شناسهٔ خبر: 67319843 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

هزینه گواهینامه پایه سه چطور به مرز هفت میلیون می‌رسد

هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه با احتساب یک جلسه آزمون عملی اضافه، در شهری مثل تهران از مرز هفت میلیون عبور می‌کند

صاحب‌خبر -

فرارو - هزینه گواهینامه پایه سه که برای متقاضیان مجوز رانندگی با سواری اهمیت دارد، تا ۵۶ درصد نسبت به سال قبل بالا رفته است.

به گزارش فرارو؛ هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه از حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال گذشته تا شش میلیون و ۸۸۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با اضافه شدن یک جلسه آزمون عملی مجدد، از مرز هفت میلیون عبور می‌کند. افزایش هزینه گواهینامه رانندگی با اینکه در روز‌های گذشته با واکنش‌های زیادی روبرو شده، اما با دلایلی مثل رشد هزینه تعمیر و نگهداری خودرو آموزشی، افزایش مالیات، بالا رفتن حقوق کارمندان آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی و حتی افزایش نرخ اجاره خود مراکز جای توجیه دارد.

هزینه گواهینامه پایه سه؛ حداقل پنج میلیون و ۸۰۰

هزینه گواهینامه پایه سه مثل گواهینامه پایه دو و یک شامل آیتم‌های مختلفی می‌شود. هزینه کلاس‌های تئوری، کلاس‌های عملی، هزینه چشم‌پزشکی، هزینه خرید کتاب آیین‌نامه و هزینه تمبر‌های لازم مثل سال‌های گذشته بخش‌های مختلف هزینه گواهینامه پایه سه را تشکیل می‌شوند.

هزینه کلاس‌های تئوری که مثل ادوار گذشته برای ۱۵ تا ۱۷ ساعت محاسبه می‌شود، امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. شرکت در کلاس‌های عملی که معمولا ۱۲ جلسه برای شرکت کننده‌ها تعیین می‌شود، امسال بسته به شهر‌های مختلف کشور چیزی بین سه تا چهار میلیون تومان آب می‌خورد.

هزینه گواهینامه پایه سه همانطور که اشاره کردیم، شامل تمبر‌هایی که به حساب نیروی انتظامی و شهرداری می‌رود، می‌شود و این یکی برای هر هنرجو ۵۰ هزار تومان اعلام شده است. هزینه آزمایش و تعیین گروه خونی امسال به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده و بابت معاینات چشم‌پزشکی و تعادل و ... چیزی نزدیک ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

خرید کتاب آیین‌نامه یکی دیگر از آیتم‌ها در محاسبه هزینه گواهینامه پایه سه ۱۴۰۳ است. امسال خرید کتاب آیین‌نامه پایه سه رانندگی ۷۵ هزار تومان آب می‌خورد و با این اوصاف هزینه گواهینامه پایه سه رانندگی در سال جاری بدون درنظر گرفتن مردودی در آزمون‌ها می‌تواند بسته به شهر‌های مختلف کشور هزینه پنج میلیون و ۸۰۰ تا شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی داشته باشد.

هزینه گواهینامه پایه سه با احتساب کلا‌س‌های مردودی

هزینه گواهینامه پایه سه با احتساب هر جلسه مردودی در آزمون عملی ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود. به‌این ترتیب هنوجویی که در مدت آموزش‌های تئوری و عملی چیزی نزدیک شش میلیون و ۸۸۵ هزار تومان هزینه گواهینامه پایه سه کرده، با احتساب فقط یک جلسه آموزش عملی اضافه، باید روی هم هفت میلیون و ۳۵ هزار تومان خرج کند. علاوه بر این هزینه هر جلسه کلاس آموزش رانندگی مجدد بسته به خود آموزشگاه می‌تواند ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان دیگر هزینه‌تراشی داشته باشد.

هزینه گواهینامه پایه سه درحالی با نرخ‌های جدید محاسبه می‌شود که بابت هر جلسه مردودی در آزمون‌های تئوری پنج هزار تومان دیگر از هنرجو دریافت می‌کنند تا مجوز حضور در آزمون بعدی صادر شود. نکته مهم اینجاست که مردودی در آزمون تئوری، به یک هفته زمان برای ثبت‌نام مجدد احتیاج دارد، اما از چند سال پیش حضور در کلاس‌های تئوری اجباری نیست و همین اتفاق می‌تواند هزینه گواهینامه پایه سه را به شکل چشمگیری تقلیل بدهد.

هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه چقدر افزایش پیدا کرد؟

هزینه گواهینامه رانندگی پایه ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تا ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است. کسی که امسال در شهری مثل تهران شش میلیون و ۸۸۵ هزار تومان برای شرکت در کلاس‌های آیین‌نامه و عملی گواهینامه رانندگی پایه سه می‌پردازد، نسبت به سال قبل دو میلیون و ۴۸۵ هزار تومان بیشتر هزینه می‌کند.

هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه، سال گذشته حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود و حالا این عدد دو میلیون و ۴۸۵ هزار تومان بیشتر شده است.

افزایش هزینه گواهینامه رانندگی به‌خاطر مواردی مثل افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو آموزشی جای توجیه دارد. به‌این موضوع می‌توانیم افزایش قیمت بیمه را هم اضافه کنیم. افزایش مالیات، بالا رفتن حقوق کارمندان آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی و افزایش نرخ اجاره خود مراکز و آموزشگاه‌ها نیز بخش دیگری از دلایل افزایش هزینه گواهینامه رانندگی معرفی می‌شود.

جدول هزینه گواهینامه پایه سه رانندگی 1403

سرفصل

هزینه

کلاس‌های تئوری

دو میلیون و 500 هزار تومان

کلاس‌های عملی

سه تا چهار میلیون تومان

خرید کتاب آیین‌نامه

75 هزار تومان

هزینه تمبر

50 هزار تومان

هزینه معاینات چشم‌پزشکی و تعادل

200 هزار تومان

هزینه آزمایش و تعیین گروه خونی

60 هزار تومان

هزینه مردودی در آزمون تئوری

پنج هزار تومان

هزینه مردودی در آزمون عملی و ثبت‌نام مجدد

150 هزار تومان

نظر شما