شناسهٔ خبر: 67313759 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

اعتراض بیش از دو هزار نفر از شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری

داوطلبان می‌گویند که ایرادات آنها به سوالات بر اساس رفرنس اعلامی وزارت بهداشت است و درخواست بررسی دوباره دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، داوطلبان آزمون دستیاری ۵۱ نسبت به سوالات غیراستاندارد و توجه نداشتن وزارت بهداشت به اصلاح و حذف سوالات اشتباه اعتراض دارند، آنها از رسانه‌ها انتظار دارند که صدای اعتراض پزشکان بی‌دفاعی باشند که شبانه‌روز خون دل خورده‌اند و درس خوانده‌اند ولی حقوق‌شان پایمال شده است.

اعتراض به آزمون‌های برگزار شده در کشور مساله غریبی نیست ولی گویا امسال شکل دیگری دارد چراکه بیش از دو هزار پزشک جوان معتقدند که آزمونی که در اردیبهشت‌ماه امسال از سر گذرانده‌اند غیراستاندارد بوده و تعداد سوالات اشتباه آن بیش از حد تصور است. حالا پس از گذشت بیش از یک هفته از انتشار کلید سوالات که منجر به نامه‌نگاری و امضای کارزاری در این باره شد قرار است شکایت خود را به دیوان عدالت اداری هم ببرند تا شاید در فرصت کمی که برای انتشار دفترچه باقی مانده بتوانند به حق‌شان برسند آن هم در شرایطی که رسیدگی به شکایت‌ها در مراجع قضایی پروسه‌ای بسیار زمانبر است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

سیزدهمین روز اردیبهشت امسال بیش از ۱۲ هزار پزشک جوان پس از ماه‌ها مطالعه منابع متعدد و کتاب‌های قطور پزشکی در آزمون دستیاری شرکت کردند، بسیاری از آنها کار و تفریح و سفر در تعطیلات نوروز را رها کردند تا در رشته پزشکی به پله‌های بالاتری برسند ولی پس از آزمون و به ویژه پس از انتشار کلید سوالات با عجیب‌ترین ماجرای زندگی‌شان روبه‌رو شدند. حدود ۲۰ سوال از میان ۲۰۰ سوال دفترچه سوالات آزمون دستیاری مورددار بود، برخی از این سوالات از ابتدا در رفرنس به صورت دو گزینه‌ای وجود داشت، برخی دیگر نیز کاملا با رفرنس مورد تایید وزارت بهداشت متفاوت بود.

بر همین اساس ۲۴ خرداد امسال کمی پس از انتشار کلید سوالات آزمون دستیاری ۵۱ نامه اعتراض به عدم رسیدگی صحیح به ایرادات علمی سوالات آزمون دستیاری در کارزار نت قرار گرفت و تا لحظه نوشتن این گزارش دو هزار و ۳۸۴ نفر آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه که از طرف جمعی از پزشکان و داوطلبان آزمون دستیاری و به قلم پویان جعفری‌مقدم نوشته شده آمده است: با توجه به طرح چندین سوال خارج از رفرنس اعلام شده توسط وزارت بهداشت دو پهلو، نامفهوم و ابهام در متن سوال عدم کیفیت لازم عکس‌های اسکن شده و سوالات با چند گزینه صحیح که به صورت فایل پیوست ضمیمه شده است و نظر به روند قانونی اعتراض به سوالات، داطلبان آزمون در موعد مقرر اقدام به ثبت سوالات مورد اعتراض با استناد دقیق به شماره صفحه و پاراگراف طبق رفرنس‌های اعلامی در سایت سنجش کرده‌اند که متاسفانه با توجه به روند غیرشفاف پاسخ به اعتراضات، همزمان با اعلام نتایج اولیه کلید نهایی اعلام و تنها دو سوال حذف شد و سازمان سنجش در قبال تخلف صورت گرفته پاسخگو نیست که این اقدام صورت گرفته موجب عدم برقراری عدالت و ظلم بزرگی در حق داوطلبان به ویژه با سابقه تحصیل و تلاش فراوان برای ورود به دوره‌های تخصصی شده است.

