شناسهٔ خبر: 67313264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست زنان پیشرفت و تحول در دولت آینده؛

برنامه‌های حوزه بانوان سعید جلیلی تشریح شد

برنامه‌های حوزه بانوان سعید جلیلی در نشست زنان پیشرفت و تحول در دولت آینده؛ تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فرشته روح‌افزا، نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در نشست زنان پیشرفت و تحول در دولت آینده اهداف و برنامه‌های این نامزد انتخاباتی را تشریح کرد.

وی در ابتدا ضمن اظهار امیدواری که بتوانیم با این گفتمان‌ها انتخاب پرشور را رقم بزنیم، به مجموعه مسئولیت‌های متعدد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تفصیل پرداخت و گفت: آقای جلیلی ناجوانمردانه متهم است که کارنامه درخشانی ندارد، او علاوه بر مسئولیت‌هایی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی بر عهده داشت است در مبارزه با فساد هم نقش بسزایی داشتند که به تفصیل جزئیات کارنامه او در دسترس و قابل مطالعه است. صرفاً خواندن عناوین فعالیت‌های این مرد بی‌ادعا که در دفاع مقدس روی مین رفته است، برای مشکلات جامعه برنامه‌ریزی می‌کند تا رفع مساله شود.

نماینده بانوان ستاد جلیلی، در رابطه با حکمرانی خانواده، ادامه داد: آقای جلیلی ۱۴۰ سفر به شهرها و استان‌های کشور انجام دادند و سال‌ها مشکلات کشور را رصد کرده است و با پیدا کردن نقاط ضعف و آسیب‌هایی که در حوزه زنان داریم نه به صورت کلی به هر بخش پرداخته‌اند و ایشان برای زنان روستایی طرح جدایی دارند. در گذشته ۷۰ درصد جمعیت ایران جامعه روستایی بود و امروز این جامعه به ۳۰ درصد تقلیل یافته است. برنامه آقای جلیلی این است که جامعه روستایی بتواند جایگاه خود را نگه دارد و برای زن روستایی برنامه دقیقی دارد. جامعه روستایی شمال و جنوب ایران با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام برنامه عمل مخصوص خودشان به صورت بومی را نیاز دارند.

وی افزود: زبان و قومیت برای اقناع جوامع روستایی فاکتورهای مهمی هستند که در کنار فاکتورهایی که در برنامه‌های کلان طرح‌ریزی می‌شود نیازمند طرح‌های عملیاتی است و باید آسیب‌های هر منطقه استخراج شود. آقای جلیلی برای هر کدام از این طرح‌ها و برنامه‌ها عنوان دارد. ایشان معتقدند خانمی که ازدواج کرده و می‌خواهد درس بخواند باید در آرامش کامل باشد و بتواند هر دو سنگرو با یکدیگر حفظ کنند. این برنامه غیر از جوانی جمعیت است. آثار و شیوه زندگی زنان در شهرهای مختلف و روستاها با کلان شهرها و تهران متفاوت است.

روح‌افزا گفت: آقای جلیلی برای تمام خانم‌های جامعه در سطوح مقاطع مختلف از جمله زنان سرپرست خانوار که خودشان به چندین بخش تقسیم می‌شوند برنامه دارد مانند آنکه یک تن سرپرست خانوار است اما همسر دارد و یا همسرش در زندان است و یا درگیر اعتیاد است، یا در مقطعی همسر او دچار مشکل مالی شده و یا در حال تحصیل است. برای همه بانوان برادر مسائل و مشکلاتشان برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، بیان کرد: برای برطرف کردن بحران طلاق در کشور برنامه‌هایی طراحی شده است. تحلیل‌های جامعی که ایشان در دولت در سایه انجام داده است. صرف داشتن آمار هیچ وقت کافی نبوده چرا که آمارها نیازمند تحلیل هستند. طرح تشکیل خانواده آسان و افزایش اشتغال برای آقایان برنامه‌های دقیقی وجود دارد. آقای جلیلی معتقد نیستند که پیشرفت ما متکی بر اسناد بین‌المللی خارجی باشد. برای پیشرفت مقوله خودباوری و خود تحقیری وجود دارد، آقای جلیلی به پتانسیل داخلی کشور در حوزه‌های مختلف اعتقاد دارند.

روح‌افزا در بخش دوم سخنان خود راجع به برنامه دولت سعی جلیلی برای تربیت نخبگان مطالبی بیان کرد و افزود: آقای جلیلی در دولت در سایه خود بیشتر از افرادی که سابقه تحصیلی دارند استفاده کرده‌اند. برنامه‌های آینده دولت در سایه مطابق با حضور نخبگان است. جوانان ایرانی که در دیگر کشورها تحصیل می‌کنند بلا استثنا فارغ التحصیل می‌شوند. روانشناس‌ها می‌گویند دو درصد در جامعه نخبگان خاص و یا با ضریب هوشی پایین داریم. هم اکنون هم نقطه جامعه خود را در دانش بنیان‌ها نشان داده است.

