شناسهٔ خبر: 67316999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

«هدهد» چه پیام‌هایی به تل‌آویو مخابره کرد

بازتاب عملیات مهم و حساس یک پهپاد بر فراز اراضی اشغالی و وحشت تل آویو از موشک‌های حزب الله از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

صاحب‌خبر -

 روز سه‌شنبه هجدهم ژوئن مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه رسمی از پرواز موفقیت آمیز پهپاد ایرانی «هدهد» یا همان «مهاجر -۴» بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی و عکس برداری از مناطق حساس رژیم صهیونیستی خبر داد. این پهپاد پیشرفته علاوه بر پرواز بر فراز مراکز نظامی، از نقاط حساس امنیتی نیز اقدام به عکس- فیلم برداری کرده است. یکی از شاهکارهای «هدهد» در جریان نفوذ به آسمان رژیم صهیونیستی، تصویربرداری از مرکز وابسته به شرکت نظامی «رافائل» بود. در پروتکل‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، رسانه‌ها و مطبوعات اجازه انتشار تصاویر هوایی- محیطی از مراکز نظامی حساس را بدون تایید کابینه ندارند.

روزنامه القدس العربی در خصوص موفقیت اطلاعاتی اخیر حزب الله لبنان نوشت: هدهد حزب الله موفق شد تصاویر بسیار شفاف و دقیق از هر چیزی در بندر اشغالی حیفا را با خود به لانه بازگرداند. عملیات هدهد تنها عملیات بی نظیر حزب الله به شمار نمی‌رود بلکه این حزب، توانمندی‌های بیشتر و مهم‌تری نیز در اختیار دارد و چه بسا عملیات شناسایی از تأسیسات هسته‌ای دیمونا نیز انجام داده باشد. حزب الله تسلیحات جدیدی را وارد انبارهای سلاح خود کرده که بخش اندکی از آنها نمایان شده است. در کنار تمام اینها، قدرت اطلاعاتی حزب الله و شبکه‌های زیرزمینی بسیار پیچیده منتظر هرگونه لشکرکشی از سمت رژیم صهیونیستی علیه خاک لبنان است؛ لشکرکشی که با نفوذ طوفانی به شمال فلسطین اشغالی رو به رو خواهد شد.

روزنامه رأی الیوم نیز در این خصوص نوشت: ویدئوی ۹ دقیقه‌ای مقاومت لبنان از عملیات هدهد، اوضاع سیاسی و نظامی در منطقه را تغییر داد. در حالی که برخی مغرضان، اهمیتی به این دستاورد اطلاعاتی ندادند، رسانه‌های صهیونیستی این عملیات را یک نفوذ امنیتی گسترده و نقطه عطفی در عملکرد نیروهای مقاومت لبنان توصیف کردند. عملیات هدهد لبنانی، همزمان با سفر فرستاده رئیس جمهور آمریکا به لبنان انجام شد. قرار بود در این سفر یک پیام تهدیدآمیز در خصوص احتمال گسترش حملات تل آویو علیه لبنان مخابره شود، اما هدهد جواب این تهدیدات را داد. پهپاد هدهد چند پیام نیز به رژیم صهیونیستی مخابره کرد؛ قدرت نفوذ مقاومت لبنان و عدم توانایی رژیم صهیونیستی در رصد این پهپاد، به چالش کشیدن پیام‌های آمریکا علیه بیروت و یادآوری قوانین بازدارندگی نظامی میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی.

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص حزب الله نوشت: به نظر می‌رسد تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و جنگ افروزی علیه حزب الله، عکس عمل کرده به طوری که سیل هشدارها و نگرانی‌ها در محافل سیاسی و نظامی این رژیم نسبت به احتمال وقوع این جنگ متوقف نمی‌شود. این محافل معتقدند که چنین اشتباهی به مثابه یک خودکشی دسته جمعی در اراضی اشغالی به شمار می‌رود. این در حالی است که حیفا هنوز از شوک عملیات هدهد حزب الله بیرون نیامده است. امیتسیا بارعام استاد بخش پژوهش‌های خاورمیانه در دانشگاه حیفا اذعان کرده که موشک‌های حزب الله چیز زیادی از حیفا باقی نخواهند گذاشت.

روزنامه سوری الثوره در خصوص مقاومت فلسطین نوشت: در جریان جنگ علیه غزه، اصطلاح نابودی نظامیان صهیونیست از مسافت صفر رایج شد؛ اصطلاحی که دردناک‌ترین عبارت در قاموس ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و در بیانیه‌های رسمی ارتش تل آویو از آن با عنوان وقوع یک حادثه سخت در غزه یاد می‌شود.

«هدهد» چه پیام‌هایی به تل‌آویو مخابره کرد

هلاکت نظامیان صهیونیست از مسافت صفر در اردوگاه الشابوره در شهر رفح آخرین حادثه سختی نخواهد بود که ارتش رژیم صهیونیستی آن را اعلام می‌کند بلکه درگیری‌های دیگری نیز در همین مسافت و چه بسا مسافت زیر صفر رخ خواهد داد.

روزنامه المراقب العراقی به واکنش ایران علیه کانادا پرداخت: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام دولت کانادا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک اقدام سیاسی توصیف کرد. وی در ادامه افزود که چنین حرکت حساب نشده‌ای از سوی دولت کانادا به مثابه اقدام خصمانه و مخالف مبانی قانون بین المللی از جمله مساوات در حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی حکومت‌ها به شمار می‌رود.

روزنامه العربی الجدید در خصوص نتانیاهو گزارش داد: از یکشنبه گذشته درگیری‌های شدیدی میان نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شده است. علاوه بر استعفای بنی گانتز و گادی آیزنکوت از شورای جنگ رژیم صهیونیستی، از گوشه و کنار ارتش این رژیم شنیده می‌شود که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها افزایش یافته و به نیروهای بیشتری نیاز است. دنیل هاگاری سخنگوی ارتش نیز به جمع شورشیان علیه نتانیاهو پیوست و اعلام کرد که سخن گفتن از نابودی حماس، فریفتن صهیونیست‌ها است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در خصوص روسیه و کره شمالی نوشت: دیدار اخیر مقامات روسیه و کره شمالی نشان می‌دهد تقویت روابط دوجانبه به ویژه بعد از جنگ روسیه و اوکراین بسیار مهم است مخصوصاً آنکه پیونگ یانگ به صورت گسترده و آشکار با ارسال محموله‌های بزرگ سلاح‌های کلاسیک و موشک‌های بالستیک از مسکو حمایت کرده است. آیا ما در برابر یک تغییر ژئوپلیتیک جدید با عنوان محور مقاومت پوتین در شرق آسیا در برابر هژمونی آمریکا و غرب هستیم؟

نظر شما