در بخش دیگری از این نامه اعلام شد: تقاضا داریم که نسبت به بررسی دقیق اشکالات مطروحه در طراحی سوالات این دوره از آزمون و پاسخ شفاف توسط هیات بورد دروس آزمون و سازمان سنجش اقدام شود.

توجهی هم به اعتراض ما نشد

از نظر داوطلبان پیگیری‌ها و توجه‌ وزارت بهداشت نسبت به این موضوع آن‌طوری که باید نیست در حالی که آنها در شرایط و روزهایی پا در این راه دستیاری گذاشته‌اند که با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

یکی از همین داوطلبان که تجربه شرکت در آزمون در سال‌های گذشته را نیز دارد می‌گوید که هر سال به دنبال اعتراضات سوالات دو گزینه‌ای یا خارج از رفرنس وزارت بهداشت حذف می‌شد یا برای حل مساله اقدام دیگری انجام می‌دادند ولی چند روز پیش که کلید آزمون منتشر شد متوجه شدیم هیچ سوالی را دو گزینه‌ای اعلام نکرده‌اند، هیچ توجهی هم به اعتراض ما نشده بود و تنها دو سوال از آزمون حذف شد که اصلا بین موارد اعتراضی بسیاری از داوطلبان نبود و مشکلی نداشت، اصلا انگار اعتراضات را نگاه هم نکرده بودند و حالا حتی نمی‌دانیم سوالات بررسی شده است یا نه. در یکی از مراجعات حضوری گفتند که اعتراضات را با اساتید مطرح کردیم نظر آنها همین بود «اینکه آزمون مشکل خاصی نداشته» در صورتی که تمام اعتراضات بر اساس رفرنس اعلامی وزارت بهداشت است و حتی صفحه و پاراگراف آن هم مشخص بود، بی‌توجهی مسوولان در شرایطی است که هر سوال ۵۰ تا ۶۰ رتبه را جابه‌جا می‌کند بنابراین چهار تا پنج سوال می‌تواند به راحتی رشته، تخصص و شهر را تغییر دهد. همه انتظار داشتند دست کم ۷ سوال تغییر کند.

وی در توضیح بیشتر سوالات دو گزینه‌ای می‌گوید: سال گذشته پس از اعتراضات داوطلبان، ۷ سوال دو گزینه‌ای اعلام شد و دو سوال دیگر نیز که مورد اعتراض بود، حذف شد ولی امسال اصلا انگار اعتراض هیچ کس را بررسی نکردند چون سوالات مورددار را بر اساس رفرنس و در مشورت با اساتید این رشته مشخص کردیم اینقدر مطمئن می‌گویم. اغلب داوطلبان دو تا سه سال پشت این آزمون می‌مانند و در این شرایط سخت اقتصادی کار نمی‌کنند در حالی که آزمون رزیدنتی از نظر تعداد و حجم کتاب‌های منبع ده برابر سخت‌تر از کنکور است. آنها این شرایط را تحمل می‌کنند و از تمام خوشی‌ها می‌گذرند و روزی ۱۴ تا ۱۵ ساعت درس می‌خوانند اما چنین اشتباهاتی همه را ناامید می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر هم این ماجرا ناامیدی بزرگی بین داوطلبان ایجاد کرده است. با شرایط سخت دوره دستیاری کشور با کمبود نیروی متخصص نیز روبه‌رو است و بسیاری از پزشکان از گذراندن دوره تخصص در ایران ناامید هستند چون همزمان با شرایط سخت کاری و ۳۰۰ ساعت شیفت در ماه حقوق پایینی دارند. برخی مهاجرت می‌کنند و برخی دیگر هم به سمت کارهای زیبایی می‌روند که درآمد بیشتری دارد، ما هم که این شرایط سخت را قبول می‌کنیم و می‌خواهیم وارد آن شویم، این‌طور ناامید می‌شویم آن هم در شرایطی که حقوقی که به پزشک‌ها و رزیدنت‌ها پرداخت می‌شود از حقوق کارگر کمتر است و پزشک‌ها دیگر مثل گذشته نیستند که راحت زندگی کنند.

