شناسهٔ خبر: 67313708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

ایده فردا/ درس‌هایی برای تاب آوری

چهار قدم برای تقویت انتقادپذیری

پذیرش و استفاده مناسب از انتقاد یا همان بازخورد بخش مهمی از تقویت تاب‌آوری است چرا که این کار در نهایت از شما فرد قوی‌تر و توانمندتری می سازد.

صاحب‌خبر -

همانطور که پیش تر گفتیم پذیرش بازخورد و انتقاد و بهره برداری از آن اصلا ساده نیست و شاید نیاز به بعضی تمرین ها و مهارت ها داشته باشد. ما چهار قدم برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم، اگرچه احتمالا بی شمار راه و روش برای تقویت این مهارت وجود دارد.

اول اینکه الگوی رفتاری خودتان را در مواجهه با انتقاد بشناسید. شما در تمام طول زندگی تان در معرض بازخورد بوده‌اید پس با کمی توجه به رفتار خودتان الگوی رفتاری را که معمولا در مقابل انتقاد نشان می دهید به دست خواهید آورد. می فهمید که معمولا در مقابل بازخورد چه رفتار و احساسی دارید بنابراین نه تنها می توانید روی اصلاح آن الگو کار کنید بلکه در چنین مواقعی خودتان و احساساتتان را بهتر درک می کنید و می‌توانید به خودتان برای آسیب دیدن کمتر و استفاده بیشتر از انتقاد کمک کنید.

قدم دوم این است که بازخورد و انتقاد را از صاحبش جدا کنید. معلوم است که چنین کاری چقدر می تواند سخت باشد و برای ما گوینده و نیتش تاثیر بسیار زیادی در واکنشمان به انتقاد و بازخورد دارد اما اگر با تمرین بتوانیم این دو را را از هم تفکیک کنیم کم کم واکنشمان به بازخورد منطقی تر می شود.

قدم بعدی این است که تمرین کنیم که جنس بازخوردهای مختلف را بشناسیم و آنها را هم از هم تفکیک کنید. می دانیم که بعضی از بازخوردها شما را ارزشگذاری می کنند مثلا بازخوردی که می گوید رتبه شما در زمینه‌ای خاص ۴ است اما بعضی بازخوردها راهنمایی کننده هستند مثلا به شما گفته می شود که بهتر است برای بهبود عملکردتان از فلان روش ها استفاده کنید اما ما در بسیاری از مواقع بازخوردهای راهنمایی کننده را هم ارزشگذاری تلقی می کنیم و فکر می کنیم آنها حاوی انتقاد از روش های گذشته ما هستند در حالی که اگر آنها را صرفا راهنمایی کننده ببینیم نه تنها واکنشمان بهتر خواهد بود بلکه از آنها بهره برداری بهتری هم می کنیم.

بعد از اینکه تمام این مسیر را طی کردید وقت تجزیه و تحلیل بازخوردها است. در این قدم باید بدانید که نشان دادن واکنش سریع به انتقاد و بازخورد هیچ ضرورتی ندارد. شما می توانید به هر اندازه ای که نیاز دارید یک بازخورد را بررسی کنید و حتی اگر سوالی در مورد ابعاد آن یا منظور بازخورد دهنده دارید بپرسید، ممکن است یک بازخورد واقعا آنقدرها هم مناسب نباشد یا یک بعد دور از نظر شما داشته باشد که اتفاقا مهم است. بنابراین با تجزیه و تحلیل یک بازخورد شما نه تنها می توانید واکنش مناسب تری به آن نشان بدهید بلکه بیشترین بهره برداری را هم از آن خواهید کرد.

نظر شما