شناسهٔ خبر: 67315825 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فعالیت ۱۷۰۰ صلح‌یار در استان کرمانشاه

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه ۱۷۰۷ صلح یار با شورای حل اختلاف همکاری دارند و در یکسال گذشته از ۱۹۴ نفر از این افراد تقدیر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، یزدان فلاحی در نشست خبری که امروز در معاونت شورای حل اختلاف استان برگزار شد، اظهار داشت: شورای حل اختلاف استان با 672 نفر شامل 512 نفر در شعب شهری و 79 نفر در شعب روستایی مشغول خدمت‌رسانی است.

وی عنوان کرد: از ابتدای تیر ماه سال گذشته تاکنون ورودی پرونده‌ها به شورای حل اختلاف استان 132 هزار و 486 فقره و پرونده‌های خروجی 133 هزار و 157 فقره بوده که 671 فقره عملکرد مثبت را نشان می‌دهد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دو دسته شعبه حکمی و سلبی در شورای حل اختلاف وجود دارد، گفت: پرونده‌های حکمی در صلاحیت شورای حل اختلاف هستند اما پرونده‌های سلبی ممکن است در صلاحیت شورای حل اختلاف نباشد و به منظور صلح و سازش به این شورا ارجاع داده شده باشند.

فلاحی با بیان اینکه در یک سال گذشته 76 هزار و 924 پرونده جهت سازش به شورای حل اختلاف ارجاع داده شده که 26 هزار و 471 فقره منجر به سازش شده است، افزود: پرونده‌های سلبی شامل پرونده‌های خانوادگی، ضرب و جرح و منازعات و قتل عمدی می‌شود. در یک سال گذشته 30 پرونده قتل، منجر به سازش شده و استان کرمانشاه از این نظر در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه الکترونیکی کردن بخشی از فعالیت‌ها یکی از اقدامات و موفقیت‌های دستگاه قضایی برشمرد و گفت: الکترونیکی کردن ابلاغ‌ها یکی از این اقدامات است و در هشت حوزه قضایی ما ابلاغ الکترونیکی به صورت 100 درصد انجام می‌شود و به طور میانگین در مجموع شعب حدود 97.5 درصد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

فلاحی بیان کرد: یکی از چالش‌ها در دستگاه قضایی انتخاب کارشناس رسمی به جای خبره بود و با سیستمی شدن این قرعه‌کشی مشکلات در این زمینه نیز مرتفع شد و در واقع شائبه انتخاب ناعادلانه را از بین برده است و تا هفته گذشته حدود 94 درصد از انتخاب کارشناسان به صورت سیستمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صلح یاران یکی از بازوان شورای حل اختلاف در کشور محسوب می‌شوند گفت: در استان کرمانشاه 1707 نفر به عنوان صلح یار فعالیت دارند که در قالب 158 گروه ساماندهی شده‌اند و در سال گذشته از 194 نفر از این افراد تقدیر شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه با بیان اینکه 146 شعبه حل اختلاف در استان کرمانشاه وجود دارد افزود: چهار قاضی ویژه شورای حل اختلاف در استان وجود دارد که سه نفر در مرکز استان و دیگری در شهرستان دالاهو حضور دارند. 69 نفر قاضی به عنوان قاضی شورا با شورای حل اختلاف استان همکاری دارند که 27 نفر در مرکز استان حضور دارند.

وی گفت: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف در ابتدا ایجاد صلح و سازش بین مردم بود که به مروز زمان و افزایش پرونده‌ها در دادگستری این شورا حکم نیز صادر می‌کرد اما با تصویب قانون از سال گذشته مقرر شد باتشکیل دادگاه‌های صلح هیچ حکمی در شورای حل اختلاف صادر نشود و تشکیل این دادگاه‌ها تا اذر ماه فرصت دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه افزود: دادگاه‌های صلح هنوز تشکیل نشده اما جلسات مقدماتی برای تشکیل آن برگزار و مذاکراتی انجام شده و تا آذر ماه راه‌اندازی می‌شوند و بعد از آن دیگر شعب حکمی در شورای حل اختلاف وجود نخواهند داشت و دیگر حکمی صادر نخواهد شد و بر وظیفه ذاتی خود یعنی صلح و سازش و میانجیگری و داوری متمرکز می‌شویم.

فلاحی با بیان اینکه در کنار هر دادگاه صلح یک یا دو شعبه صلحی نیز باید ایجاد شود گفت: از نظر سلسله مراتب اداری دادگاه‌های صلح زیر نظر شورای حل اختلاف نیستند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات میانجیگری در پرونده‌های کیفری سعی در برقراری صلح و سازش بین طرفبن دارند افزود: برای مؤسسات میانجیگری در یکسال گذشته سه بار فراخوان داده شد و 249 نفر متقاضی بودند که 100 نفر در مصاحبه و 63 نفر در پایان دوره قبول شدند و 6 نفر نیز از مصاحبه و آزمون معاف بودند و در نهایت 65 نفر برای صدور پروانه به مرکز معرفی شدند که تاکنون 29 مجوز میانجیگری صادر شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه با بیان اینکه پرونده‌های حقوقی به مؤسسات داوری ارجاع می‌شود بیان کرد: برای مؤسسات داوری نیز سه بار فراخوان داده شده و 589 نفر متقاضی بودند که 175 نفر در مصاحبه و 17 نفر در آزمون پایان دوره قبول شدند و 26 نفر نیز معاف از مصاحبه و آزمون بودند و در نهایت 33 نفر به مرکز معرفی شدند و تاکنون پنج پرونده داوری حرفه‌ای صادر شده است.

فلاحی از افزایش پاداش کارکنان افتخاری شورا حل اختلاف خبرداد و گفت: با تلاش رئیس کل شورای حل اختلاف کشور و تلاش معاونت برنامه و بودجه و همراهی نمایندگان مجلس موفق شدیم پاداش همکاران را به مبلغ قابل توجهی افزایش دهیم به طوری که حداقل دریافتی کارکنان امسال به حدود هفت میلیون تومان رسیده است و تا سقف 12 میلیون تومان نیز پرداخت می‌شود.

وی افزود: پرداخت پاداش‌ها از رویکرد عملکردی به سمت حضور همکاران سوق داده شد به این معنی که افرادی که حضور داشته باشند70 درصد پاداش را دریافت می‌کنند و 30 درصد باقی مانده پاداش به عملکرد بستگی دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه با بیان اینکه در شورای حل اختلاف کمترین تخلفات را شاهد هستیم عنوان کرد: در یکسال گذشته 12 پرونده تخلفات تشکیل و هشت فقره منتهی به صدور رأی شد که 6 مورد منجر به تبرئه و دو مورد نیز منجر به محکومیت سبک شد.

فلاحی با اشاره به اینکه در سال گذشته هر شهرستان دو بار مورد بازرسی قرار گرفت گفت: هر تیم بازرسی متشکل از قاضی و همکاران حوزه‌های مختلف است که نقاط ضعف و قوت را شناساییف نقاط قوت را تشویق می‌کنند و بابت نقاط ضعف نیز تذکر می‌دهند.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه مردم اهل سازش و گذشت هستند اما چالش‌های وجود دارد که بخشی بومی و بخشی نیز کشوری است افزود: استان کرمانشاه در زمینه ستاد صبر در سال گذشته رتبه اول کشور و شورای حل اختلاف در زمینه اجرای برنامه‌های عملیاتی رتبه پنجم کشور را کسب کرد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمانشاه بیان کرد: در سال گذشته 936 پرونده تخلیه مستأجران در شورای حل اختلاف تشکیل و همه منتهی به تصمیم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما