شناسهٔ خبر: 67321081 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

گفت‌وگو با کارگردان سریال «پشت پرده» که به موضوع بحران جمعیت و فرزندآوری پرداخته است

پلی به فرهنگ‌های اصیل گذشته

سریال «پشت پرده» که با هنرمندی هنرمندان یزدی و تهرانی تولید شده، به مسائل اجتماعی از جمله فرزندآوری می‌پردازد و از این رهگذر مخاطب را با سبک زندگی مردم استان یزد آشنا می‌کند.

صاحب‌خبر -

سریال «پشت پرده» که آداب و رسوم، فرهنگ و هویت خانواده‌های یزدی را به تصویر می‌کشد، در مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و با همکاری استانداری و صدا و سیمای استان یزد تولید شده است. این سریال با طنازی بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، میرطاهر مظلومی، جواد خواجوی، آزیتا ترکاشوند و... توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند. مجموعه پشت پرده به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی در 28قسمت 35دقیقه‌ای از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 21:15 از شبکه2 سیما پخش می‌شود. به سراغ محمدرضا حاجی غلامی، کارگردان این سریال طنز رفتیم تا انگیزه او را از ساخت این سریال کمدی یزدی جویا شویم. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

فرزندآوری؛ مهم‌ترین علت ساخت سریال «پشت پرده»
حاجی غلامی، کارگردان سریال پشت پرده در خصوص موضوع این سریال گفت: مهم‌ترین ضلع آن بحث فرزندآوری و جمعیت است. با توجه به اینکه یزد یکی از شهرهای قطب درمان ناباروری ایران است، خانواده‌های زیادی برای فرزندآوری به این شهر می‌روند. 
ضلع دوم مربوط به سبک زندگی و تفاوت آن در خانواده‌هاست. ضلع سوم نیز با توجه به اینکه پدر خانواده یزدی معلم است، به دغدغه‌های یک معلم پرداختیم و سعی کردیم با زبان شیرین یزدی مشکلات را نقد کنیم و صدایی برای معلمان عزیز کشورمان باشیم.
او با بیان اینکه از تجربه‌های ساخت فیلم‌های کوتاه استفاده کرده است، افزود: من بیشتر تمایل دارم سریال و موقعیت طنز کار کنم. زمانی که این سریال به بنده پیشنهاد شد، به دلیل اینکه هم فیلم‌نامه کمدی بود و هم قابلیت اجرا در یزد را داشت، احساس کردم می‌توانم یک خانواده یزدی را طراحی کنم و از دل آن خانواده قسمت‌های متنوعی برای فصل‌های آینده بسازم. این کار در ابتدا بیرون سازمان تولید شد و بعدها با اقدام‌هایی که مرکز هنری رسانه‌ای نهضت انجام داد، تصمیم بر این شد سریال در شبکه استانی یزد و شبکه2 نیز پخش شود.

با کمبود بودجه مواجه بودیم
حاجی غلامی بزرگ‌ترین دغدغه‌اش در ساخت این سریال را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: با وجود این مشکل ما توانستیم با بودجه چند قسمت یک سریال اصلی، «پشت پرده» را در 28 قسمت 35دقیقه‌ای بسازیم. نکته دیگر اینکه ما ساخت سریال‌ را با فیلم‌نامه کامل آغاز نکردیم و این موضوع اشتباه بزرگی بود. ما باید ابتدا فیلم‌نامه را کامل و بعد تولید را شروع می‌کردیم. این موضوع جزو آسیب‌هایی است که باید در کارهای بعدی آن را رفع کنیم.
عموماً سریال‌هایی که در شهرستان‌ها و یا استان‌های دیگر تولید می‌شوند، دو ویژگی دارند؛ یکی از ویژگی‌ها آن است که برای ساخت سریال، یا تعدادی بازیگر ملی معروف به همراه چند بازیگر فرعی با نقش‌های فرعی انتخاب می‌شوند که از این موضوع بازیگران استان‌ها ناراضی هستند و یا برعکس؛ یعنی بازیگران بومی به همراه چند بازیگر فرعی انتخاب می‌شوند. ما نیز با این چالش روبه‌رو بودیم اما سعی کردیم در دو خانواده به طور مساوی ترکیبی از بازیگران ملی و بومی استفاده کنیم. چالش دیگر ما این بود که بازیگران خانواده یزدی همگی توانمند بودند اما برای نخستین بار جلو دوربین می‌رفتند.

