شناسهٔ خبر: 67308629 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

علت نشت مایع از کولر گازی و اسپلیت و راه‌حل آن

نشت یا آب دادن کولر گازی یکی از مشکلاتی است که در برخی کولرهای گازی کارکرده و حتی جدید مشاهده می‌شود. در ادامه علت آب دادن کولر گازی را بررسی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

در یک روز داغ تابستانی به خانه رسیده‌اید، فوراً لیوانی را پُر از آب خنک می‌کنید و روی میز می‌گذارید. وقتی برمی‌گردید، متوجه وجود قطرات آب روی لیوان می‌شوید. این پدیده میعان نام دارد.

به گزارش زومیت، در شرایطی ممکن است زیر محل نصب کولر گازی لکه‌ی نَم و رطوبتی مشاهده کنید که به علت آب دادن کولر گازی به‌‌وجود آمده است؛ اما کولر گازی با آب کار نمی‌کند، پس علت ریختن آب از دریچه کولر گازی چیست؟

علت نشت مایع از کولر گازی و اسپلیت و راه‌حل آن

پیش‌از هرچیز اجازه دهید عملکرد کولر گازی را باز کنیم زیرا آب دادن کولر گازی به عملکرد آن برمی‌گردد و در شرایطی شبیه‌به فرایند لیوان آب یخ به‌وجود می‌آید که هوای اطراف خود را خنک می‌کند و سبب تشکیل قطرات آب می‌شود.

عملکرد کولر گازی

کولر گازی هوای گرم اتاق را می‌گیرد و با کمک کویل‌هایی مرتبط به‌هم که درون آن‌ها مایع مبرّد در جریان است، کویل سمت اتاق سردتر از دمای اتاق می‌شود و کویل بیرون از خانه، گرم خواهد بود. درواقع، کولر گازی هوای گرم اتاق را می‌گیرد و با فرایند خنک‌سازی آن را سرد می‌کند و به‌درون اتاق بازمی‌گرداند.

گاهی یکی از نشانه‌های خرابی کولر گازی تولید‌نشدن آب در فرایند خنک‌سازی هوا است

اکنون گرمای جذب‌شده به‌سمت بیرون منتقل می‌شود و این چرخه به‌صورت متناوب باعث تنظیم دمای اتاق روی درجه‌ی دلخواه خواهد شد و می‌توانید بهترین درجه برای کولر گازی را انتخاب کنید.

چرخه‌ی خنک‌سازی و طرز کار کولر گازی به‌گونه‌ای است که رطوبت موجود در هوا را پس‌ از سرد کردن هوا، به مایع تبدیل می‌کند. بنابراین، تولید آب و رطوبت توسط کولر گازی نشان از درست کار کردن آن است.

در فرایند تولید آب توسط کولر گازی، هوای گرم محیط که دارای رطوبت است از فیلتر وارد کولر گازی می‌شود و سپس لوله‌های سرد حاوی گاز مبرد را احاطه می‌کند تا سرد شود که در ادامه هوای سرد به محیط اتاق هدایت شود.

در لحظه‌ای که آب سرد می‌شود، رطوبت موجود در هوا در برخورد با سطح سرد لوله، قطرات آب را تشکیل می‌دهد و میعان اتفاق می‌افتد. به‌ همین دلیل است که کولرهای گازی ناودانی دارند تا آب تولیدشده به وسیله سینی ناودان به‌سمت خروجی هدایت و از لوله خارج شود. در مواردی که آب به‌درستی تخلیه نمی‌شود باید علت تخلیه نشدن آب کولر گازی را بررسی کرد.

علت آب دادن کولر گازی و اسپلیت

اگر فرایند طبیعی خنک‌سازی دنبال شود و مشکلی در کولر گازی نباشد، با مشکل آب دادن کولر گازی مواجه نخواهید شد. اما اگر این فرایند با مشکلاتی مواجه شود لکه‌های نَم در زیر کولر نمایان می‌شود که علتش آب دادن کولر گازی در مقداری بیشتر از حد کنترل آن است یا در صورت نصب نادرست کولر گازی و تراز نبودن آن هدایت آب به‌سمت ناودان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

در ادامه به علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در تابستان می‌پردازیم. دقت کنید که این مشکلات ممکن است در برخی مدل‌های کولر گازی پرتابل نیز مشاهده شود.

