شناسهٔ خبر: 67320034 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رونق بازارهای بورس انرژی ایران در بهار ۱۴۰۳

جهش ۱۹۰ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی

دنیای‌اقتصاد : ارزش معاملات بورس انرژی در بهار امسال جهشی ۱۹۰درصدی را در مقایسه با سال قبل ثبت کرد. افزایش عرضه‌های صادراتی حامل‌های انرژی در این رکوردشکنی اثرگذار بود. گاز مایع و نفت سفید صدرنشین محصولات صادرشده از این بازار بودند.

صاحب‌خبر -

Ali+Naghavi+(2)+copy

راضیه احقاقی: افزایش حجم فروش حامل‌‌های انرژی در رینگ داخلی و بازار صادراتی حامل‌‌های انرژی و همچنین گسترش فروش برق از بستر معاملاتی بورس انرژی ایران به رکوردشکنی حجمی و ارزشی در بورس انرژی ایران ظرف سه‌ماه ابتدایی سال 1403 انجامید. مدیرعامل بورس انرژی ایران با اعلام این خبر گفت: گاز مایع و نفت سفید مهم‌ترین کالاهای صادرشده از بستر معاملاتی این بازار طی بهار امسال بود.

علی نقوی از رکوردشکنی ارزش معاملات بورس انرژی ایران طی سه‌ماه ابتدایی امسال خبر داد و افزود: ارزش معاملات ثبت‌شده در بورس انرژی ایران ظرف این بازه سه‌ماهه از ۷۰‌هزار میلیارد تومان فراتر رفت که این رقم نسبت به میزان ارزش معاملات ثبت‌شده در این بازار در زمان مشابه قبل (سه‌ماه ابتدایی سال 1402) بالغ بر 190‌درصد رشد داشت. ارزش معاملات ثبت‌شده در تمامی تابلوهای بورس انرژی ایران طی سه‌ماه ابتدایی سال 1402 بالغ بر 24‌هزار میلیارد تومان بود.

جهش 271 درصدی حجم فروش در رینگ فیزیکی

مدیرعامل بورس انرژی از جهش 271‌درصدی حجم فروش در بازار فیزیکی خبر داد و گفت: در مجموع در بازار فیزیکی نفت، گاز و حامل‌‌های انرژی بالغ بر 4میلیون و 158‌هزار و 306تن انواع فرآورده به ارزشی بالغ بر 61‌هزار میلیارد تومان ظرف بازه سه‌ماهه بهار امسال معامله شد که این ارقام نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ حجمی رشد 271درصدی و به لحاظ ارزشی رشد 191‌درصدی داشت.

وی افزود: در رینگ داخلی حامل‌‌های انرژی بالغ بر 2میلیون و 633‌هزار و 968تن انواع فرآورده‌‌ به ارزشی بالغ بر 21‌هزار میلیارد تومان ظرف سه‌ماه ابتدایی امسال مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ حجمی 340‌درصد و به لحاظ ارزشی 122‌درصد رشد داشت. در رینگ صادراتی نیز طی سه‌ماه نخست امسال بالغ بر یک‌میلیون و 524‌هزار و 338تن انواع فرآورده به ارزشی برابر 39‌هزار و 900میلیارد تومان صادر شد که این ارقام به لحاظ حجمی 192‌درصد و به لحاظ ارزشی 249‌درصد نسبت به دوره مشابه قبل رشد داشت. عمده کالاهای صادراتی گاز مایع و نفت سفید بوده است.

به گفته نقوی، شرکت‌های پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس، پالایشگاه اصفهان، پالایش نفت امام‌خمینی، آب و فاضلاب تهران و پتروپالایش کنگان بالاترین حجم معاملات را در سه‌ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند.

توسعه بازار برق با همکاری توانیر

مدیرعامل بورس انرژی ایران از جهش فروش برق از این بازار در سال‌جاری به واسطه همکاری توانیر در معاملات شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌‌ها در بورس خبر داد و گفت: ظرف بازه سه‌ماه ابتدای امسال بالغ بر 32میلیارد و 808میلیون کیلووات ساعت برق به ارزشی برابر 4‌هزار و 600میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که ظرف مدت مشابه سال قبل حجم فروش برق در این بازار برابر یک‌میلیارد و 603میلیون کیلووات ساعت برق بود و این معاملات ارزش 294میلیارد تومانی را برای این بازار رقم زده بود.

از کل برق مورد معامله قرار گرفته در این بازار (32میلیارد و 800میلیون کیلوات ساعت) طی بازه سه‌ماهه امسال، بالغ بر 31میلیارد و 951میلیون کیلووات ساعت برق (معادل 97.2‌درصد معاملات) به صورت سلف مورد دادوستد قرار گرفت.

ارزش فروش برق سلف از این بازار طی بازه بهار امسال نیز بالغ بر 3‌هزار و 780میلیارد تومان بود. همچنین از کل معاملات برق در بورس انرژی ایران طی بازه سه‌ماه ابتدایی امسال، 849میلیون کیلووات ساعت برق به ارزشی برابر 88میلیارد تومان در بازار فیزیکی و 744‌هزار کیلووات ساعت برق به ارزش 758میلیارد تومان در بازار برق سبز مورد دادوستد قرار گرفت.

 

نظر شما