شناسهٔ خبر: 67316096 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برنامه‌های زاکانی حول چه محورهایی می‌گذرد؟

نشست خبری مسئول ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی در استان اصفهان به میزبانی تسنیم و با حضور رسانه‌های مختلف استان اصفهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازخبرگزاری تسنیم در ادامه سلسه نشست‌های خبری با روسای ستادهای استانی کاندیدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز میزبان علی صالحی رئیس ستاد علیرضا زاکانی در استان اصفهان بود که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و نتیجه آن را در زیر می‌خوانید:

به چه دلیل و با چه هدفی تصمیم گرفتید که در ستاد زاکانی فعالیت کنید؟

همه مجموعه‌ ستادهای انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در جبهه انقلاب، به دنبال ایجاد فضایی هستند که ضمن افزایش مشارکت مردم و برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم، رئیس‌جمهوری انتخاب شود که ویژگی‌های بارز شهید رئیسی را داشته باشد و راه ایشان را ادامه دهد چرا که شهید رئیسی نماد گفتمان و مظهر شعارهای انقلابی بودند.ادامه و تداوم مسیر خدمت و راه شهید رئیسی، اصلی‌ترین نگاه دکتر زاکانی در این انتخابات است تا بتوانند کارهای نیمه‌تمامی که در برنامه این شهید عزیز بود را به نتیجه برسانند؛ دولت خدمت برآمده از مطالبات مردم است و دکتر زاکانی برای ادامه نقاط قوت و رفع اشکالات دولت سیزدهم، برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف دارد.

چه ویژگی‌هایی باعث شد تا از زاکانی حمایت کنید؟

ما ناگزیر هستیم که برای انتخاب‌مان ویژگی‌هایی را تعریف کنیم که برخی از این ویژگی‌ها در گفتمان امامین انقلاب وجود دارد و برخی دیگر بر اساس مسائل و چالش‌های روز کشور تعریف می‌شود. مقام معظم رهبری روز 14 خرداد ماه در دیدار با مردم محوری‌ترین ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور را بیان فرمودند و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و شرایط روز کشور، رئیس‌جمهور باید فعال، کارآمد، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب باشد و گفتمان دکتر زاکانی از ابتدای انقلاب تاکنون مبتنی بر همین ویژگی‌هاست. در این مسیر باید  نگاه قطعی دکتر زاکانی نسبت شرایط روز کشور هم دقت کرد.

این توانمندی را در چه نکاتی دیده‌اید؟

با در نظر گرفتن شرایط روز کشور مبارزه با فساد و همچنین فعالیت در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مبتنی بر 3 فاکتور است و باید کاندیداها بر اساس آن ارزیابی شوند. نکته اول بررسی کارنامه است؛ ما معتقد هستیم که همه این 6 نفر از جمله آقای زاکانی، 45 سال در کشور مسئولیت داشته‌اند و قبل از ارزیابی وعده‌های انتخاباتی آنها، باید به کارنامه آنها رجوع کرد تا مشخص شود که در برهه‌های حساس و بزنگاه‌های کشور، نسبت به مطالبات مردم چه واکنشی داشته‌اند؟ آیا سابقه مبارزه واقعی با فساد را دارند یا خیر؟ به گفتمان امامین انقلاب پایبندی دارد و به مطالبات روز مردم توجه می‌کند؟

بر اساس همین تعریفی که ارائه دادید، بارزترین فاکتور زاکانی برای رسیدن به ریاست جمهوری چیست؟

عملکرد 14 ساله دکتر زاکانی در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که ایشان سابقه طولانی در حوزه نظارت، برنامه‌ریز و قانون‌گذاری دارند و روی برنامه‌های توسعه کشور از جمله برنامه توسعه هفتم مسلط هستند. علاوه بر این در بحث مبارزه با فساد، تعارض منافع، رانت و تبعیض کارنامه روشن دکتر زاکانی با هیچ کدام از کاندیداها قابل مقایسه نیست. ایشان در دو دولت مسئله برخورد با فساد و تخلف را فراجناحی دنبال کردند و سابقه برخورد با معاون رئیس‌جمهور، اقدام علیه پرونده یکی از وزاری امنیتی کابینه، تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و غیره را در کارنامه دارند.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

