شناسهٔ خبر: 67311633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

امید نتانیاهو به بازگشت ترامپ

روزنامه لبنانی الاخبار امروز گزارش داد که نتانیاهو به امید بازگشت ترامپ به کاخ سفید به دنبال طولانی کردن جنگ غزه است، هرچند که گفته می‌شود ارتش اشغالگر قادر به ادامه این جنگ فرسایشی برای چند ماه دیگر نیست.

صاحب‌خبر -

 هیچ تغییر واقعی در خصوص جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نتایج آن وجود ندارد. هیچ تصمیم گیرنده سیاسی در رژیم اسرائیل نمی‌خواهد به آن پایان دهد مگر اینکه به «پیروزی مطلق» ادعایی تل‌آویو منجر شود. در حالی که ارتش قادر به تحقق چنین پیروزی‌ای نیست. روزنامه لبنانی الاخبار امروز در یادداشتی در این خصوص نوشت: در حال حاضر وضعیت اسرائیل در چندین سطح بحرانی‌تر شده؛ زیرا دستاوردهای تاکتیکی‌اش در این جنگ در حال فرسایش است و هر روز بیشتر مشخص می‌شود که تل‌اویو قادر به دستیابی به یک دستاورد استراتژیک نیست. الاخبار نوشت که گفته می‌شود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو، همچنان خواستار تداوم این جنگ است، حتی اگر از نظر کسب دستاورد درجا بزند. وی منتظر ورود مجدد دونالد ترامپ به کاخ سفید است. امری که مشاوران نتانیاهو اخیرا به آن اشاره کرده‌اند. البته این به آن معنا نیست که تغییر رأس هرم سیاسی در واشنگتن و رسیدن ترامپ به قدرت می‌تواند توازن قوا را تغییر دهد، زیرا اسرائیل - صرف نظر از این‌که چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهوری می‌شود، نمی‌تواند به اهداف اعلامی‌اش در جنگ کنونی برسد. گفته می‌شود که صحبت در خصوص انتظار نتانیاهو برای روی کار آمدن مجدد ترامپ، تا حدی تهدیدی برای طرف فلسطینی و مقاومت در غزه است، زیرا به معنای تداوم این جنگ برای ماه‌های آتی است. هرچند که تردیدهای زیادی در خصوص توانایی تل‌آویو برای ادامه دادن این جنگ برای ماه‌های بیشتر وجود دارد. ضمن این‌که این انتظار نتانیاهو به نوعی پاسخ به کسانی است که از خسته‌شدن و فرسایش نظامی، سیاسی و اقتصادی اسرائیل در این جنگ سخن می‌گویند.

در ادامه این یادداشت آمده است که از سوی دیگر، این انتظار، تهدیدی برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده است.زیرا درست است که رئیس‌جمهور آمریکا تمایلی ندارد که به اسرائیل آسیبی وارد کند و این امری است که نتانیاهو از آن به خوبی استفاده می‌کند، اما همین امر مانع آن می‌شود که عملا فشاری بر نتانیاهو وارد کند زیرا به ضرر منافع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود و این چیزی نیست که دولت بایدن نمی‌خواهد و نمی‌تواند انجام دهد. در عین حال صحبت مشاوران نتانیاهو در مورد انتظار برای رسیدن ترامپ به قدرت، تصدیق غیرمستقیم این امر است که پیروزی در این جنگ با هدف پایان دادن به حاکمیت حماس و نابودی آن و بازگشت اسرای اسرائیلی از گزینه نظامی، تنها با تداوم جنگ طی چند ماه دیگر محقق خواهد شد. امری که نشان‌دهنده آن است که عملیات نظامی در رفح متفاوت از عملیات نظامی در سایر مناطق نوار غزه نخواهد بود و ناتوانی در دستیابی به اهداف جنگ در آن نیز محقق خواهد شد.

نتانیاهو به امید بازگشت ترامپ جنگ غزه را طولانی می‌کند

بنابراین، اگر اسرائیل تصمیم به ادامه عملیات نظامی در آنجا بگیرد، نتیجه به جای یک فرصت، تهدیدی برای آن خواهد بود.به همین دلیل نیز رئیس سابق بخش عملیات ستاد ارتش رژیم اسرائیل ژنرال یسرائیل زیو می‌گوید که «جاه طلبی نتانیاهو و تداوم جنگی بدون پایان برای هفت ماه دیگر در انتظار ورود رئیس جمهور جدید به کاخ سفید (دونالد ترامپ)، کاملاً به دور از واقعیت وخامت اوضاع جاری در اسرائیل است».وی تصریح کرد که تا آن زمان، این طرح تخیلی احتمالاً منجر به فروپاشی راهبردی خواهد شد. اسرائیل در شرایط کنونی توانایی پایداری برای هشت ماه دیگر را ندارد. بویژه در سایه وضعیت بدی که ارتش در حال تجربه آن است و رژیم اسرائیل نیز که در حال تجربه بحران اقتصادی و فروپاشی سیاسی است.

 

نظر شما