شناسهٔ خبر: 67308766 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

جنجال کمبود انسولین وارداتی/ علت چه بود؟+ جزئیات

اقتصادنیوز: معاون وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تامین انسولین داخلی به میزان کافی، گفت: علت کمبود انسولین قلمی وارداتی( نوومیکس) در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا سیدحیدر محمدی افزود: انسولین قلمی نومیکس یک برند خارجی و وارداتی است. شرکت خارجی تولیدکننده این دارو در برزیل و دانمارک با کمبود مواجه هستند و بر این اساس، سهمیه ایران نسبت به گذشته به یک چهارم کاهش یافته است و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است.

وی ادامه داد: نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوومیکس وجود دارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت داروی ایرانی بیایند و در این زمینه مقاومت وجود دارد.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تلاش می‌شود تمامی نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شود و در زمان حاضر، کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین را تولید می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های خارجی و وارداتی و ۵۰ درصد داخلی است و بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شود.

محمدی تصریح کرد: امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: طبق آمارها، سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی و فقط یک درصد وارداتی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند وقتی است که بیماران دیابتی در نقاط مختلف کشور از جمله سمنان از زحمت برای تامین انسولین خارجی از نوع نوومیکس گلایه‌مند هستند.
افراد در صف انتظار تحویل سهیمه انسولین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اذعان کردند که انسولین را برای والدین دیابتی و کهنسال خود خرید می‌کنند و خود والدین به دلیل کهولت سن امکان مراجعه برای خرید دارو ندارند.

اکنون سهمیه بیماران به ازای هر ۱۴ روز عرضه می‌شود که این موضوع رفت و آمدها را دشوار کرده و موجب نگرانی خانواده ها شده است.

نظر شما