شناسهٔ خبر: 67319277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی: موتور تولید تورم را خاموش می‌کنیم/ جابجایی ارز در قیمت‌ها بی‌اثر می‌شود

اقتصادنیوز: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم. ما درباره گاز و برق هم کاری نداریم در حوزه مصرف به همه خانوارها این کارت انرژی اختصاص داده می‌شود و ۵ میلیارد دلار سالانه از قاچاق انرژی جلوگیری می‌شود و باعث ایجاد شغل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، گفتگوی ویژه خبری با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در رسانه ملی امشب آغاز شد.

قاضی‌زاده هاشمی درابتدای برنامه گفت: سلام عرض می‌کنم دیشب در مناظره از اقوام عرب که محل ورود امام رضا به این سرزمین پا گذاشتند و اولین حکومت شیعه در آنجا شکل گرفت و از آنان عذرخواهی می‌کنم.

وی درباره کارهای انتخابات گفت: ما جاهایی به جز صدا و سیما جایی نداشتیم و صدا و سیما پشت هم برنامه می‌گذارد و پول آنچنانی هم نداریم به همین مسئله سکوهای رایگان اکتفا می‌کنیم

قاضی‌زاده گفتی: زنان بعد از انقلاب رشد کردند و نرخ تحصیلات زنان ۵۰ درصد است و مشارکت اقتصادی زنان ۱۵ درصد است و باید خانه داری را به عنوان شغل باید بپذیریم و بعد ظرفیت شغل  را ایجاد کنیم.

خبر مرتبط
انتقادها به روحانی در مناظره بی پاسخ ماند/ قاضی زاده عصبانی شد

اقتصادنیوز:‌ امیرحسین قاضی زاده هاشمی به بی پاسخ ماندن انتقادها از دولت روحانی واکنش نشان داد.

وی درباره ارتباط نهم و دهم گفت: من در این دولت‌ها هم ارتباط داشتم و اکثریت شخصیت‌هایی که در دولت سیزدهم حضور دارند حضورشان از آن دولت‌ها بوده است.

قاضی‌زاده در پاسخ به این سوال شما برای ازدواج جوانان یک میلیاردی ارائه کردید این کار انجام می‌شود کفت: ۱۳ تا ۱۴ میلیون جمعیت خواستار ازدواج هستند اما موانعی وجود دارد. دولت هم باید این موانع را بردارد. ما الان ۳ میلیون نفر سرباز فراری داریم. تمام این موضوع در بسته تشویقی فراهم شده است. ما به یک خانواده ۱ میلیارد تومان می‌دهیم تا برای ازدواج، جهزیه و اشتغال و یا مسکن در حوزه خرید و ساخت ایجاد شود. ناترازی بانک‌ها صاحبان سرمایه اعتبارشان را افزایش نمی‌دهند و از سرمایه مردم استفاده می‌کنند. ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تا ازدواج داریم اما در پایان سال آینده به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برسانیم و محدودیت سنی هم نداریم.

قاضی‌زاده درباره اجرای مشابه برنامه در بنیاد شهید گفت: ما برای فرزندان عضو بنیاد شهید هدیه ازدواج برای آنان انجام دادیم. اما اگر رئیس جمهور باشد می‌تواند با مجوز به بانک مرکزی ان تسهیلات را فراهم کند.

خبر مرتبط
ادعای قاضی زاده درباره عامل سرعت پایین اینترنت در کشور

اقتصادنیوز:‌ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد سرعت اینترنت به علت استفاده از فیلترشکن ملموس نیست. محدودیت های اعمال شده پاسخگو نبود.

قاضی‌‌زاده در پاسخ به این سوال وعده تک نرخی تورم با توجه به میزان کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی این کار را انجام دهید گفت: تمام کشورهای همسایه ما به جز ترکیه نرخ تورم تک رقمی دارند و راهکارهای مشخص دارند. موتور تولید تورم را خاموش کنیم یکی انضباط بخشی به بودجه دولت یکی کسری بودجه واقعی و نظام بانکی منضبط کنیم. بانک مرکزی باید با استقلال بتواند منابع را مدیریت کند. بانک را از بنگاه‌داری خارج کنیم اما متاسفانه بانک به نورچشمی‌ها وام می‌دهد و ما باید جلوگیری کنم.

واردات خودرو و امثال این حرف‌ها را کنترل کنیم و تا جا به جایی ارز در قیمت‌ها اثر نگذارد. 

وی تصریح کرد: بانک مرکزی رتبه بندی تسهیلات خود را به ۳۰ درصد رسانده و باید این موضوع را کاهش دهد. زیرا شیب این موضوع باعث ایجاد رکود می‌شود. 

