شناسهٔ خبر: 67319369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

طحان نظیف: از آراء تک‌تک مردم صیانت می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فعالان شبکه مردمی نظارت، مدافعان حریم مردم سالاری دینی هستند.

صاحب‌خبر -

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در جمع ناظران مردمی انتخابات استان قزوین که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه فرهنگیان قزوین گردهم آمده بودند، اظهار داشت: شهید رجایی به ما آموخت می‌شود در برهه کوتاهی خدمت کرد، ولی به اندازه سال‌ها خاطره ساخت. قزوین به لحاظ تمدنی تاریخی جایگاه والایی دارد و در تمامی برهه‌ها از جمله پیش از انقلاب و پس از انقلاب نقش به سزایی ایفا کرده و چهره‌های موثری، چون ابوترابی و رجایی را در خود پرورش داده است.

وی افزود: افتخار می‌کنیم که در شورای نگهبان با شبکه حدوداً 300 هزاری نفری در موضوع نظارت بر انتخابات همکاری داریم که در نوع خود یک مدل مردمی است. افراد این شبکه، هیچ کدام در استخدام این شورا نیستند و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در انتخابات نقش ایفا می‌کنند؛ انتخابات در کشور ما در حوزه نظارت و اجرا توسط مردم انجام می‌شود و این امر افتخار است.

طحان‌نظیف تصریح کرد: با این تعداد عوامل اجرایی و نظارتی که در شبکه ناظران فعالیت دارند، هیچ شبهه و خللی رخ نمی‌افتد و این موضوع از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم که در روز‌های آینده و در انتخابات پیش‌رو برگ زرین دیگری در تاریخ نظام سیاسی کشور رقم بخورد.

سخنگوی شورای نگهبان اعضای شبکه نظارت بر انتخابات را مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: هم‌اکنون در برهه خاص و ویژه‌ای قرار داریم. با اتفاقی که برای رئیس جمهور کشورمان رُخ داد، در حال برگزاری انتخابات پیش از موعد هستیم. اتفاق ساده‌ای نیست و از هر جهت که به شهادت رئیس جمهور نگاه کنیم، ویژه است. چه از جهت قانونی چه چه از جهت سیاسی. از جهت قانونی بر اساس اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام پس از رهبری است از جهت سیاسی که روشن است.

وی عنوان کرد: اینکه این اتفاقات رخ داده و رئیس جمهور کشور را از دست دادیم، اما امور کشور بدون هیچ خللی و با دقت و حساسیت در حال انجام است، نشان‌دهنده استحکام و قوت سیاسی کشور است.

طحان‌نظیف ادامه داد: این قوت و استحکام به عوامل مختلفی بر می‌گردد. بخشی از آن مربوط به قانون کشور که برای چنین شرایطی تمهیدات لازم را اندیشیده است، اما در میان عوامل مختلف نباید از یک نکته غفلت کرد که بخش مهمی از این قوت و استحکام مربوط به رهبر فرزانه جمهوری اسلامی است که در همان ساعات ابتدایی این اتفاق تلخ، با جملاتی به مسئولین کشور اعلام کردند که هیچ اختلالی در امور کشور ایجاد نشود و همین مساله باعث شد، همه در چنین شرایطی محکم و استوار باشیم و بحمدلله تمامی امورات کشور طبق منوال قانونی در حال انجام است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: آن روز ساعت 8 خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش اعلام شد و ما همان روز ساعت 11 ما جلسه‌ای با وزارت کشور در خصوص مقدمات برگزاری انتخابات داشتیم و پس از آن نیز جلسه شورای نگهبان برای بررسی پیشنهادات وزارت کشور برگزار شد که این نظم در اداره کشور در چنین شرایط بحرانی نشان از نقاط قوت نظام سیاسی کشور ما است که اگر این نقاط قوت را نبینیم جفا کرده‌ایم چراکه دشمنان برای تضعیف استحکام کشور همواره نقاط ضعف را برجسته می‌کنند.

وی عنوان کرد: حتی بر خلاف ادوار گذشته خوشبختانه ساماندهی در ثبت‌نام کاندیدا‌ها رقم خورد و برخی مواردی که در انتخابات‌های گذشته اشکلاتی وجود داشت، در این دوره اصلاح شد به عنوان نمونه مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط تشخیص رجل مذهبی سیاسی و مدیر و مدبر در این انتخابات به درستی مبنای عمل قرار گرفت و شاهد رضایتمندی نیز در این باره بودیم.