عملکرد زاکانی در حوزه مدیریت اجرایی را چگونه بررسی می‌کنید؟

عملکرد دکتر زاکانی در شهرداری تهران و در شرایط سخت اقتصادی امروز کشور، فعالیت‌هایی که در حوزه مسکن انجام دادند و  کلید خوردن بیش از 200 هزار مسکن با همکاری دولت شهید رئیسی، ورود به عرصه‌های خاص و وارد کردن اولین محموله خودروهای برقی، اقداماتی که برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در بازارهای تهران انجام دادند، کارنامه درخشان ایشان را به نمایش می‌گذارد. دکتر زاکانی در حوزه اقتصاد اقدامات موثری انجام داده و برای مهم‌ترین مطالبات مردم برنامه‌های دقیقی دارند. البته کارنامه دکتر زاکانی در سایر حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان، فرهنگ و غیره مشخص است و تحولی که در رویدادهای فرهنگی شهرداری تهران انجام داده، بر کسی پوشیده نیست.

اعتقاد دارید که زاکانی نسبت به اولویت‌های مردم مسلط هستند، تاکنون چه اقدامی برای رفع این اولویت‌ها انجام داده‌اند؟

یکی از اقدامات موثر دکتر زاکانی در رفع نیازهای مردم، توسعه 7 برابری ناوگان حمل و نقل و عمومی نسبت به دور قبل است؛ در دولت قبل طی 4 سال سه بار شهردار تهران تغییر کرد اما در زمان دکتر زاکانی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران 7 برابر توسعه پیدا کرد و در فواصل 40 روزه یک ایستگاه مترو افتتاح شده و اقداماتی از این دست، ملموس بودن اولویت‌های مردم در کارنامه دکتر زاکانی را نشان می‌دهد.

گفتید که برای شناخت صلاحیت کاندیداها باید 3 مولفه را در نظر گرفت، اولین مولفه کارنامه بود، سایر مولفه‌ها چه چیزهایی هستند؟

نکته دوم برای بررسی صلاحیت کاندیدها بحث اشرافیت است؛ اشراف داشتن به مسائل کشور با واژه آگاهی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، متناسب است و دکتر زاکانی این اشرافیت را به دو لحاظ دارد، اول آنکه ایشان طی این 3 سال به عنوان شهردار در هیئت دولت حضور داشتند و هم در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی دستیار رئیس‌جمهور بودند. در شرایط کنونی کشور تامین منابع برای اداره شهر و کشور بسیار سخت و راه‌های توسعه کشور نسبت به گذشته سخت‌تر شده و از طرفی تهران با جمعیتی که دارد، ماکتی از کل کشور است و دکتر زاکانی در شهرداری مدیریت بخش قابل توجهی از کشور را بر عهده داشت و اگر کسی در شرایط کنونی بتواند تهران را اداره کند، اشرافیت لازم برای اداره کشور را هم دارد.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

این آگاهی و اشرافیت چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت و قرار است که چگونه به حل مشکلات کشور کمک کند؟

حضور دکتر زاکانی در هیئت دولت باعث شده که ایشان نسبت به تمام لوایح و مصوبات جاری کشور اطلاع کافی داشته باشند و جزئی از بدنه کلان تصمیم‌‌گیر در کشور بودند و این نکته بسیار کمک کننده است؛ به نظرم برخی از نامزدها از این فضا دور هستند و با موضوع فاصله زیادی دارند، از طرفی دکتر زکانی 14 سال در مجلس شورای اسلامی حاضر بودند و این مهم به اشراف ایشان نسبت به گذشته تاریخی کشور کمک می‌کند.