این داوطلب ادامه داد: هنوز دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری در دسترس قرار نگرفته است و داوطلبان انتظار دارند تا قبل از اینکه بخواهند دفترچه را پر کنند آزمون و کلید آن دوباره بررسی و اشتباهات برطرف شود، از زمانی که کلید آمده بسیاری از ما در همین وضعیت هستیم و به این موضوع اعتراض داریم چون در تخصص ما ۴ تا ۵ سوال خیلی رتبه جابه‌جا می‌کند و می‌تواند رشته و شهر و در واقع سرنوشت ۳۰ سال آینده یک فرد و اینکه در چه تخصصی باشد را عوض کند. اغلب در رشته‌های خوب و پرطرفدار دو هزار نفر قبول می‌شوند و بقیه رشته‌ها سختی کاری بسیار بیشتری دارند درآمدشان هم خوب نیست و به رتبه بالایی هم نیاز ندارد بنابراین رقابت اصلی در آزمون دستیاری بین دو هزار نفر است، داوطلبان با تمام سختی‌هایی که دارند از روی منابع و رفرنس‌های اعلامی وزارت بهداشت درس می‌خوانند و انتظار دارند که سوالات هم از رفرنس باشد و عین بی‌عدالتی است اگر خارج از رفرنس باشد.

او بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد تهران دوره طرح را گذرانده و همزمان با گذراندن آن برای آزمون دستیاری درس خوانده است و بعد از اتمام طرح هم باز با وجود اینکه تازه ازدواج کرده نوروز را هم در خانه مانده تا درس بخواند. حالا اگر سه سوال مشکل‌دار حذف شود احتمالا در رشته مورد علاقه‌اش، پاتولوژی قبول می‌شود: این اتفاق برای ما ناامیدی به همراه دارد و حتی کسی که سال آینده هم می‌خواهد در این آزمون شرکت کند با خود می‌گوید که چرا باید برای یک آزمونی غیراستاندارد تلاش کنم؟ چند روز پیش هم که به مرکز سنجش آموزش پزشکی مراجعه کردیم به ما گفتند بروید وزارت بهداشت شکایت ثبت کنید اگر آنها به ما دستور بدهند، کلید را دوباره بررسی می‌کنیم. البته روزی که برای اعتراض رفتیم تعدادمان کم بود چون بیشتر بچه‌ها نسبت به نتیجه، ناامید هستند.

امتحان عجیبی بود

داوطلب دیگری به احتمالات دیگر در آزمون هم اشاره کرده چراکه معتقد است بعد از ثبت اعتراضات به آن رسیدگی نشده و نتایج و رتبه‌ها نیز با کلید اولیه اشتباه اعلام شده است.

این داوطلب آزمون دستیاری که خود به ۱۵ سوال اعتراض کرده است می‌گوید: رتبه من ۳۰۰ است و آنقدر پرت نیست که اعتراضم به خاطر خودم باشد ولی آزمون امسال واقعا استثنا بود و سوالات دو گزینه‌ای و اشتباه زیاد داشت. خودم اشتباه بودن ۲۱ سوال را مطمئن هستم در حالی که هر سوال سه نمره دارد و حتی یک سوال سرنوشت شرکت‌کنندگان را تغییر می‌دهد. اشتباه در این آزمون به قدری زیاد بود که من حتی فکر می‌کردم هوش مصنوعی سوالات آن را طرح کرده است، چون یک آدم نمی‌تواند تا این اندازه از موضوع پرت باشد و این همه خطا داشته باشد ضمن اینکه استادان این رشته علم بسیار بالایی دارند. پس از آزمون برای داوطلبان دو روز وقت اعتراض در نظر گرفتند اما در نهایت فقط دو سوال که اصلا هم جزو سوالات اعتراضی نبود حذف شد و با این شرایط آدم به شک می‌افتد که منظورشان این است که ما مهم نیستیم.

