شناسهٔ خبر: 67316575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رایزنی سفیر روسیه در واتیکان با پاپ فرانسیس درباره روند صلح اوکراین

ايسنا : سفارت روسیه در واتیکان با اشاره به محورهای رایزنی سفیر مسکو در این کشور با رهبر کاتولیک‌های جهان درباره صلح در اوکراین، اعلام کرد که «پاپ فرانسیس» هرگونه روند صلح در جنگ اوکراین بدون مشارکت روسیه را «بی‌حاصل» می‌داند.

صاحب‌خبر -

سفارت روسیه در واتیکان، امروز(شنبه) خبر داد که «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان و «ایوان سلطانوفسکی» سفیر روسیه در واتیکان با نظر به این که واتیکان هرگونه روند صلح در جنگ اوکراین بدون مشارکت روسیه را بی‌حاصل می‌داند، درباره طرح پیشنهادی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای صلح گفت‌وگو کردند.

اخیرا، پوتین گفته بود که روسیه حاضر است در صورتی که اوکراین تمامی نیروهای خود را از مناطق تصرف‌شده توسط روسیه خارج و رسما، از پیوستن به ناتو صرف‌نظر کند، آتش‌بس برقرار کرده و با کی‌یف مذاکره کند. اگرچه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین این طرح را رد کرده و آن را یک اولتیماتوم تلقی کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره رایزنی سفیر روسیه در واتیکان با پاپ فرانسیس گزارش داد: سفارت روسیه به خبرنگاران اعلام کرد که مسئله اوکراین، از جمله شروط مطرح‌شده برای صلح از سوی رئیس‌جمهور روسیه در جلسه‌ای با مقامات مهم وزارت امور خارجه روسیه مورد بحث قرار گرفت. سلطانوفسکی از موضع متعادل و همواره مسالمت‌جویانه این رهبر کاتولیک‌های جهان در قبال این موضوع قدردانی کرد.

سفارت روسیه همچنین اعلام کرد: مسکو می‌داند که پاپ فرانسیس همواره به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای بحران اوکراین بوده و در عین حال، ماهیت پیچیده و دلایل واقعی این درگیری شدید را درک می‌کند.

طبق اعلام سفارت، پاپ فرانسیس و سفیر روسیه، هر دو از نقش  کاردینال «ماتئو زوپی» رئیس هیات صلح واتیکان در امور اوکراین در حل‌وفصل طیف کاملی از مسائل بشردوستانه تمجید کردند.

سفارت روسیه در واتیکان گفت: واتیکان بر بی‌حاصل بودن روند صلح بدون مشارکت روسیه واقف است.

طبق اعلام این سفارت‌خانه، هیات روسیه نگرانی‌های مشترکی با واتیکان درباره بدتر شدن اوضاع جهانی دارد و برای ادامه گفت‌وگوی منظم و محرمانه میان روسیه و واتیکان اعلام آمادگی کرد.

پاپ فرانسیس بارها برای سفر به روسیه و اوکراین برای پیشبرد صلح و کمک به تلاش‌ها برای پایان دادن به این درگیری اعلام آمادگی کرده است. واتیکان در مه ۲۰۲۳، یک هیات صلح‌بانی درباره اوکراین و با ریاست زوپی انجام داد. در ژوئن، این کاردینال به اوکراین و روسیه سفر کرده و با مقامات رسمی آن‌ها دیدار کرده و درباره اقدامات بشردوستانه واتیکان با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

سلطانوفسکی در ژانویه به اسپوتنیک گفت که مسکو از ابتکارات پاپ فرانسیس  با هدف رسیدن به صلح در اوکراین استقبال می‌کند.

 

نظر شما