شناسهٔ خبر: 67309227 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت تهران روی گسل؛

تهران فقط ۶ سال با زلزله بزرگ فاصله دارد؟

در حالی که زلزله در کمین تهران است، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید که «آمادگی بالا نیست» اما اوضاع از قبل بهتر شده است.

صاحب‌خبر -
تهران فقط ۶ سال با زلزله بزرگ فاصله دارد؟

فرهیختگان: روز پنجشنبه زلزله ٣ ریشتری در عمق ١٠ کیلومتری، رباط کریم در استان تهران را لرزاند. علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه «روزانه در تهران به طور متوسط ٢ زلزله زیر ٣ ریشتر رخ می‌دهد»، می‌گوید که اگر زلزله شدید رخ دهد «آمادگی بالا نیست»، اما اوضاع از قبل بهتر شده است.

برآورد میزان تلفات زلزله تهران محرمانه است
تهران در محاصره ٣ گسل اصلی مشا، شمال پایتخت و ری است و هر لحظه ممکن است زلزله‌ای رخ دهد. نصیری در خصوص میزان تلفات زلزله شدید در تهران می‌گوید که «برآوردهایی از میزان تلفات احتمالی وجود دارد، اما محرمانه است».

آخرین زلزله بزرگ تهران کی و کانونش کجا بود؟
آخرین زلزله بزرگ در استان تهران با شدت ٧ ریشتر در سال ١٢٠٨ در دماوند رخ داد. این زلزله تلفات و ویرانی شدیدی به همراه داشت. به گفته محسن نادی مشاور سازمان مدیریت بحران شهر تهران، «دوره بازگشت زلزله بزرگ بین ١٨٠ تا ٢٠٠ سال است» و تهران در صد و نود و چهارمین سال خود در این زمینه قرار دارد.

برای پیش‌بینی وقوع زلزله سیستم هشدار سریع در تهران نصب شده است. این سیستم می‌تواند موج اولیه زلزله را که خرابی ایجاد نمی‌کند، چند ثانیه زودتر اطلاع ‌دهد و بلافاصله به صورت هوشمند گاز، آب و برق قطع می‌شوند.

علاوه بر تهران، بسیاری از استان‌های کشور زلزله‌خیز هستند و آمادگی آنها هم در برابر زلزله کم است.

خطوط حیاتی آب ،گاز و برق باید ایمن شوند
علی ماجدی کارشناس مدیریت بحران می‌گوید که «کسی نمی‌تواند زمان دقیق زلزله را مشخص کند» و فقط باید آموزش‌های پیشگیری از وقوع بحران به شهروندان داده شود.

رضا جمالیان دیگر کارشناس مدیریت بحران دیگر، با بیان اینکه زلزله در کمین تهران است، می‌گوید که «باید خطوط حیاتی (آب ،گاز و برق) ایمن شوند» و تعداد دستگاه‌های شتاب‌نگار هم افزایش یابد.

ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت تهران روی گسل
به گفته کارشناسان، تعداد زیادی از ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت تهران روی گسل قرار دارند و باید ایمن‌سازی لازم در آنها صورت گیرد. همچنین باید نظارت جدی بر نحوه ساخت‌ و سازها از ابتدای کار صورت گیرد تا دیگر به سرنوشت متروپل‌ها دچار نشویم.

آسیب دیدن ۶۰ درصد ساختمان‌ها در زلزله احتمالی تهران
«اگر زلزله بالای ٧ ریشتر در تهران رخ دهد، قریب به ۶۰ درصد از ساختمان‌های موجود آسیب می‌بینند،» این را علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید.

منبع: فارس

نظر شما