وی افزود: همزمان با اعتراضات ما یک گروه بسیار کوچکی هم مدام می‌گفتند هر که خوانده باشد درست جواب داده است در حالی که اشتباهات بر اساس رفرنس‌ها محرز بود. خودم جزو کسانی بودم که واقعا درس خواندم و چون سال دومم بود کاملا به سوالات مشرف بودم ولی خیلی امتحان عجیبی بود و من بعد از انتشار کلید نتوانستم دو شب بخوابم. تمام داوطلبانی که درس خوانده بودند این را می‌فهمند. روز آزمون به قدری سوالات دو گزینه‌ای بود که من اسم دفتر سوالم را گذاشته بودم دو یونانی. رفتار سازمان هم در برابر اعتراض ما عجیب شد در حالی که واقعا اعتراض به آزمون نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر بود. اساتید هم می‌گفتند احتمالا به همه نمره اضافه می‌کنند اما حذف کردن دو سوال درست حتی باعث کم شدن نمره بعضی شد، سوالات مورد اعتراض را نه تنها بر اساس رفرنس کتاب اصلی انگلیسی که حتی بر اساس نظر دکتر تیمورزاده و دکتر پیرهادی نیز مورد تایید بود و ما در صفحه اعتراضات حتی صفحه و پاراگراف قید شده در آن را هم گذاشتیم.

این داوطلب زن که سال ۹۷ از دانشگاه سراسری کرمان فارغ‌التحصیل شده است و برای اعتراض از کرمان به تهران آمده دو سال قبل از شرکت در آزمون در حیطه زیبایی کار کرده و با اینکه چنین حوزه‌ای درآمد بسیار بالایی برای او داشته اما آن را کنار گذاشته تا تخصص بخواند: در یکی از شهرستان‌های کرمان پزشک شناخته شده‌ای در این زمینه بودم اما تمام بچه‌های پزشکی روحیه کمال‌طلبی دارند به خاطر همین وقتی در یک زمینه کار می‌کنند که حتی پول و آورده زیادی دارد باز هم راضی نیستند. ما که می‌دانیم پول و درآمدی در دستیاری نیست و بسیاری از بچه‌های ما که حتی استعدادهای درخشانی بودند به همین دلیل از ایران رفته‌اند عده‌ای هم که مانده‌اند تا اینجا درس بخوانند با این شرایط روبه‌رو می‌شوند. خودم دیدم زیبایی راضی‌ام نمی‌کند و خواستم که تخصص بگیرم.

او رشته رادیولوژی را در نظر داشته و حالا با رتبه بالای ۳۰۰ و زیر ۳۵۰ از انتخاب خود فاصله گرفته است. در این یکی، دو سال به قدری کتاب‌ها و منابع درسی آزمون دستیاری خوانده که خط به خط تمام کتاب‌ها و آنچه یاد گرفته را یادش است. نه تنها او بلکه بیشتر بچه‌هایی که در این آزمون شرکت کرده‌اند همین‌گونه‌اند ولی حالا می‌گوید که با وجود آن همه تلاش شاید فقط برای مناطق محروم قبول شود در حالی که اگر سوالات اشتباه حذف شود رتبه‌اش دو رقمی می‌شود.

