شناسهٔ خبر: 67317711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بوی قدرت در اردوگاه اصلاحات؛

ماموریت ظریف و اصلاح‌طلبان برای شورش انتخاباتی/ تلاش برای ایجاد فضای تند و تیز در چند روز باقیمانده

فعالیت پرحاشیه محمد جواد ظریف نشان می‌دهد که وی سعی دارد با ایجاد فضای تند و تیز انتخاباتی وضعیت جامعه را برای رای آوری کاندیدای اصلاح طلبان مهیا کند.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تا زمان حضور «محمد جواد ظریف» در میزگردکارشناسی صداو سیما به صورت معتدلی پیش می رفت اما با حضور ظریف در این برنامه به یکباره اصلاح طلبان سعی کردند فضای انتخابات را تند و تندتر کنند تا شاید در این روند بتوانند توجه مردم را به خود جلب  نمایند.

 درواقع در این چند روز اصلاح طلبان به طور مداوم بعد از هر التهاب آفرینی انتخاباتی سعی کردند فضا را مسکوت نگذارند و بازهم جاروجنجال تازه‌ای به پا کنند تا فضای انتخاباتی همان طور که «محمدرضا تاجیک»‌ تئوریسین این جناح سیاسی مطرح کرد به حالت «شورش وضعیت»‌ گرایش یابد.

تاجیک طی گفتگویی ضمن تاکید بر نقش جامعه خاکستری در توفیق کاندیداها در انتخابات با بیان اینکه تنها محرکی که می‌تواند جامعه را به حرکت دربیاورد، «شورش وضعیت» است، اظهار داشت: «شورش وضعیت» بدین معنا که وضعیت چیز دیگری را طلب کرده؛ شور و شورشی برپا کرده، و انسان‌ها را به رقص تغییر با خود می‌خواند. اینجا دیگر با آن پدیدۀ دیرآشنا مواجه نیستیم که این انسان‌ها هستند که شور و شورش تاریخی ایجاد می‌کنند، بلکه خود وضعیت تاریخی شورش و قیام می‌کند و انسان‌ها را به درون خود می‌طلبد. پس، این شرایط بی‌قرار است که مردم را به حرکت درمی‌آورد، نه لزوما کاریزمای یک کنشگر، و نه محرک‌های تیز.»


درواقع اصلاح طلبان بیشترین تلاش خود را برای رای آ‌وری پزشکیان حتی بیشتر از خود او دارند انجام می‌دهد. به قول کاربران فضای مجازی «جوادین»‌ محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی که هر دو از اعضای دولت روحانی بودند، پزشکیان را احاطه کرده و یکی در فضای مجازی و دیگری در شهرهای مختلف کشور اقدام به ایجاد فضای تند انتخاباتی می‌کنند تا بتوانند خود را در این راه مظلوم نشان دهد و از سوی دیگر رقیب را تخریب کنند.

نوع برخوردهای ظریف و همچنین مشاور فرهنگی پزشکیان که در یک برنامه زنده تلویزیونی با حرکت ناشایست خود میکروفن هاشف را پرت کرد، نشان داده‌اند که این جریان اگرچه مدعی این است که می خواهد حرف بزند اما اصلا پی تعامل نیست و در یک فضای یکطرفه و تک گویی تنها سعی دارد به تندکردن فضای انتخابات دست بزند.

نگاهی به حضور ظریف در اصفهان و کاشان که به مشاجره و درگیری ختم شد به خوبی نشان می‌دهد که اولا مردم انتقادات زیادی به وزیر خارجه دولت روحانی دارند اما وی به جای پاسخ دادن به این موارد سعی می کند با بلندگویی و تک گویی های تند که بیشتر به التهاب در جلسات منجر می‌شود به منتقدان حمله کند. این درحالی است فردی که سعی در تعامل دارد ابتدا به ایجاد فضای آرامش بخش می‌پردازد و بعد از آرام کردن جلسات با منتقدان تعامل و صحبت می‌کند.

فیلم

جالب است منتقدان در ضمن سخنرانی ظریف در کاشان تنها با گرفتن پلاکارد اعتراض خود را نشان می‌دادند و ظریف در پشت تریبون با حرف‌های تحریک کننده مانند «شرمتان باد»‌ و ... این افراد و رقبا را مورد خطاب قرار می داد اما با وجود همین اعتراض اصولی نیز فردی از کمپین اصلاح طلبان به جلو آمد و پلاکارد یکی از افراد را گرفت و مچاله کرد که همین موضوع باعث التهاب در مسجد کاشان شد.

با این حال التهاب آفرینی اصلاح طلبان که بحران زیست هستند بر هیچ کسی پوشیده نیست. همین روند به خوبی نشان می دهد که این جریان سعی می کند در دولتداری نیز با ایجاد بحرانی های پی در پی کار اجرایی را در دست بگیرد. درواقع دولت اصلاح طلب یک دولت تنش زای داخلی است. جالب است که همین دولت مدعی است که می خواهد تش زدایی در خارج کند اما با التهاب آفرینی پی در پی و تحرکات آنارشیستی سعی می کند داخل را به نفع خود اداره کند. با این اوصاف امر سیاسی در میان اصلاح طلبان فضای بهم ریخته و آنارشیستی است نه بهبود شرایط و همین موضوع برای کشور یک سم مهلک است.

اصلاح طلبان اگر به دنبال شنیدن صدای خود هستند باید به جای این التهاب آفرینی و شورش انتخاباتی تعامل واقعی را مد نظر قرار دهند. رفتارهای غیردیپلماتیک ظریف این روزها همانطور که تعجب برانگیز است، نشان دهنده نوع ماموریت وی نیز هست این موضوع غیر طبیعی نیست؛ چرا که به باور بسیاری خصوصا فعالان مجازی ظریف می‌خواهد تمام محبوبیت و ظرفیت خود را خرج پیروزی اصلاحات بکند.

حمله به شهروند اصفهانی و فریادهای مسجد کاشان و اعلام پیروزی زودهنگام پزشکیان و رئیس جمهور نامیدن وی در حالی که انتخاباتی برگزار نشده است؛ و البته حمله کارشناس فرهنگی با پرتاب میکروفن و توهین؛ گوشه‌ای از تلاش‌های اصلاح طلبان برای ایجاد «شورش وضعیتی»‌است که تاجیک برای رای آوری بدان اشاره می کند. چه اینکه تاریخ فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان به خوبی نشان می دهد که آرای این جناح سیاسی رای هیجانی، نفرت پراکنانه، ملتهب و هراس افکنانه است.

فیلم

نظر شما