نصب نادرست کولر گازی

اگر کولر گازی شما در اولین روز بعد از نصب دچار آبریزی شده است و از خود می‌پرسید علت ریختن آب از دریچه کولر گازی چیست، در وهله‌ی اول باید شرایط نصب آن را بررسی کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد نصب نادرست کولر و تراز نبودن آن باعث می‌شود مسیر هدایت آب تولیدشده در کولر منحرف شود و آب به‌جای خروج از ناودان از قسمت دیگری لبریز شود.

مشکل در فیلتر هوا

فیلترهای هوا خیلی زود کثیف می‌شوند و همین کثیفی می‌تواند باعث مسدود شدن مسیر هوا شود و جریان هوا را مختل کند؛ در نتیجه این اختلال، قرارگیری هوا در اطراف کویل با مشکل مواجه خواهد شد. در چنین حالتی کویل تا آنجایی خنک می‌شود که یخ می‌زند و در زمانی که کولر گازی خاموش باشد این یخ کم‌کم ذوب می‌شود و آب به‌وجودآمده از آن، بیشتر از میزان قابل کنترل برای کولر خواهد شد.

در نهایت، آب اضافی لبریز می‌کند و باعث آب دادن کولر گازی می‌شود. فیلتر را بررسی کنید و اگر آلودگی آن بیش‌ از حد بود نسبت‌به تعویض آن اقدام کنید.

مشکلات ناودان کولر گازی

لوله خروجی آب کولر گازی نکات خاص خود را برای نصب دارد که نصاب متخصص با رعایت آن از هرگونه مشکلی که ممکن است در آینده به‌‌وجود بیاید جلوگیری می‌کند. بنابراین، باید در زمان نصب آن را طوری تنظیم کنید که آب خروجی را به کولر گازی برنگرداند. همچنین، با بررسی دوره‌ای و انجام مراقبت‌های لازم مطمئن شوید که دچار خوردگی یا به‌هر دلیلی مسدود نشده باشد.

گردوغبار، کثیفی و قارچ می‌تواند در درازمدت درون لوله‌‌ی ناودان جمع شود و بالاخره یک روز آن را مسدود کند و جلوی خروج صحیح آب را بگیرد. بنابراین، پیش‌ از ورود به مسائل عمیق‌تر در زمان بررسی علل آب دادن کولر گازی، بررسی لوله ناودان و ناودان را در اولویت قرار دهید.

آسیب در عایق لوله‌ها

به‌طور کلی هر مشکلی که باعث به‌وجود آمدن برفک و یخ‌زدگی در قطعات مختلف کولر گازی در اطراف کویل شود می‌تواند در ادامه به مشکل آب دادن کولر گازی بینجامد. یکی دیگر از بخش‌هایی که احتمال برفک‌زدن آن وجود دارد لوله‌های زیر یونیت داخلی کولز گازی است. به‌خصوص لوله‌های برگشتی که دمای بسیار پایینی دارند و می‌توانند به‌سرعت رطوبت هوا را تبدیل به برفک کنند و در زمانی که کولر گازی خاموش است باعث آبریزی شوند.

معمولاً آبریزی با توجه به روشن یا خاموش بودن کولر گازی، نشان‌دهنده مشکلات مختلفی است

درواقع، می‌توان گفت اگر آبریزی در زمانی اتفاق بیفتد که کولر روشن است، احتمال وجود برفک کم است و می‌تواند به‌دلیل مشکلات ناودان یا فیلتر باشد؛ اما در صورت وجود برفک، اغلب آب دادن کولر گازی بعد از خاموش کردن مشاهده می‌شود.

نشت مبرد

اگر مایع نشتی از کولر گازی همراه با خروج هوای گرم‌تر از حالت معمولی باشد، احتمال دارد این مایع که از کولر نشت می‌کند، آب نباشد و مبرد کولر گازی باشد. مایع مبرد عضو اساسی سیستم خنک‌سازی کولر گازی است و هوای گرم را به هوای خنک تبدیل می‌کند. در چنین حالتی، شاید بهتر باشد در اولین فرصت با کارشناس تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید، زیرا برخورد با مبرد کولر گازی خطرناک بوده و قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آن برای بدن سمی است.

نظر شما