وی اظهار کرد: درباره سوالات دو گزینه‌ای بحث شانس هم هست مثلا دو مورد از سوالات دو گزینه‌ای که ایراد هم داشت برای من درست بود. به هر حال بچه‌های پزشکی شرایط سختی دارند. همه باهوش هستند و این رسیدن به نتیجه را سخت کرده است. من پارسال به نتیجه دلخواهم نرسیدم و امسال دوباره شرکت کردم و امسال هم که این‌طور شد. در تمام این روزها هم روزی ۱۲ ساعت درس خوانده‌ام و چشمانم ضعیف شده است نه فقط من که خیلی از دوستانم هم این‌طور هستند. باورتان نمی‌شود بچه‌ها چطور درس می‌خوانند و چقدر آسیب می‌بینند. بچه‌های پزشکی وقتی آزمون دارند یا خواب هستند یا درس می‌خوانند. گفتن آن راحت است ولی شرایط سختی است. فاجعه است در حالی که بعد هم حتی یک نمره باعث جابه‌جایی فرد می‌شود. کدام رشته این‌طور است؟ بچه‌ها اینقدر درس می‌خوانند چون رقابت سنگین است. بیش از ۳۰ کتاب با مطالب سنگین و حفظی داریم با این حال داوطلب‌ها اغلب به قدری نسبت به رفرنس اشراف دارند که اعتراض‌شان با عکس و فکت است. من حتی یادم است که خط‌های کتاب کجاست و تمام بچه‌های پزشکی این‌طور هستند.

در حالی که نوزاد ۴ ماهه داشتم شبانه‌روز درس خواندم

داوطلب زن دیگری که نسبت به آزمون اعتراض دارد اهل قم است و سال ۱۴۰۱ از دانشگاه علوم پزشکی قم فارغ‌التحصیل شده. همان سال رتبه ۸۰۰ آورده بنابراین مجبور شده طرح را بگذراند و یک‌سال بعد دوباره در آزمون شرکت کند. حدودا ۲۷ ساله است، به تازگی مادر شده و حالا یک نوزاد ۵ ماهه دارد، یعنی در حالی که کودکش4-3 ماهه بوده سر جلسه آزمون دستیاری رفته و وقتی بچه تازه دو ماهش تمام شده بود شبانه‌روز درس خوانده. در یک ماه آخر پیش از امتحان شب‌ها بچه‌داری کرده و روزها درس خوانده و اگر چه مادرش که او نیز پزشک است برای کمک به او یک ماه مرخصی گرفته ولی با وجود کمک نیز نوزاد چالش‌های منحصربه‌فردی برای مادر دارد.

وی در این خصوص گفت: امسال رتبه‌ام بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ شد و مانند بسیاری از معترضان به حدود ۲۰ سوال اعتراض کردم و اشتباه بودن 10 مورد آن واضح است. من تجربه آزمون ۱۴۰۱را هم داشتم، در آن آزمون پس از اعتراضات ۹ سوال دو گزینه‌ای اعلام شد و این یعنی بررسی شده بود اما امسال به طرز عجیبی این اتفاق نیفتاد با اینکه آزمون نسبت به سال قبل و قبل از آن بدتر بود و به‌طور واضح غلط داشت. سوالم این است که اگر بخواهم سال دیگر در این آزمون شرکت کنم آیا باید به این جواب‌ها استناد کنم و اگر سال دیگر با چنین سوالی روبه‌رو شدم آیا گزینه داخل کلید امسال درست است یا گزینه رفرنس. متاسفانه امسال کلید سوالات اصلا ربطی به رفرنس اعلامی ندارد. نمره من ۴۳۸ است و با این نمره رتبه‌ام زیر ۵۵۰ شده است در حالی که اگر دو سوال از من پذیرفته شود با اضافه شدن ۸ نمره رتبه‌ام حدودا ۱۱۰ پله جابه‌جا می‌شود و زیر ۴۵۰ می‌رسد.

این داوطلب ادامه داد: من بچه دارم و شما با بچه نمی‌توانید خیلی از رشته‌ها را انتخاب کنید، همچنین نمی‌توانید شهر دور را انتخاب کنید و باید رشته سبک‌تری را انتخاب کنید، وقتی در یک آزمون سطح رقابت به ‌شدت بالاست نباید شاهد چنین خطاهایی باشیم، اما نکته جالب اینکه بعد از اعتراض ما دو سوالی را حذف کردند که اصلا موردی نداشت و من هم آنها را درست زده بودم. یکی از سوالات که درباره بیمار سیگاری بود اگر چه سخت و پیچیده بود اما سوال بسیار جالب و قشنگی بود و خیلی‌ها هم آن را اشتباه زده بودند، اما همان را هم حذف کردند. این کار باعث شد که من چهار نمره از کلید کمتر شوم چون آن دو سوال را درست زده بودم و وقتی هم که سوال حذف ‌شود آزمون به جای ۲۰۰ سوال از ۱۹۸ سوال حساب می‌شود.

