شناسهٔ خبر: 67317098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اتحادیه اروپا به دنبال جنگ تجاری است؟/ دفاع پکن از منافع خود

اقتصادنیوز: وزارت بازرگانی چین امروز (شنبه) در بیانیه‌ای افزایش تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای چینی را تشدید تحریک به ایجاد یک جنگ تجاری دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اتحادیه اروپا را به تحریک و شعله‌ور کردن جنگ تجاری متهم و تاکید کرد که پکن در هر صورتی از منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد.

کمیسیون اروپا اخیراً تحقیقی در مورد وسایل نقلیه الکتریکی وارد شده از چین انجام داده و اعلام کرده است که بروکسل یارانه‌های دولتی چین را غیرمنصفانه می‌داند.

هفته گذشته اتحادیه اروپا بعد از انتشار نتایج تحقیقات این کمیسیون اعلام کرد که تعرفه‌های خود را بر خودروهای چینی افزایش خواهد داد که قرار است از چهارم ماه جولای امسال (۱۴ تیرماه) اعمال شود.

وزارت بازرگانی چین در اقدامی تلافی جویانه، تحقیقات خود را در مورد واردات گوشت خوک از اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

خبر مرتبط
چین در خاورمیانه؛ میانجی یا دلال قدرت/ جنگ اسرائیل و حماس برگ برنده پکن را سوزاند؟

اقتصادنیوز: گروهی از ناظران ضمن اشاره به تلاش های چین برای افزایش نفوذش در خاورمیانه از جنگ اسرائیل و حماس به عنوان نقطه عطفی در تعاملات پکن با منطقه یاد می کنند. به باور آنها رویکرد منفعلانه چین بعد از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، نشان از آن دارد که چین همیشه نمی تواند نقش بازیگری صلح ساز را ایفا کند.

سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفت که اصطکاک تجاری فعلی بین چین و اتحادیه اروپا، خواسته پکن نیست.

این وزارتخانه تاکید کرد که چین همیشه به قوانین سازمان تجارت جهانی پایبند بوده و در استفاده از اقدامات حفاظتی تجاری، احتیاط و خویشتنداری به خرج داده است.

خبر مرتبط
پکن خیال واشتگتن را راحت کرد/ مذاکرات غیر رسمی هسته ای چین و آمریکا پس از 5 سال

اقتصادنیوز: به گفته دو نماینده آمریکایی، ایالات متحده و چین مذاکرات نیمه رسمی تسلیحات هسته‌ای را در ماه مارس برای اولین بار پس از پنج سال از سر گرفتند و نمایندگان پکن به همتایان آمریکایی گفتند که به تهدیدات اتمی پیرامون تایوان متوسل نخواهند شد.

در این بیانیه آمده است: متاسفانه، طرف اروپایی همچنان به تشدید اختلافات تجاری ادامه می‌دهد که می‌تواند باعث جنگ تجاری شود که مسئولیت این جنگ کاملاً بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود.

پیشتر چین اعلام کرده بود که برنامه‌های اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه بر خودروهای برقی چینی به حقوق و منافع مشروع صنعت خودروهای برقی این کشور آسیب می‌زند. پکن نارضایتی شدید خود را ابراز کرده و متعهد شده بود که اقدامات متقابلی اتخاذ کند.

نظر شما