آخرین فاکتور مورد نظرتان برای بررسی صلاحیت و حمایت از  زاکانی چه بود؟

برنامه داشتن سومین فاکتور مهم در بررسی صلاحیت کاندیداها و بسیار حائز اهمیت است؛ اگرچه برنامه‌های تلویزیونی و برخی گفت‌وگوها قابل تامل است و مناظرات محلی برای مقایسه کاندیداهاست و احتمال دارد که با جدل همراه شود اما این فضاها نباید اجازه دهد که برنامه داشتن و یا نداشتن افراد کنار برود. باید به جای تکرار مداوم مشکلات در حوزه‌های مختلف، ارائه برنامه و برش عملیاتی( چگونگی تامین منابع، نحوه هزینه و پیامدهای آن)  اصالت داد چرا صحبت کردن تنها و سوگواری کردن برای این مسائل سودی ندارد و آنچه که به ما برای انتخاب کمک می‌کند، رو به جلو رفتن است.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

دولت زاکانی چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن دارد؟

حدود 37 درصد جمعیت کشور با مشکل مسکن مواجه هستند و آقای زاکانی با اشرافی که روی ظرفیت‌‌های ساخت مسکن در کشور دارند، طرح موفقی در این مورد داشتند. همچنین در حوزه معیشت نیز  با تجربه حذف واسطه‌ها اقدامات خوبی در کلان‌شهر انجام دادند. همچنین در حوزه سلامت بسته حمایتی از 70 درصد جامعه، بیمه 100 درصدی در حوزه درمان، رایگان کردن درمان اقشار مختلف پیش‌بینی شده است. در نهایت با بسته ویژه‌ای که در حوزه یارانه انرژی (بسته اعتبار طلا) مدنظر دارند، مشخص می‌شود که ایشان برای اولویت‌های مورد نیاز مردم برنامه دارند.

دولت قالیباف برای حل مشکلات زیست‌محیطی و چالش آب اصفهان چه برنامه‌ای دارد؟

درباره مسئله آب اصفهان بنده با دکتر فروزنده صحبت کردم و ایشان گفتند که در کابینه دولت نهم حضور نداشتند و تاکید کردند که مسئله آب اصفهان باید به صورت ملی دنبال شود چون این مسئله فرا استانی است. البته در دولت شهید رئیسی بعد از 20 سال اقدامات خوبی صورت گرفت و این اقدامات در کنار سایر مباحث از جمله نظارت، کنترل مصرف و کنترل بالادست حتماً دنبال خواهد شد. البته مسئله آب اصفهان معیاری است که از طریق آن می‌توان فهمید که برخی از افراد در مسائل استان اصفهان چه رد پایی دارند و وضعیت امروز زاینده‌رود نتیجه عملکرد کدام جریان است.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

همه کاندیداها قول داده‌اند که مسئله احیای زاینده‌رود را در اولویت بگذارند، برنامه زاکانی چه تفاوتی با سایر کاندیداها دارد؟

مسئله آب اصفهان چالش فرونشست، مشکلات اجتماعی و ریزگردهای حوزه تالاب گاوخونی را به همراه دارد و حتماً باید در سطح ملی پیگیری شود و به همین دلیل نیاز است که پروژه‌های انتقال آب در کنار پروژه‌های نظارتی و کنترل برداشت با هم پیش بروند‌. جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب یک تمدن را نجات می‌دهد.

جاری بودن زاینده‌رود یک نیاز تفرجگاهی نیست بلکه برای موجب حفظ یک تمدن و گنجینه‌ای از میراث‌هایی خواهد شد که امروز در خطر قرار دارد و عدم جریان زاینده‌رود آسیب‌های زیست‌محیطی بسیاری را در پی خواهد داشت که نه تنها اصفهان بلکه کل کشور  را در بر خواهد گرفت. بنابراین طرح‌های انتقال آب، بهشت آباد و کوهرنگ 3 باید دنبال شود و همچنین همه مواردی که به بلانس شدن منابع و مصارف حوزه آبریز زاینده‌رود کمک می‌کند نیز  باید همزمان پیش برود از جمله جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده که تلاش می‌کنند با پول‌پاشی خودشان را پاک نشان دهند.