نمی‌خواهم به سمت کار زیبایی بروم

داوطلب دیگری که از مازندران به‌ شدت از حل شدن مساله ناامید بود چراکه به اعتقاد او و بسیاری دیگر از معترضان وقتی قرار است دفترچه هفته دوم تیر ماه منتشر شود در این فرصت کم دیگر نمی‌توان کاری کرد با وجود این می‌خواهند در این باره شفاف‌سازی شود. متولد سال ۷۶ است و در پردیس علوم پزشکی مازندران درس خوانده می‌گوید: با توجه به تجربه بسیاری از دوستان که تجربه آزمون‌های قبلی را هم داشتند کم نظیر بوده است که در جریان اعتراضات سوالات با این تعداد کم حذف شود ضمن اینکه متاسفانه تعداد غلط‌ها زیاد بود. خودم تخصص قلب می‌خواستم، اما با این سوالات اشتباه رتبه‌ام زیر ۱۰۱۰ شده است و با این رتبه نمی‌توانم قبول شوم در حالی که اگر فقط سه مورد از سوالاتی که واقعا هم غلط بوده است حذف شود رتبه‌ام خیلی جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: ۶ تا ۷ تا از سوالات که خیلی محرز غلط یا دو گزینه‌ای بود عین رفرنس و حتی برداشت و تحلیل هم نبود. اگر این سوالات دو گزینه‌ای اعلام شود رتبه‌ام ۸۵۰ می‌شود و در آن صورت می‌توانم تخصصی که می‌خواهم قبول شوم. نه تنها برای من که برای بسیاری از بچه‌ها حذف سوالات و اصلاح کلید تاثیر بسیار زیادی در نتیجه دارد چراکه در بازه رتبه‌های ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ شاید فقط ۵ سوال درست و غلط هم نباشد. یک سوال شاید چندین نفر را جابه‌جا کند البته من که امیدی ندارم ولی مطالبه‌مان این است که در این باره اطلاع‌رسانی کنید.

او سال گذشته فارغ‌التحصیل شده و فقط یک‌سال برای شرکت در آزمون دستیاری فرصت داشته است چراکه اگر امسال در این دوره ثبت‌نام نکند باید به عنوان سرباز پزشک به خدمت برود و در این صورت شرایط برایش به ‌شدت سخت می‌شود: دوستانم گفتند اگر به سربازی بروی از جو درس خواندن خارج می‌شوی، ضمن اینکه من می‌خواهم تخصص بگیرم چون دوست ندارم به سمت کار زیبایی بروم.

به اعتقاد او رسالت پزشک بسیار بیشتر از این است که به سمت کار زیبایی برود آن هم در شرایطی که پزشک عمومی در ایران نه شأن دارد و نه درآمد مناسب: متاسفانه سیستم سلامت در ایران به سمتی رفته که پزشک عمومی کاملا حذف شده است. بعضی‌ها هم نگاه‌شان در ایران نسبت به پزشک عمومی درست نیست و اگر بگویید عمومی هستید حتی اگر بهترین هم باشید، قبول‌تان ندارند در حالی که در دنیا سیستم سلامت به صورت پلکانی است و پزشک عمومی جایگاه خود را دارد. من البته خیلی دوست داشتم به عنوان پزشک عمومی فعالیت کنم اما درآمد پزشک عمومی هم به ‌شدت پایین است و این موضوع باعث شده است که بسیاری از پزشکان عمومی به سمت کار زیبایی بروند ولی من نمی‌خواستم که این‌طور شود.

