شناسهٔ خبر: 67308637 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در مراسم تشییع دکتر نظری مطرح شد؛

مرحوم نظری با میراث فرهنگی تنفس می‌کرد

فاطمه کریمی

مراسم تشییع و بدرقه فرهاد نظری مدیرکل اسبق دفتر ثبت آثار ،کارشناس و پژوهشگر میراث فرهنگی با حضور جمعی از پیشکسوتان و کارشناسان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع فرهاد نظری مدیرکل اسبق دفتر ثبت آثار تاریخی، کارشناس میراث فرهنگی، پیشکسوتان مرمت، باستان شناسی، دوستداران میراث فرهنگی و بدون حضور مقامات ارشد وزارت میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران در وزارت میراث فرهنگی حضور داشتند، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران گفت: آئین نامه قانون حفظ آثار تا زمان مدیریت دکتر نظری به ریاست مدیرکل ثبت آثار ملی هیچ وقت اجرا نشده بود. فصل دوم نظامنامه تا زمان مدیریت او شکل اجرایی پیدا نکرد امروز اگر آثاری در فهرست آثار منقول داریم مدیون او هستیم.

علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور در بیانیه‌ای برای این مراسم گفت: خبر درگذشت دکتر فرهاد نظری موجب تأسف شد تلاش‌های او برای ثبت یادمان‌های دفاع مقدس و ثبت پرونده چند ملیتی نوروز بخشی از فعالیت‌های ارزنده اوست.

حجت الاسلام صابری رئیس موزه ملی قرآن نیز در این برنامه گفت: او اگر چه عمر کوتاهی داشت اما در نزد خداوند چهره‌ای سعادتمند دارد. فرهاد نظری از جمله شخصیت‌هایی است که بخشی از عمرش را در امر تحصیل صرف کرد. عمل صالح او در انتقال آموخته‌ها به دیگران در ارتباط با حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی کشور بود. چیزی که باعث قوت قلب ماست این است که او عمرش را در مسیر درستی صرف کرد.

سید محمد بهشتی رئیس اسبق پژوهشگاه میراث فرهنگی در این مراسم بیان کرد: درگذشت تلخ فرهاد نظری را به خانواده محترم او و دوستان وزارت میراث فرهنگی تسلیت می‌گویم. دوست عزیزی را از دست دادیم.

وی گفت: در هیچ همنشینی نبود که من چیزی از نظری یاد نگیرم. او اهل مطالعه بود. تقریباً هر کتابی را که می‌گفتیم با دیده بود یا خوانده بود. کمتر کسی در سن او آنقدر مطالعه می‌کرد. او در عمرش خیلی کار کرد و اثر داشت ولی او گلی بود که شکفته نشده بود. درگذشت او یک بار دیگر برای من معنای افسوس را روشن کرد و فهمیدم که از دست دادن یک دوست عزیز یعنی چه. او همچنان در یاد ما هست. یادش بخیر.

مهدی حجت رئیس ایکوموس هم گفت: تعدادی از افراد در مجموعه میراث فعالیت می‌کنند که برای آنها فرقی نمی‌کند اگر به جای عنوان میراث فرهنگی، بزنند سازمان دخانیات یا هر چیز دیگری. آنها مدتی هستند و بعد هم می‌روند بدون اینکه تعلق خاطری به این حوزه داشته باشند.

وی گفت: گروه دوم خیلی متعهدانه فعالیت خود را انجام می‌دهند آنها وظیفه شناس هستند گروه سوم نه تنها وظیفه شأن را به خوبی انجام می‌دهند بلکه با آن تنفس می‌کنند چه داخل دستگاه موظف باشند چه نباشند آنها عاشق میراث فرهنگی هستند. دکتر نظری از جنس سوم بود. همواره در زندگی تلاش می‌کرد که فعال باشد. خصوصیات دیگری در او بود که به غیر از عشق به میراث فرهنگی برای من او را از بقیه جدا می‌کرد وقتی ۲۵ سال پیش آمد که تز لیسانس میراث فرهنگی را کار کنیم درباره کاروانسرا نوشته بود.در صفحه اول تزش دقت کرده بود که کسی با خط نه خیلی خوب روی دیوار کاروانسرا نوشته بود. توجه کن که آمدی در اینجا و می‌روی به طور کلی هم می‌رویم و می آییم. برای من نگاه او خیلی ارزنده بود. او هم در این کاروانسرا (دنیا) آمد چند وقتی بود اثرگذار شد و خیلی زود پرواز کرد و رفت.

زهرا احمدی پور رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: ارتباط با دکتر نظری از زمان مدیریت در این سازمان تا دو هفته پیش ادامه پیدا کرد تا زمانی که امکان تکلم نداشت بخش خوب حضور من در میراث فرهنگی کار کردن با او بود.

مرحوم نظری پس از تشییع به بهشت سکینه کرج انتقال یافت تا در قطعه نام آوران به خاک سپرده شود.

نظر شما