وی  گفت  پیش بینی ما این است کارهایی که در دولت رئیسی یک سال تا پایان برنامه هفتم انشالله نرخ تورم تا ۶ و ۷ درصد در پایان سال چهارم خواهیم رسید.

وی درباره برنامه خود در جهت کنترل فقر مطلق گفت: فقر مطلق  هم فاصله طبقاتی باید دولتمردان به ان بپردازند ۳۰ درصد جامعه ما میانگین با محاسبات سال ۱۴۰۲ بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون است. فقر شدید و مطلق هم از بین رفته است. متاسفانه عدم رشد اقتصادی مواجه بودیم و سفره مردم ۳۰ درصد کوچک کردیم. 

وی تصریح کرد: ما باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم. ما درباره  گاز و برق هم کاری نداریم در حوزه مصرف به همه خانوارها این کارت انرژی اختصاص داده می‌شود و ۵ میلیارد دلار سالانه از قاچاق انرژی جلوگیری می‌شود. و باعث ایجاد شغل خواهد شد. 

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد:ما سالانه تسهیلات م‌دهیم اما اختیار نمی‌دهیم اما حالا می‌خواهیم اختیار دهیم تا بتوانند از کارت استفاده می‌کنند. خانواده ما به ثروت فکر می‌کنند. 

وی درباره قیمت بنزین گفت: سال اول ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت اما طبق هزینه خلیج فارس خوااهد بود. دست به سهمیه‌ها نزنیم و هیچ تغییری رخ نخواهد داد. ما در بنیاد شهید این موضوع را نداشتیم. متوسط دریافتی خانوار ایثار شهید سه تا پنج برابر در دو سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس بنیاد شهید درباره گفت: باید یک چیزی اضافه کنه ما مالیات برآمد داریم، سازمان مالیات و یارانه باهم ادغام می‌شوند، یک مدل است که سازمان امورمالیانی انجام می‌دهد.

وی درباره جاماندگان سهام عدالت گفت:اشکال در سهام عدالت نیست، گفتم زمین های که در دست د‌ولت باید به مر م بازگرد.در مورد نفت و پتروشیمی ها هم گفتم باید سهمش به مردم بازگردد. باید مدیریت به مردم بازگردد. ما در بنیاد شهید هم همین کردیم، دارایی صندوق اندوخته شاهد را به خانواده ها بازگردیم. ما ۲ نوع یارانه می‌دهیم، یارانه نقدی و انتقال ثروت. 

وی تاکید کرد: خانواده محور جامعه است، ایران هم مهد خانواده است نگاه ما به زن متحجرانه است که در پستو نگه داریم، نه یک نگاه جنسیتی است.  ما به زن به عنوان مادر و فعال نگاه می‌کنیم بزرگترین کار ما احساس ارزشمندی برای زنان است. ما با این نظام اداری ،تربیتی و اشتغال یک زندگی ایده آل بزای جوان دربیاید.  ما شرایط زندگی و نقش آفرینی زنان را باور کنیم ک مطابق با آن یک برنامه ریزی جدید داشته باشیم. 

وی افزود: ما در آموزش و پروش مشکل خانواده داریم، چرا از حضور خانم‌ها برای طرح معلم یار استفاده نکنیم.این فرصت سازی برای نیروی انسانی فوق العاده است‌ .

قاضی زاده هاشمی درباره افزایش نشاط در جامعه گفت: ۱۶.۵ الی ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۰ باور داشتند نشاط به جامعه بازمی‌گردد ما یک کار را طراحی کردیم که یارانه فرهنگی داده می‌شود که هرچه دهک‌ها بالاتر که درآمد کمتری دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کند . درحوزه گردشگری هم لازمه اش این است ایران هراسی را کمتر و تبلیغات را بیشتر کنیم‌. ما روی صنایع دستی مان می‌توانیم تبلیغ کنیم.

وی درخصوص حل اختلاف بین تورم و حقوق دستمزد گفت: حتما توانایی حل اختلاف داریم و حتما باید بیش از تورم و حتی بیشتر باشد.قانون کار ماده ۴۲ باید تغییر کند که هرساله برابر با نرخ تورم تغییر کند. 

وی در خصوص تبدیل نیروهای شرکتی گفت: در دولت‌های این کار را یکبار انجام دادند که با عزم باید این کار را انجام دهیم. ما برای نهضت ملی مسکن وظیفه داریم‌ در دولت شهید ۲ میلیون ۶۰۰ هزار مسکن ساخته شده است. مسکن مهری که در دولت نهم و دهم شروع شد ، در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل عدم باور ماند اما امروز می‌بنید تند تند مساکین افتتاح می شود.

 

 

نظر شما