شناسهٔ خبر: 67311693 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

خانه نشینی از ترس سربازی

همزمان با پیشروی نیروهای روسیه در میدان نبرد و قانون سربازی اجباری در اوکراین که براساس آن افسران در شهرهای این کشور جهت استخدام مردان گشت‌زنی می‌کنند، بسیاری از مردان واجد شرایط برای سربازی «از ترس جانشان در خانه‌ها پنهان شده‌اند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌انداز صلحی برای این کشور جنگ‌زده اروپایی وجود ندارد. این وضعیت درحالی در شرایط بن‌بست به سر می‌برد که نیروهای روسیه به دستاوردهایی در میدان جنگ دست یافته‌اند و ارتش اوکراین برای کمبود نیرو و جبران خسارات، به سربازی اجباری مردان اوکراینی متوسل شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: «همزمان با پیشروی نیروهای روسیه، ارتش اوکراین عمیقا تلاش می‌کند تا نیروهایی را که تاکنون در جنگ از دست داده، جایگزین کند و در این مسیر به واسطه قوانینی جدید، شروع به بسیج گسترده نیروها و خدمت اجباری سربازان کرده است.»

در این بین برخی سعی کرده‌اند از چنین طرحی فرار کنند و حتی هزاران نفر از آنها پیش از اعلام تازه‌ترین طرح برای بسیج نیروها، از کشور خارج شده بودند تا بدین ترتیب از خدمت در ارتش خودداری کنند. برخی حتی خود را به آب زده‌اند تا از رودخانه‌ای که اوکراین را از رومانی جدا می‌کند، گذر کنند تا در خدمت ارتش نباشند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: «در حال حاضر افسران اوکراینی در خیابان‌های شهر به دنبال مردان ۲۵ الی ۶۰ سال هستند تا آنها را برای خدمت در ارتش به‌کار بگیرند. همین مسئله موجب شده تا برخی از مردان اوکراینی در خانه‌های خود پنهان شوند زیرا می‌ترسند طرح خدمت اجباری بلیت یک طرفه‌ای برای اعزام به خط مقدم باشد.»

هنوز معلوم نیست که چه تعداد مرد اوکراینی خود را پنهان کرده‌اند اما در شهرهای بزرگ نظیر کی‌یف و لویو حدود ده‌ها هزار نفر تخمین زده‌ می‌شوند.


مصاحبه با چندین تن‌ از آنها که می‌گویند در خانه مانده‌اند تا از طرح سربازی اجباری خودداری کنند، دلایل زیادی را برملا کرده است. نقطه اشتراک همه آنها «ترس از کشته شدن» در این جنگ است و بسیاری هم صرفا مخالفت خود را درخصوص سربازی اجباری عنوان کرده‌اند.

«میکیتا» جوان ۲۸ ساله‌ای به عنوان طراح سایت از لویو واقع در غرب اوکراین می‌گوید: «من می‌ترسم. من آموزش کافی نخواهم دید و سپس به نزدیکی خط مقدم اعزام خواهم شد و بی‌رحمانه خواهم مُرد.»

تحلیلگران نظامی از دلیل جوانان اوکراینی مبنی بر «ترس» حمایت می‌کنند زیرا معتقدند که نیروهای اوکراینی اغلب آموزش کافی دریافت نمی‌کنند؛ مسئله‌ای که کار را برای کی‌یف در حفظ خطوط دشوار کرده و موجب خسارت سنگین ارتش اوکراین می‌شود.

«ولودیمیر نووسیادلی» یکی از مقامات مسئول در حوزه خدمت اجباری اوکراین می‌گوید: «آموزش دست‌کم یک ماه طول می‌کشد و ارتش سعی می‌کند تا با سربازان وظیفه با انصاف رفتار نماید. اما هر شهروند باید متوجه شود که در قبال دفاع از کشور، وظایفش را انجام دهد.»

این قانون جدید همه مردان در سن سربازی را ملزم می‌کند که خود را به ارتش معرفی کنند و اگر تا تاریخ ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر) خودشان را معرفی و ثبت‌نام نکنند، «جرم» محسوب خواهد شد.

«الکساندر» شهروند ۳۲ ساله از کی‌یف می‌گوید: «از تابستان گذشته ترس را احساس کردم. خودم دیدم که مردی در بیرون ایستگاه مترو نزدیکی منزلش توسط افسران به خودرویی منتقل شد. افسران در خروجی پله‌های ایستگاه‌های مترو کمین کرده‌اند تا مانع فرار مردان اوکراینی شوند. حس می‌کردم نفر بعدی بر روی شانه‌های من دست بگذارد و من را با خود ببرد.»

نظر شما