شناسهٔ خبر: 67315332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

روسیه / 12 سال زندان به دلیل رها کردن بادکنک های رنگی

دادستانی گفت که لیوباشنکو بادکنک‌ها را در آسمان پایتخت روسیه رها کرده و چند بلندگو در پنجره یک ساختمان مسکونی نصب کرد که «اطلاعات جعلی» را در مورد حمله مسکو به اوکراین پخش می‌کرد.

صاحب‌خبر -

 زن اوکراینی به اتهام رها کردن بادکنک‌های رنگی در آسمان مسکو به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، دادگاه نظامی روسیه روز جمعه یک زن اوکراینی را به دلیل رها کردن بادکنک های آبی و سفید بر فراز مسکو که رنگ‌های مخالفت با حمله اوکراین است به ۱۲ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، کریستینا لیوباشنکو، شهروند اوکراینی، ۳۵ ساله، به اتهام «مشارکت در یک گروه تروریستی و انتشار اطلاعات جعلی درباره نیروهای مسلح روسیه» مجرم شناخته شد.

دادستان‌ها گفتند که او به دستور یک گروه ضد کرملین به نام «لژیون آزادی روسیه» که فعالیت آن در این کشور ممنوع است عمل کرده است. این لژیون متشکل از روس‌هایی است که در کنار کی‌یف مخالف حمله نظامی مسکو علیه اوکراین هستند. آنها تاکنون چندین حمله مسلحانه به روسیه نیز انجام داده‌اند.

دادستانی گفت که لیوباشنکو بادکنک‌ها را در آسمان پایتخت روسیه رها کرده و چند بلندگو در پنجره یک ساختمان مسکونی نصب کرد که «اطلاعات جعلی» را در مورد حمله مسکو به اوکراین پخش می‌کرد.

سایت خبری مستقل «روسیه مدیازونا» به نقل از وکیل لیوباشنکو گفت که او در سال ۲۰۲۲ در آغاز حمله نظامی تمام عیار روسیه علیه کشورش از اوکراین به سوئیس گریخت و در آنجا وضعیت پناهندگی به او داده شد. وکیل خانم لیوباشنکو در ادامه گفته است که موکلش در سوئیس با مادر بیمار، پدربزرگ پیر و دو دخترش زندگی می‌کرده که با مشکلات مالی مواجه می‌شود.

بر اساس این گزارش خانم لیوباشنکو در سوئيس با مردی ملاقات کرده که خود را یک پناهنده اوکراینی معرفی کرده است. این مرد به لیوباشنکو پول قرض داده و از او خواسته که به روسیه برود. این مرد ابتدا از او خواسته بوده که در مسکو بادکنک‌های زرد و آبی به رنگ پرچم اوکراین رها کند. به گفته وکیل لیوباشنکو این زن ابتدا از نصب بلندگوها خودداری کرده بود اما مرد تهددیش کرده اگر چنین نکند حضانت دخترانش را از دست خواهد داد.

با این حال دادگاه ادعاهای این زن را نپذیرفته و او را در این پرونده مقصر دانسته است. از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو به طور گسترده‌ای مخالفان را سرکوب و برای افرادی که در داخل کشور اقداماتی علیه حمله نظامی به اوکراین انجام داده‌اند احکام سنگین صادر کرده‌اند.

روسیه همچنین هرگونه همدردی علنی با اوکراین را ممنوع کرده است.

نظر شما