شناسهٔ خبر: 67312813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نصایح امام هادی (ع) : میزان شرافت و مسلمانی در گفتار

صاحب‌خبر -

شفقنا – امام هادی (ع) در نصایحی به میران شرافت و مسلمانی هر فرد اشاره میکند .

به گزارش شفقنا در این نصایح آمده است: از دو زبانی و سخن چینی بپرهیز، زیرا کینه تو را در دلها می کارد و از شرف و شخصیت اجتماعیت می کاهد همچنین ایشان در سخنی دیگر متذکر میشود: مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند.

و امروز چقدر در میان روز مرگی های ما، در میان صفحات مجازی ما این قواعد رعایت میشود؟

از  دیگر سخنان امام هادی (ع) نمونه زیر می باشد: 

1 – قال امام النقی علیه السلام: »الناس فی الدنیا بالاموال و فی الاخره بالاعمال«.

امام هادی علیه السلام فرمودند: ارزش مردم در دنیا به اموال و در آخرت به اعمال آنها است.

2 – قال امام النقی علیه السلام: »الغنی قله تمنک و الرضا بما یکفیک«.

امام هادی علیه السلام فرمودند: بی نیازی آن است که آرزویت کم باشد و به آنچه به اندازه کفایت توست راضی باشی. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

3 – امام هادی علیه السلام فرمودند: به شما توصیه می کنم به راستگویی، وفای به عهد، اداء امانت و سرپرستی یتیمان.

4 – امام هادی علیه السلام فرمودند: مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند.

5 – امام هادی علیه السلام فرمودند: کارهای نیک از مرگهای بد جلوگیری می کند. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

6 – امام هادی علیه السلام فرمودند: از مال مردم طمع بر گیر تا همه تو را دوست بدارند. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

7 – امام هادی علیه السلام فرمودند: فقری سخت تر از

نادانی نیست و مالی سودمندتر از عقل وجود ندارد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

8 – امام هادی علیه السلام فرمودند: از خدا بترس تا از دیگران در امان باشی (و نترسی). (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

9 – امام هادی علیه السلام فرمودند: سه چیز موجب جلب محبت است: انصاف در معاشرت، همدردی در حال سختی، با دل سالم با مردم رو به رو شدن. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

10 – امام هادی علیه السلام فرمودند: از دو زبانی و سخن چینی بپرهیز، زیرا کینه تو را در دلها می کارد و از شرف و شخصیت اجتماعیت می کاهد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

11 – امام هادی علیه السلام فرمودند: هر کس تنها به عقل خود متکی باشد و با دیگران مشورت نکند به لغزش می افتد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

12 – امام هادی علیه السلام فرمودند: آن کس مسلمان واقعی است که پرهیزکار باشد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

13 – امام هادی علیه السلام فرمودند: رحمت خدا بر آن کس باد که چون به سوی فضیلت دعوتش کنند، بپذیرد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

14 – امام هادی علیه السلام فرمودند: کسی که با تو مشورت کرد، خالصانه راهنمائیش کن. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

15 – امام هادی علیه السلام فرمودند: بهترین صدقه آن است که میان دو نفر را که از هم جدا شده اند اصلاح نمایی. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

16 –

امام هادی علیه السلام فرمودند: از خردمند راه بجوئید و از فرمانش سر متابید که پشیمان خواهید شد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

17 – امام هادی علیه السلام فرمودند: خوشا به حال کسی که با دانشمندان و خردمندان همنشین باشد. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

18 – امام هادی علیه السلام فرمودند: آنان که آزاد زیسته اند و آزاد مانده اند، دنیا را جاوید نشمرده و ابدیت را از یاد نبرده اند. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

19 – امام هادی علیه السلام فرمودند: آنچه که در بازار این جهان از راه حلال به دست می آید در آن جهان به عدالت سنجیده می شود. (نقل از کتاب امام هادی علیه السلام«.

20 – قال امام النقی علیه السلام: »من اطاع الخالق لم یبال سخط المخلوق«.

امام هادی علیه السلام فرمودند: کسی که اطاعت اوامر خدا را بکند، دیگر از غضب مخلوق باکی نخواهد داشت. (بحار الانوار، جلد 74، صفحه 366).

21 – قال امام النقی علیه السلام: »الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسر آخرون«.

امام هادی علیه السلام فرمودند: دنیا بازاریست که یک دسته از مردم فایده می برند و باقی گرفتار زیان و خسران خواهند شد. (بحار الانوار، جلد 75، صفحه 366).

 

نظر شما