چقدر اطمینان دارید که وعده‌های زاکانی عملی خواهد شد؟

در برنامه دکتر زاکانی با در نظر گرفتن اولویت و فوریت‌های مورد نیاز مردم و کشور، طرح‌های توجهی در نظر گرفته شده که تجربه اجرایی شدن هم دارند و ما معتقد هستیم که دکتر زاکانی با دست پر، توان بالا و سلامت شخصی برای تداوم مسیرخدمت به میدان آمده‌اند. دولت شهید رئیسی در حوزه سیاست خارجی موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آورده بود از جمله عضویت در سازمان‌های بین‌المللی بریکس و شانگهای که این روند در دولت آقای زاکانی حتماً ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

دولت زاکانی در حوزه بین‌الملل چه سیاستی را دنبال خواهد کرد؟

دکتر زاکانی رئیس کمیسیون برجام بوده و در جریان مسائل پرونده هسته‌ای قرار دارند، از طرفی ایشان در زمینه پزشکی هسته‌ای تخصص دارند و به لحاظ فنی هم روی موضوعات مسلط هستند. ایشان پول‌های بلوکه شده در چین را با استفاده از بخش حمل و نقل عمومی برگرداند و می‌دانند که راه مذاکرات سیاسی و بین‌المللی ما اول خنثی‌سازی تحریم، تقویت تولید داخلی و ورود به عرصه گفت‌وگوهای بین‌المللی با دست پر است.

یکی از وعده‌های زاکانی ایجاد " بیمه رایگان همه اقشار" است، این وعده چگونه محقق خواهد شد؟

در بحث بیمه نیاز است که پایه‌هایی را ایجاد کنیم و بخش قابل توجهی از این پایه‌ها در حوزه بهداشت در دولت‌های گذشته از جمله دولت سیزدهم اتفاق افتاده تا مردم حداقل در مقابل بیماری‌های معمول و صعب‌العلاج دغدغه مالی نداشته باشند. بنابراین قبل از انتقال این مهم به بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی، باید بیمه همه اقشار فراگیر شود و در مرحله دوم در صورت فراهم بودن منابع، باید خدمات توسعه یابد‌ و در این راستا دکتر زاکانی برای توسعه بیمه تکمیلی برخی از اقشار، رایگان کردن درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و نیازمندی گروه‌های مختلف از جمله بانوان باردار برنامه دارند و بعد از آن به دنبال ارتقای کیفیت و انتقال آن به بخش خصوصی بود‌. لازمه این امر داشتن یک دولت قوی است تا بتواند به تعهداتش عمل کند و بعد از آن از بخش خصوصی اعتبار بگیرد.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

زاکانی وعده داده که سالانه بر مبنای طلا به هر خانوار ایرانی 21 گرم طلا خواهد داد، این وعده چگونه محقق خواهد شد؟

این یک واقعیت است که امروز بخش زیادی از منابع‌مان را در قالب یارانه غیر هدفمند و قاچاق در حوزه‌های برق، گاز و به ویژه بنزین از دست می‌دهیم؛ پیش‌بینی واردات بنزین در سال جاری بین یک تا 2 میلیارد دلار بود، قیمت بنزین از یک بطری آب معدنی کمتر است چرا باید این بنزین را به افرادی که مصرف لوکس دارند، ارائه شود؟ اگر این نظام امروز اصلاح نشود، علاوه بر تبعیض و توسعه فقر، روزی در تامین حداقل‌ها دچار مشکلات مضاعف خواهیم شد‌. پس اصلاح نظام یارانه انرژی از نظر منابع مصرفی، توزیع یارانه و خروج ارز یک صورت اجتناب‌ناپذیر است.

آخرین اخبار ریاست جمهوری 1403 در استانها ,

منابع این طرح از کجا تامین می‌شود؟

طرح آقای دکتر این است که این مورد را وارد بازار کنیم و اگر کسی قرار است در زمستان که کارخانه‌ها به دلیل کاهش فشار گاز تعطیل می‌شوند، استخرهای را با آب داغ گرم کند، حداقل نصف بهای جهانی را پرداخت کند. چرا باید در روستاهای سیستان و بلوچستان یا آذربایجان غربی و شرقی مشکل تامین گاز داشته باشیم اما استخرهای شمال تهران با گاز یارانه‌ای کار کنند؟ برای این کار باید یک بازار شکل بگیرد و حداقل هزینه تمام شده استحصال یا بخشی هزینه بازار جهانی اخذ شود تا توازن برقرار شود و در این مدل قرار است که اعتبار ناشی از صرفه‌جویی و هزینه پرداختی توسط پرمصرف‌ها به یک یارانه بر مبنای طلا تبدیل و بین افرادی که صرفه‌جویی می‌کنند، توزیع شود.

انتهای پیام/170/.

نظر شما