شناسهٔ خبر: 67318864 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کاخ سفید نگران سخنرانی نتانیاهو در کنگره است

نشریه پولیتیکو می‌گوید نخست وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در کنگره به انتقاد علنی از رئیس‌جمهور آمریکا بپردازد و اوضاع را بدتر کند.

صاحب‌خبر -

نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید نسبت به سخنرانی آتی «بنیامین نتانیاهو» در کنگره نگران بوده و معتقد است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی امکان دارد در این مجمع به انتقاد از «جو بایدن» بپردازد و او را به عدم حمایت کافی از اسرائیل در جنگ متهم کند.

گفته می‌شود پس از آنکه نتانیاهو در روزهای اخیر در برخی اظهارات عمومی خود به انتقاد از بایدن پرداخت، نگرانی مقامات کاخ سفید نیز افزایش یافته است. یکی از مقامات بلندپایه که نامش فاش نشده گفت: «ویدئو [نتانیاهو] که در این هفته منتشر شد به هیچ وجه مفید نبود و او می‌تواند اوضاع را در کنگره بدتر کند.»

یکی دیگر از مقامات ارشد این موضوع را با صراحت بیشتری بیان کرد و ابراز نگرانی کرد که هیچ کس نمی‌داند نتانیاهو قرار است چه بگوید.

کاخ سفید نگران سخنرانی نتانیاهو در کنگره است

اصطکاک بین بایدن و نتانیاهو به ویژه در ماه‌های اخیر افزایش یافته و برخی معتقدند او ترجیح می‌دهد که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان رئیس جمهور بعدی آمریکا شود. اما به گفته مقامات کاخ سفید، اظهارات مطرح شده از سوی نتانیاهو در چند روز گذشته، روابط دو طرف را وارد مرحله چالشی جدیدی کرده و دستیاران بایدن را نیز عمیقا ناامید کرده است.

نتانیاهو روز سه‌شنبه ویدئویی را منتشر کرده و در آن به انتقاد علنی از تاخیر آمریکا در انتقال محموله‌های سلاح و مهمات به اسرائیل پرداخت. کاخ سفید دو روز بعد نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و آن را «عمیقا ناامید کننده» خواند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «تنها یک محموله تسلیحات از زمان آغاز جنگ متوقف شده است، در حالی که میلیاردها دلار سلاح بدون مانع به اسرائیل سرازیر شده است. ما واقعاً نمی‌دانیم که او در مورد چه چیزی صحبت می‌کند».

پس از واکنش‌های منفی مقامات دولت آمریکا، نتانیاهو در توجیه اظهارات خود اعلام کرد: «طی چند ماه سعی کردم مخفیانه مشکل تاخیر اسلحه را با واشنگتن حل کنم، اما تلاش‌ها بی‌نتیجه بود».

گفتنی است، آمریکا بیشترین میزان تجهیزات جنگی رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند. به گفته اندیشکده صلح استکهلم از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ درصد از واردات اسرائیل را سلاح‌های ساخت آمریکا تشکیل می‌دهد.

نظر شما