سعی کردم سریالم را شعاری نسازم
این کارگردان فیلم داستانی در پاسخ به این پرسش که وجه تمایز این سریال با دیگر سریال‌ها در حوزه فرزندآوری چیست، بیان کرد: من سعی کردم به صورت غیرمستقیم به موضوع فرزندآوری بپردازم و چند نکته را مد نظر داشتم؛ نکته نخست اینکه سعی کردم طوری کار را بسازم که نتیجه معکوس برای مخاطب نداشته باشد. همچنین سعی کردم با زبان شیرین یزدی وارد این موضوع شوم. نکته بعد اینکه سعی کردم موضوع فرزندآوری را در بطن داستان روایت و از شعار دادن پرهیز کنم و نکته آخر اینکه ما دست روی گزینه‌ای به نام «آی‌وی‌اف» و مرکز ناباروری گذاشتیم و به نظرم اگر نتیجه مثبت داشته باشد، اتفاق مبارکی است و با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود.
او در خصوص انتخاب شهر یزد برای لوکیشن سریال عنوان کرد: عموماً سریال‌ها در پایتخت و در آپارتمان‌ها تولید می‌شوند و موقعیت محدود دارند. از سوی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به من پیشنهاد شد چون بنده یزدی هستم و تجربه ساخت فیلم‌های کوتاه با لهجه یزدی را دارم، همچنین فیلم‌نامه من با خواسته‌های آنان تطابق دارد، این سریال را در یزد بسازم. یزد شهری تاریخی و فرهنگی با معماری منحصر به فرد است که ثبت جهانی شده و فرهنگ و سبک زندگی مردم آنجا توأم با مدارا، صداقت، سادگی و مسالمت است. این موضوع موجب جذابیت بیشتر سریال شد.

تأکید مردم یزد بر حفظ هویت و اصالت 
کارگردان فیلم کوتاه «سلام» در ادامه یادآور شد: بنده چون اصالتاً یزدی هستم، به زیر و بم فرهنگ مردم یزد آشنا بودم. یزدی‌ها در این فیلم تأکید ندارند که از تهرانی‌ها برتر هستند بلکه تأکید دارند فرهنگ و باوری که دارند را حفظ کنند. زمانی که خانواده یزدی در چالش با خانواده تهرانی قرار می‌گیرند، اعتقادات فرهنگی آنان بروز می‌کند. به عنوان مثال این فیلم نشان می‌دهد یک خانواده یزدی در زمان قدیم در چه خانه‌ای و با چه سبک زندگی و معماری زندگی می‌کردند و امروز همان مردم در محیط‌های بسته‌‌ای مانند آپارتمان زندگی می‌کنند. در واقع ما قصد داشتیم با نشان دادن این موضوع‌ها تلنگری به فرهنگ‌های خوب و اصیل گذشته بزنیم.
وی با بیان اینکه نام این سریال برگرفته از یک موقعیت کمدی است، خاطرنشان کرد: خانواده تهرانی به دلایلی اشتباه در خانه خانواده یزدی ساکن می‌شوند و همچنین خانواده یزدی زمانی که از مسافرت به خانه خویش باز‌می‌گردند، متوجه می‌شوند خانواده تهرانی بدون اجازه در منزل آن‌ها ساکن هستند و این موضوع چالش‌هایی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. یزدی‌ها به حریم شخصی بسیار اهمیت می‌دهند، برای همین تصمیم می‌گیرند پرده‌ای را برای راحتی دو خانواده در وسط حیاط خود نصب کنند. در راستای همین موضوع داستان‌هایی در پشت این پرده رخ می‌دهد و این نام ایهام هم دارد و آن هم این است که هر قصه‌ای پشت پرده‌ای دارد.

ساخت فصل دوم سریال با کیفیت بهتر
کارگردان فیلم «لکنت» در پاسخ به این پرسش که قصد دارید در آینده سریال‌سازی را ادامه دهید یا به سمت ساخت فیلم داستانی بروید، گفت: در حال حاضر منتظر یک فیلم‌نامه خوب هستم که بتوانم فیلم داستانی دیگرم را شروع کنم و تأکیدم در رفتن به سمت سینما این است که فیلم‌نامه جذاب باشد. همچنین با توجه به اینکه روحیه مردم فیلم‌های کمدی را می‌طلبد، احساس مسئولیت می‌کنم که سریال‌هایی را در تلویزیون برای آرامش و خنداندن مردم بسازم. اکنون سعی دارم شیوه‌های مختلف کمدی را تجربه کنم و نکات طلایی آن را یاد بگیرم، دوست دارم در آینده کمدی درام بسازم. قصد من این است زمانی که مخاطب فیلم بنده را در سینما یا تلویزیون می‌بیند، محتوا و پیام با لذت به او منتقل شود. احتمال دارد فصل دوم این سریال با کیفیت بالاتری ساخته شود.

​​​​​​​خبرنگار:  محدثه رضائی

نظر شما