شناسهٔ خبر: 67313439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ادعا‌های جدید ترامپ: حتی یک بچه هم می‌توانست با ایران توافق کند اما بایدن نتوانست

«من آن‌ها (رهبران ایران) را در جایی قرار دادم که شما می‌توانستید با آن‌ها مذاکره کنید. حتی یک بچه می‌توانست با آن‌ها معامله کند، اما بایدن هیچ کاری نکرد.»

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در یک مصاحبه پادکستی در روز پنجشنبه ادعا کرده که در اواخر دوران ریاست جمهوری اش، او آماده شده بود که در مورد همه چیز با ایران به توافق برسد چون ایران نیز در نتیجه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا مایل به چنین توافقی شده بود.

به گزارش عصرایران، ترامپ روز پنجشنبه در یک مصاحبه پادکستی با «آل این» (ALL IN)، در بخشی از اظهاراتش درباره ایران، مدعی شد: «ایران ورشکسته شده بود و پولی نداشت چون من دولت‌هایی را که می‌خواستند از ایران نفت بخرند، تحریم کردم ولی در عین حال می‌توانستم با ایران کنار بیایم و به توافقی عادلانه برسیم.»

او درباره مختصات توافق مورد نظرش نیز گفت: «توافق ساده بود: ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد. به جز این، ما در مورد همه مسائل دیگر می‌توانستیم صحبت کنیم و آن‌ها از این گفتگو بسیار خوشحال می‌شدند.»

ترامپ که به اظهارنظرهای بدون سند و مدرک و در بسیاری مواقع خلاف واقع برای تبلیغات انتخاباتی و بزرگ جلوه دادن خودش در بین هوادارانش شهره است، در ادامه مدعی شد: «من آن‌ها (رهبران ایران) را در جایی قرار دادم که شما می‌توانستید با آن‌ها مذاکره کنید. حتی یک بچه می‌توانست با آن‌ها معامله کند، اما بایدن هیچ کاری نکرد.»

او مدعی شد که در آن دوران هر مرد و زن جوان و بی‌تجربه آمریکایی می‌توانست پای میز مذاکره با ایران نشسته و با آن‌ها توافق کند، چون ایرانی‌ها (در اثر فشارهای او) می‌خواستند توافق کنند، در حالی که دولت بایدن از عهده چنین کاری برنیامد.

ترامپ در ادامه تاکید کرد که آن فرصت حالا از دست رفته چون به گفته او حالا چینی‌ها هر ماه میلیاردها دلار نفت ایران را می‌خرند و ایرانی‌ها وضع خراب اقتصادی سابق را ندارند و بر همین اساس گرفتن امتیاز و کشاندن آن‌ها به پای میز مذاکره و توافق سخت‌تر شده است.

ترامپ در ادامه درباره جنگ ۹ ماه گذشته در غزه نیز مدعی شد: «در پایان دوره ریاست جمهوری من هیچ خبری از ترور نبود. بنابراین امکان نداشت که حتی در طول یک میلیون سال هم (با فرض حضور او در کاخ سفید) حمله‌ای مثل هفتم اکتبر علیه اسرائیل صورت بگیرد. ایران هم پولی نداشت که به حماس و حزب‌الله بدهد چون وضع ایران خراب بود.»

او حتی مدعی شد که در اواخر دوران ریاست جمهوری‌اش به این باور رسیده بود که مقامات تهران نیز در نهایت به «پیمان ابراهیم» (پیمان صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی منطقه) بپیوندد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

نظر شما