شناسهٔ خبر: 67318805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چراغ سبز بانکی به بازار سهام/ دلار و سکه کانال عوض کردند چراغ سبز بانکی به بازار سهام/ دلار و سکه کانال عوض کردند

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه روز جاری سبز شد ولی کم‌جان بود. با‌توجه به اصلاح تندی که بازار سرمایه پیش از این تجربه کرده است، ترس و احتیاط صاحبان سرمایه در این شرایط طبیعی به‌نظر می‌رسد اعتمادی که در بلندمدت از بین رفته به سرعت به بازار برنمی‌گردد. شرط اول برگشت بازار سرمایه آنست که نمادها و

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه روز جاری سبز شد ولی کم‌جان بود. با‌توجه به اصلاح تندی که بازار سرمایه پیش از این تجربه کرده است، ترس و احتیاط صاحبان سرمایه در این شرایط طبیعی به‌نظر می‌رسد اعتمادی که در بلندمدت از بین رفته به سرعت به بازار برنمی‌گردد.

شرط اول برگشت بازار سرمایه آنست که نمادها و شاخص کل کف‌سازی کنند و سهامداران بیشتری به این باور برسند که بازار سرمایه از سطح مشخصی پایین‌تر نخواهد رفت. در این حالت سنگین نشدن صف‌های فروش و جمع شدن آن‌ها در میانه بازار به عنوان پالس مثبت از تابلوی بازار شناخته می‌شود و ترس سهامداران را کاهش می‌دهد.

نرخ بازدهی اوراق اخزا به زیر ۳۰درصد رسیده است. از آنجاییکه این اوراق به عنوان دارایی بدون ریسک شناخته می‌شوند افزایش بازدهی آن‌ها قدرت رقابت سهام را با آن‌ها کاهش داده بود زیرا شرکت‌ها باید سود سالانه بیش از سی درصد ایجاد کنند تا صاحبان سرمایه با قبول ریسک بیشتر سهام وارد بازار ثانویه برای خرید سهام شوند.

باتک مرکزی در گزارشی خبر از تزریق ۱۹ همتی در بازار بین بانکی داد. این اقدام بزرگترین تزریق پول توسط بانک مرکزی در سال جاری است و به عنوان یک رکورد در سال جاری شناخته شده است.

برخی کارشناسان تصور می‌کنند که این اقدام چرخش بانک مرکزی از سیاست انقباضی به سمت سیاست انبساطی است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از سرپرست بانک کشاورزی خبر از بخشنامه جدید بانک مرکزی برای افزایش محدودیت برای افتتاح سپرده با سود بالا خبر داد. در این گزارش آمده که پس از انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی برخی از بانک‌ها اقدام به جذب سپرده با سود ۳۰ درصدی کردند.

در حال حاضر بیشترین سود سپرده سرمایه‌گذاری در بانک‌ها متعلق به سپرده‌های بلندمدت با سررسید ۳ سال و با نرخ سالانه ۲۲.۵ درصد است و همه بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

این اقدام بانک مرکزی هم امید سرمایه‌ها را برای ورود به بازاری برای کسب‌ سود بدون ریسک بالا ناامید کرده است.

در نقطه مقابل نرخ بهره بین بانکی در هفته آخر خردادماه به بالاترین سطح در سال جاری رسیده است. این مسئله نشان‌دهنده کمبود شدید نقدینگی دربانک‌هاست که مجبور هستند در رقابت برای تامین نیازهای کوتاه‌مدت خود سطح نرخ بهره بین بانکی را افزایش دهند.

در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه حمایت محدوده دو میلیون و ۴۰ هزار واحدی را پشت سر دارد و محدوده دو میلیون ۱۰۰ هزار واحدی مقاومت روانی پیش روی شاخص کل است. برای صعودی شدن بورس لازم است که ارزش معاملات خرد و میزان ورود پول حقیقی به بازار سهام روند صعودی به خود بگیرد.

جهش ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا

بررسی اکوایران از روند معاملات در بازار سرمایه نشان می‌دهد که در روز جاری ۳۴۶ میلیارد تومان پول از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است و با وجود سبزپوشی شاخص کل ۱۹۲ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است.

IMG_20240622_170041_760

امروز فقط صندوق‌های طلا ورود پول حقیقی را ثبت کرده‌اند که بیشترین مقدار ورود پول حقیقی از بیست و ششم فروردین است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز جاری کاهش یافت ولی ارزش معاملات صندوق‌های طلا به بالاترین سطح از ابتدای خرداد ماه رسید.

دلار و سکه وارد کانال جدید شدند

فاصله دلار تهران با تتر در روز جاری کاهش یافت، حباب درهم هم به ۱۰ تومان رسیده است که محدوده طبیعی حباب درهم است. حباب سکه امامی برای نهمین روز متوالی است که در کانال ۱۹ درصدی گرفتار است ولی حباب طلای آب شده علیرغم کاهش همچنان بالای یک درصد است. در حال حاضر محدوده ۱۴ میلیون و ۴۲۰ هزار واحد سطح حمایتی طلای آب شده است و محدوده ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مقاومت کوتاه‌مدت طلای آب شده است.

سکه امامی به کانال ۴۰ میلیون تومان برگشته است و دلار تهران هم موقعیت خود در کانال ۵۹ هزار تومانی را بازیابی کرده است.

منبع: ecoiran-65983

نظر شما