طحان‌نظیف یادآور شد: با وجود اینکه در سال 96 تعداد یک هزار و 636 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، برآورد‌ها این بود این آمار در دوره بعد این تعداد دو سه برابر می‌شود، اما سال 1400 علی رغم عدم اجرای مصوبه شورای نگهبان، با اطلاع رسانی صورت گرفته این تعداد به کمتر از 600 نفر رسید و با اجرای مصوبه شورا در این انتخابات، این عدد به 80 نفر رسید و کار گام به گام طبق زمان‌بندی قانونی در حال انجام است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر انجام کار براساس زمان‌بندی و انجام تمهیدات لازم گفت: صیانت از آراء تک‌تک مردم با رعایت کامل بی‌طرفی را وظیفه خود می‌دانیم. وظیفه شبکه مردمی نظارت، صیانت از آرای مردم و اطمینان‌بخشی به جامعه در این باره که رای مردم برای ناظر شورای نگهبان و شبکه ناظرین مهم است چرا که بار‌ها این گزاره به اثبات رسیده که رای مردم برای شبکه ناظرین بسیار حائز اهمیت است؛ لذا باید حساسیت بالایی در این باره داشت و این‌ها از مواردی است که حتما باید به آن‌ها توجه شود؛ افتخار می‌کنیم در نظام سیاسی به سر می‌بریم که این حد از صداقت و پایمردی نسبت به رای مردم در آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه آرای تک تک مردم برای ما مهم است، عنوان کرد: هر انتخاباتی که در کشور برگزار شده، در حقیقت برگ زرینی دیگری در تاریخ کشور ورق خورده که حاکی از عزت و حماسه آفرینی ملت بزرگ ایران بوده است و دشمنان هرگاه خواستند خدشه‌ای به این فرآیند وارد کنند به درِ بسته برخورد کردند، زیرا روند برگزاری انتخابات در کشور ما بسیار شفاف و دقیق است که جایی برای شبهه باقی نمی‌ماند. ناظران انتخابات، ضامن سلامت انتخابات هستند.

طحان‌نظیف گفت: تجربه برهه‌های مختلف در کشور به دلسوزان نظام ثابت می‌کند که باید از هر حرکتی که بتواند زمینه سوء استفاده را فراهم کند، پرهیز نمود و این پرهیز برای ناظران انتخاباتی که ضامن سلامت انتخابات هستند، واجب‎تر است.

وی ادامه داد: قطعاً هر کدام از ما در انتخابات رویکردی داریم و در روز رای‌گیری در انتخاب نامزد‌ها نظری داریم و ایرادی هم ندارد، اما ما که در جایگاه عوامل نظارتی هستیم حق نداریم به گونه‌ای عمل کنیم که بقیه افراد از دیدگاه ما مطلع شوند. ما حق نداریم طوری عمل کنیم که دیگران از رفتار و گفتار ما موضعی له یا علیه دیگران استنباط کنند.

طحان‌نظیف با بیان اینکه انتخابات نماد مردم سالاری دینی است، عنوان کرد: همه ما باید نگاه خود را نسبت به انتخابات ارتقا دهیم و آن را فارغ از انتخاب فقط یک شخص ببینیم، زیرا چشم بسیاری در عالم به این نظام سیاسی است.

وی عنوان کرد: ناظران انتخابات باید از رفتار شبهه ناک پرهیز کرده و در جامعه اطمینان بخشی ایجاد کنند که به فضل خدا تاکنون اینگونه بوده و ان شاءالله این گونه خواهد بود، زیرا ما رای مردم را حق الناس می‌دانیم و این موضوع برای ما مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مشارکت حداکثری برای همه ما مهم است و رهبر انقلاب هم همواره بر آن تاکید داشته‌اند، زیرا نظام سیاسی هر چه دارد از همین مشارکت‌ها بوده و ما همیشه صادقانه با موضوع انتخابات برخورد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: خروجی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در همه ادوار با رویکرد‌های متفاوت و متنوع، گویای تاثیر تصمیم و اراده مردم بوده و ما هم در خدمت این اراده و انتخاب هستیم.

طحان‌نظیف اظهار کرد: باید روز رای‌گیری بسیار هوشمندانه و دقیق عمل شود و اعمال ناظران موجب بهانه‌گیری و سوء استفاده دیگران نشود. همچنین نسبت به شایعات نباید بی‌تفاوت بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم با همکاری همه عوامل، انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی رقم بخورد و روز انتخابات به جشن مردم‌سالاری دینی تبدیل شود و بار دیگر شاهد صحنه عزت و حماسه‌آفرینی ملت باشیم و مردم ببینند که این رقابت‌ها، رقابت‌هایی مبتنی بر اخلاق، قانون و رقابت‌هایی برای خدمت به مردم شریف و عزیز کشور است./تسنیم

نظر شما