شناسهٔ خبر: 67316013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

هشت پرسش خانه موسیقی از نامزدهای ریاست جمهوری

در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، خانه موسیقی هشت پرسش از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح کرد.

صاحب‌خبر -
هشت پرسش خانه موسیقی از نامزدهای ریاست جمهوری
کد خبر: 664328
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۲ ۱۸:۰۵:۵۱

در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در بحبوحه ی طرح برنامه ها و دیدگاه های نامزدهای این دوره، نهاد خانه موسیقی با هدف پیگیری مطالبات اعضا و هنرمندان حوزه موسیقی هشت پرسش اساسی را در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور طرح کرده است.

خانه موسیقی ایران به عنوان تنها نهاد صنفی– تخصصی هنر موسیقی با بیش از شانزده هزار عضو، فراز و فرودهای متعدد و پر داستانى را طی بیش از دو دهه ، پشت سرنهاده که شرح آن مثنوی هفتاد من خواهد بود.

ماجرای موسیقی و حرمت آن و اقوال مختلف و متناقض پیرامون این هنر شریف بی نیاز از شرح و توضیح است و متاسفانه نسل های متوالی هنرمندان موسیقی با چالش های عجیب غریب دست و پنجه نرم کرده و همواره عمرعزیزشان را صرف اثبات خود و هنرشان نمودند ولی شگفتا که بعد از نزدیک به نیم قرن، هنوز به سر منزل مقصود خویش نرسیده اند …هرچند که خوشبختانه در دولت سیزدهم تلاش و کوشش دلسوزان به بار نشست و بالاخره سند موسیقی تصویب و ابلاغ شد که هنوز با سند مطلوب و مورد نظر قاطبه ی هنرمندان فاصله دارد.( ضمانت اجرایی این سند یکی از ضرورت های آن است که رئیس جمهور آینده باید در این زمینه عنایت ویژه داشته باشد.)

نهاد صنفی خانه موسیقی بنا بر اهداف و رسالت خود که یکی از آنها پیگیری مطالبات به حق اعضا و هنرمندان حوزه ی موسیقی است و با هدف شفاف سازی و آشنایی مخاطبان با سیاست ها و دیدگاه های نامزدهای محترم این دوره چند سوال را مطرح می کند .

پر واضح است که عدم شفافیت و مشخص نبودن سیاستگذاری، اهالی هنر و موسیقی را دچار تردید می کند؛ بر این اساس  پاسخ شفاف و روشن هریک از نامزدها به این سوالات می تواند در رفع تردید مخاطبان و حضور در انتخابات تاثیرگذار باشد.

١- برای اشتغال هزاران فارغ التحصیل بیکار رشته های مختلف حوزه موسیقی که هر ساله بر تعداد آنها اضافه می شود چه برنامه مشخص و مدونی دارید؟

٢- موضوع مهم هنرمندان عرصه موسیقی، مغفول ماندن اقتصاد هنر از سوی دولتمردان در چند دهه گذشته بوده است که عدم توجه به حقوق مولف و مصنف(کپی رایت) در صدر این مقوله ،به عنوان یک نکته ی بارز تضییع حقوق هنرمندان محسوب می شود؛ لازم به ذکر است که پخش رایگان آثار هنرمندان از رسانه ی ملی و فضاهای مجازی از نمونه های روشن عدم رعات کپی رایت به شمار می رود.

برای رونق اقتصاد هنر و احترام به حقوق هنرمندان از طریق اجرایی کردن قانون حقوق مولف و مصنف چه برنامه ای دارید؟

٣- بوروکراسی، ممیزی و پروسه ی طولانی که پیش روی فعالان و مجریان موسیقی برای تاسیس موسسه فرهنگی، انتشار آلبوم و کتاب، اجرای کنسرت صحنه ای و…وجود دارد همواره مورد نقد هنرمندان فعال بوده است؛ برای این موضوع چه تمهیداتی اندیشه اید؟

۴- ممانعت از اجرای کنسرت ها با اعمال سلیقه و مخالفت با حضور بانوان بر روی صحنه در برخی شهر ها متاسفانه به یکی از معضلات مزمن و تقریبا لاینحل مبدل شده است. سیاست شفاف شما در این خصوص چیست؟

۵- نشان ندادن ساز از تلویزیون و پخش َآثار سخیف و غیر فرهنگی از صدا و سیما و سیاست های غیر شفاف این رسانه در قبال این هنر شریف همواره مورد گله و نقد هنرمندان پیشکسوت بوده است .نظر صریح و شفاف شما نسبت به این موارد چیست؟

۶- همانگونه که همگان اطلاع دارند عدم امنیت شغلی در حوزه موسیقی، متاسفانه برای بانوان مضاعف بوده و این عزیزان علی رغم عدم مخالفت فقهی برخی مراجع عظام از جمله فتوای صریح رهبری در مورد صدای بانوان، از کمترین امکانات اجتماعی برای فعالیت و ارتقای هنر خویش بی بهره اند. به طور شفاف در این باره چه نظر و برنامه ای دارید؟

٧- یکی از مشکلات عمده فعالان عرصه ی هنرموسیقی عدم امنیت شغلی و تمکن مالی و در نتیجه عسرت در معیشت و زندگی است این مشکلات بویژه برای هنرمندان پیشکسوت و معمر تشدید شده و متاسفانه این عزیزان را با بحران های مختلف از جمله بیکاری، بیماری و مسائلی از این دست مواجه ساخته است برای بیمه جامع هنرمندان و حمایت مشخص از این قشر شریف آیا برنامه ای دارید؟

٨- کمبود تالارها و سالن های تخصصی ، موجب گرانی و افزایش سرسام آور قیمت بلیت برنامه های هنری شده است به طوری که استفاده از این برنامه ها صرفا در توان طبقه برخوردار و مرفه جامعه است و قشر فرهنگی و متوسط همچون دانشجویان ،معلمان ،کارمندان و…تقریبا از برنامه های فرهنگی و هنری محروم شده اند؛ آیا برای ساخت ، تجهیز و بهره برداری سالن های مجهز ،جهت ترغیب ورد بخش خصوصی به این عرصه برنامه ای دارید؟

 

برچسب‌ها:

نظر شما