وی در رابطه با سیاست‌های استفاده از ظرفیت‌های مردمی ادامه داد: مشخص است که ایشان چقدر تکیه بر مردم دارند. سفرهای استانی او به تعداد ۱۴۰ عدد نشان می‌دهد که برای مردم ارزش قائل است. ایشان خودشان را از مردم می‌داند. رو به روستاها و دانشگاه‌ها می‌رود و با زنان روستایی و دانشجویان در موقعیت‌های مختلف صحبت می‌کند و آنها مشکلاتشان را با ایشان در میان می‌گذارند. با ماشین گران قیمت هم تردد نمی‌کنند، ایشان رزمنده بوده به صورت بسیج مردمی به جبهه رفته و برای ترددهایش راه‌ها بند نمی‌آید.

روح‌افزا گفت: برنامه دولت آقای رئیسی خیلی دور از برنامه دولت آقای جلیلی نیست و او بارها گفته‌اند که به این دولت کمک می‌کردند همینطور آقای رئیسی نیز این را بیان کرده بودند. آقای جلیلی در تحقیقات خودش نخبگان را پیدا می‌کرد و با آنها گفتگو می‌کرد. کسی که می‌خواهد متکی به غرب و شرق نباشد کدام خط را دنبال می‌کند؟ آقای جلیلی فردی ولایت مدار است و برنامه عمل او پیرو خط مقام معظم رهبری است. معتقد است که مردم در تحولات و پیشرفت کمک می‌کنند. باورپذیری مردم به این معنی است که آنها در عرصه باشند.

روح‌افزا در رابطه با طرح‌های مرتبط با ازدواج جوانان، گفت: ویژگی که دولت آقای جلیلی دارد این است که برنامه‌های او به دولت آقای رئیسی گره خورده است. در برنامه‌ها نظر داده است. در حوزه زنان و خانواده که هر روز با آسیب و مشکل جدیدی روبرو می‌شود، طرح‌های مرتبط آسیب شناسی می‌شوند.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، در مورد زنان خانه‌دار در دولت آقای جلیلی، بیان کرد: بسیاری از زنان در خانه فعالیت‌های مختلفی نظیر قالی بافی نویسندگی و یا کارهای دورکاری را انجام می‌دهند حتی خبرنگارانی هستند که به صورت دورکاری مصاحبه می‌گیرند و اصلاً دفتر کار ندارند. همینطور خانم‌هایی هستند که ر فضای مجازی تحصیل می‌کنند حتی در خارج از کشور، نمی‌توان به طور مطلق آمار ۲۲ میلیونی زنان خانه‌دار را درست دانست و باید این خانم‌ها را دسته‌بندی کرد.

روح‌افزا افزود: شاهد هستیم که زنان روستایی علاوه بر آنکه بچه خود را بزرگ می‌کنند دامداری و کشاورزی نیز انجام می‌دهند و زنانی بسیار توانمند هستند. نمی‌توانیم این زنان را به عنوان زنان خانه‌دار به حساب بیاوریم. باید در این رابطه برنامه کارشناسی دقیقی انجام شود که چه کسانی در این آمار باقی می‌ماند که فقط مشغول به مادری هستند و باید بگوییم که آیا مادری شغل نیست؟ از دیدگاه مقام معظم رهبری حتی اگر زنی فرزند نداشته باشد، همسرداری موضوع مهمی است. خانه داری خودش شغل است. باید برای رشد و تعالی آنها و تحکیم خانواده برنامه ریخته شود و در برنامه‌های آقای جلیلی این‌ها جایگاه دارند. ما باید برای زنان سالمند هم برنامه داشته باشیم.

وی در رابطه با برنامه آقای جلیلی در رابطه با بازگشت به کمیسیون مقام زن سازمان ملل و اینکه آیا ضرورتی به این موضوع می‌بیند یا خیر؟ گفت: یک دوره از این کمیسیون حذف شده بودیم و دور بعد خانم خزعلی به این کمیسیون رفتند و لازم است که در جوامع بین‌المللی حضور داشته باشیم. نظر آقای جلیلی این است که وقتی می‌گوید یک جهان فرصت یعنی گفتمان حوزه انقلابی که نیمی از آن به حوزه زنان مربوط است را جهانی کنیم. هم اکنون رگه‌های این آثار را در دانشگاه‌های بین‌المللی شاهد هستیم.

نماینده بانوان ستاد جلیلی، ادامه داد: نظر ایشان این است که باید بنیان‌های امور فرهنگی ایجاد شود. در مناظره‌ها اعلام کردند که امور فرهنگی زیرساخت نیاز دارد. در دولت‌های مختلف بنیان برنامه‌های فرهنگی ایران زیر و رو شده است. یک دولت در ۸ سال برنامه‌های فرهنگی را با دیدگاه غربی پیش می‌برد.

وی در مورد امور فرهنگی بانوان در برنامه‌های سعید جلیلی افزود: برنامه فرهنگی گشت ارشاد نیست. مبنای برنامه‌های ما ایران اسلامی مبتنی بر پیشرفت است. دیشب هم اعلام کردند که رئیس جمهور باید کتاب بخواند و فیلم‌های دنیا را ببیند. بتواند به صورت جزئی نیز در امور مباحث فرهنگی نظر دهد.

روح‌افزا در پایان گفت: در دولت آقای جلیلی زنان در حکمرانی نقش دارند.

نظر شما