او در نهایت مطالبه‌اش را این‌طور بیان می‌کند: سازمان سنجش بعد از 7۰-6۰ سال به این درجه از خودکفایی برسد که پرسشنامه بیرون بدهد. می‌گوید گزینه دو؟ بگوید به چه دلیل و بر اساس کدام رفرنس گزینه دو درست است، چراکه در حال حاضر بسیاری از سوالات ما با رفرنس مغایرت دارد به‌طوری که حتی همان لحظه‌ای که دیدم فهمیدم. من البته در روزی که بچه‌ها به صورت حضوری به سازمان سنجش رفتند نتوانستم به تهران بیایم اما در کل تعداد زیاد نبود، بچه‌ها چندان امیدی ندارند چون اگر دفترچه هفته دوم بیاید عملا نمی‌شود کاری کرد. گویا قرار است اعتراضات به دیوان عدالت اداری و وزارت علوم هم ارسال شود تا ببینیم چه می‌شود.

روز پنجشنبه محمدمهدی شمس نوروزی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت نظر و موضع سازمان در این باره را اعلام کرده و گفت: طبق روال تمام آزمون‌ها پس از پایان آزمون دستیاری دوره پنجاه و یک سامانه سنجش به منظور دریافت اعتراضات باز و اعتراضات در مدت مناسب دریافت شد. پس از دسته‌بندی مجموع اعتراضات دریافت شده تمام آنها از طریق دبیرخانه شورای تخصصی در اختیار گروه بورد مربوطه که شامل مجرب‌ترین اساتید دانشگاهای علوم پزشکی سراسر کشورند و مرجع رسیدگی به اعتراضات هستند قرار گرفت.

وی افزود: این اساتید تمام اعتراضات را دقیقا بررسی و مورد رسیدگی قرار دادند.تمام اعتراضات بررسی و به نحو مناسب رسیدگی شد و بعد از رسیدگی به اعتراضات در نهایت کلید نهایی با توجه به پاسخ‌های تایید شده در سایت سنجش قرار گرفت. بر اساس آن نیز کارنامه افراد صادر شد، تمام فرآیندهای رسیدگی به اعتراضات به نحو مناسب در زمان خود انجام و پیش از صدور کارنامه اعمال شد. همچنین مواردی را که اساتید وارد می‌دانستند در کلید نهایی اعمال و بر اساس آن کارنامه‌ها صادر شد، امسال ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان آزمون پنجاه و یکم مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در حالی از بررسی سوالات صحبت کرده است که به گفته داوطلبان معترض همچنان کلید و سوالات این آزمون نیاز به بررسی دارد و ابهامات آنها بر اساس اسناد و مدارک و رفرنس اعلامی سازمان برطرف نشده است.

چند روز پیش نیز انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت خواستار پاسخگویی این وزارتخانه به معترضین و جامعه دانشگاهی شد.

در بخشی از نامه رییس انجمن ضمن اعلام آمادگی انجمن پزشکان عمومی ایران برای ارایه مستندات مربوطه این‌گونه آمده است:

با توجه به اهمیت موضوع و به منظور عدم تشدید یأس و دلسردی در شرایطی که میزان تمایل پزشکان عمومی برای شرکت در آزمون دستیاری به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده لازم است تا مسوولان ذی‌ربط نسبت به بررسی و ارایه پاسخی قانع‌کننده اقدام لازم را معمول کنند تا از هرگونه پیگیری حقوقی ذی‌نفعان پیشگیری و مشکلات مذکور در فضایی علمی و منطقی مرتفع شود.

در حال حاضر درخواست معترضان به آزمون دستیاری سال ۱۴۰۳ که تعداد آنها هم کم نیست رسیدگی دوباره و بررسی حدود ۲۰ سوال مورد ایراد آنهاست، چراکه با توجه به جابه‌جایی نجومی رتبه‌ها حتی افزایش ظرفیت تخصص‌های پزشکی این درد را دوا نمی‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما