربستان همچنین میزبان جشن‌های جهانی روز جهانی محیط‌زیست در سال 2024 با تمرکز بر احیای زمین، بیابان‌زایی و مقاوم‌سازی در برابر خشکسالی خواهد بود.

در 17 ژوئن، روز بیابان‌زایی و خشکسالی، سی‌امین سالگرد کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی (UNCCD)، یکی از سه کنوانسیون ریو در کنار آب و هوا و تنوع زیستی است.

این اجلاس فرصتی برای کشورها در افزایش تعهدات خود به مقابله با خشکسالی و بیابان‌زایی و ایجاد آینده‌ای پایدار برای سیاره ما خواهد بود.

نظر شما