شناسهٔ خبر: 67309909 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آلمان با هدف اقتصادی و سلامتی، نوشابه را مالیاتی می‌کند

مشابه مالیات بر شکر در بریتانیا، بعضی از ایالت‌های آلمان در حال بررسی ایده وضع مالیات بر نوشابه‌ها به عنوان راهی برای بهبود سلامت عمومی و کاهش چاقی هستند.

صاحب‌خبر -

ایالت‌های آلمان از ایده مالیات بر نوشابه‌ها استقبال می‌کنند زیرا بر این باور هستند که چنین رویکردی در صرفه‌جویی ۱۶ میلیارد یورویی خزانه‌ها در امور بهداشتی تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، مشابه مالیات بر شکر در بریتانیا، بعضی از ایالت‌های آلمان در حال بررسی ایده وضع مالیات بر نوشابه‌ها به عنوان راهی برای بهبود سلامت عمومی و کاهش چاقی هستند.

در واقع، این ایده از وزارت غذا و کشاورزی فدرال این کشور سرچشمه گرفته است و در حال حاضر ۹ ایالت حمایت رسمی از این نوع مالیات را اعلام کرده‌اند که شامل براندنبورگ، برمن، هامبورگ، نیدرزاکسن، راینلاندفالتز، زاکسن، تورینگن، زارلند و مکلنبورگ-پومرانی غربی هستند. این رویکرد موجب بروز تنش بین سطوح مختلف دولت شده است زیرا در ائتلاف دولت فدرال، ایده مالیات بر شکر با مخالفت حزب دموکرات آزاد آلمان FDP روبه‌رو می‌شود اما در سطح منطقه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرد.

درآمد مالیاتی می‌تواند به ترویج غذاهای سالم کمک کند

مطالعات دانشگاه کمبریج نشان داده است که پنج سال پس از معرفی این اقدام در بریتانیا، وضع مالیات از بروز پنج هزار مورد چاقی کودکان خردسال جلوگیری کرده است و به این ترتیب تجربه بریتانیا در مورد مالیات بر شکر موفقیت‌آمیز تلقی شده است.

چند سال پیش، آلمان سعی کرد با تشویق تولیدکنندگان به کاهش داوطلبانه محتوای قند در نوشابه‌های گازدار، از زاویه‌ای متفاوت به موضوع نگاه کند. با این حال، چنین رویکردی به نتایج خوبی منجر نشد، زیرا محتوای شکر از آن زمان تنها ۲ درصد کاهش یافته است.

بر اساس مطالعه دانشگاه فنی مونیخ، مالیات ویژه بر نوشیدنی‌های شیرین تا ۲۰ سال آینده تا ۱۶ میلیارد یورو در مسائل اقتصادی صرفه‌جویی به همراه دارد و به پیشگیری از بیماری‌هایی همچون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی‌عروقی و چاقی کمک می‌کند.

شش سال پیش، کارل لوترباخ، وزیر بهداشت کنونی آلمان گفت که وضع مالیات بر شکر تنها در صورتی منطقی خواهد بود که پول اضافی جمع‌آوری‌شده برای یارانه دادن به غذای سالم استفاده شود؛ به عنوان مثال، با کاهش مالیات بر ارزش افزوده میوه و سبزیجات تازه.

نظر شما