شناسهٔ خبر: 67312139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

رییس هیات مدیره انجمن پلیمر ایران در گفت وگو با بولتن نیوز:

دولت چهاردهم رگولاتوری را جدی بگیرد/ اولویت؛ رفع ناترازی ها باشد

درحالی که صنعت پتروشیمی و زنجیره تکمیلی آن یکی از ارزآورترین صنایع کشور محسوب می شود، برخی سیاست گذاری ها باعث شده که این صنعت گرفتار مشکلاتی در زمینه تولید و صادرات شوند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: درحالی که صنعت پتروشیمی و زنجیره تکمیلی آن یکی از ارزآورترین صنایع کشور محسوب می شود، برخی سیاست گذاری ها باعث شده که این صنعت گرفتار مشکلاتی در زمینه تولید و صادرات شوند.
به گزارش بولتن نیوز، سعید ترکمان رییس هیات مدیره انجمن پلیمر ایران براین باور است که تامین مطمئن و دائمی مواد اولیه و حل مشکل ناترازی گریدهای پتروشیمی مهمترین اولویت صنعت پتروشیمی و زنجیره آن است.
در سالهای اخیر برخی انتقادها نسبت به خام فروشی پتروشیمی ها از سوی نمایندگان مطرح شده است که منجر به تصویب قوانین مالیاتی برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی شده بود.با این حال فعالان این صنعت همواره مخالف این تغییر سیاست ها بوده اند.
پتروشیمی ها در سالهای اخیر گرفتار تحریم های آمریکا هم شده اند. با این وجود این تحریم ها چندان تاثیری بر صادرات آنها نگذاشته است. سعید ترکمان می گوید برای پتروشیمی ها عبور از تله تحریم پتروشیمی به دلیل تنوع بازار مصرف و امکان فروش مویرگی در بچ‌‌های صادراتی کوچک که عمده خریداران آن می‌توانند صنایع کوچک کشورهای همسایه یا مصرف‌کنندگان نهایی در بازارهای صادراتی باشند بسیار کم هزینه‌‌تر از تحریم صنایع نفتی و دیگر صنایع تحریمی است. 
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، پتروشیمی ها و صنایع پایین دست آنها هم مثل سایر صنایع از رییس جمهور آینده انتظار دارند که گره های پیش روی این صنعت را بگشاید.سعید ترکمان رییس هیات مدیره انجمن پلیمر ایران در این رابطه به بولتن نیوز گفت وگویی کوتاه انجام داده است.
به نظر شما فوری ترین اولویت رییس جمهور چهاردهم در حوزه پتروشیمی چه باید باشد؟
تامین مطمئن و دائمی تامین مواد اولیه و حل مشکل ناترازی عرضه و تقاضا گرید های  مواد پتروشیمی  که کمبود داریم . البته از منظر صنایع تکمیلی.
به نظر شما ایا نیاز هست که برخی سیاست ها که اشاره بر خام فروشی در رابطه با پتروشیمی دارد- مثل متانولی ها- تغییر کند؟
بنده در خصوص پلیمرها که مورد نیاز صنایع تکمیلی است صلاحیت حرفه ای اظهار نظر دارم .کل پلیمر های تولیدی پتروشیمی ها در ایران سالانه ۱۰ میلیون تن حدودا است،ولی متاسفانه  پلی پروپیلن که نیاز داخلی  یک میلیون تن است ولی متاسفانه پتروشیمی های داخلی به دلیل کمبود پروپیلن  فقط حدود ۷۰۰ هزار تن تولید دارند و از قیمت جهانی در ایران قیمت بالاتری دارد. 
پی وی سی ، پت نساجی و پت بطری.
راهکار چیست؟ چه توصیه ای به رییس جمهور و دولت بعدی در این رابطه دارید؟
رگولاتوری در پتروشیمی ها را جدی بگیرند که این ناترازی  عرضه جهت داخل را بتوان رفع کرد.

نظر شما