شناسهٔ خبر: 67308546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

ترامپ: لفاظی‌ غیرمسوولانه و تحریک‌آمیز بایدن عامل جنگ اوکراین است

دونالد ترامپ تاکید کرد که مداخله روسیه در اوکراین ناشی از لفاظی‌های غیرمسوولانه و تحریک‌آمیز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت او درباره پیوستن کی‌یف به ناتو بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به دنبال رویارویی دوباره با بایدن برای ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است، این اظهارات را در جریان گفت‌وگو در مورد سیاست خارجی با «دیوید ساکس» مجری پادکست «All-In» بیان کرد.

ترامپ گفت: «به مدت ۲۰ سال، شنیده بودم که اگر اوکراین وارد ناتو شود، این مشکلی واقعی برای روسیه می‌شود. من خیلی وقت است که این را شنیده‌ام و فکر می‌کنم که واقعا به همین دلیل این جنگ شروع شد.»

این نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که در زمان حضور او در کاخ سفید هیچ صحبتی درباره درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکراین نشده بود، اما به محض اینکه جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا جایگزین او شد، اوضاع رو به وخامت رفت.

ترامپ گفت: «من فکر می‌کردم که ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] ممکن است... خوب، ببینید، او مذاکره‌کننده خوبی است و فکر می‌کردم او این کار را برای اهداف مذاکره انجام می‌دهد. بعد ناگهان آنها حمله کردند و من با خودم گفتم اینجا چه خبر است؟»

به گفته رئیس‌جمهور سابق آمریکا، یکی از موضوعات کلیدی، لفاظی‌هایی بود که از جانب کاخ سفید بیرون آمد. ترامپ گفت: «بایدن همه چیزهای اشتباه را می‌گفت. و یکی از چیزهای اشتباهی که او می‌گفت این بود که اوکراین وارد ناتو خواهد شد.»

در ادامه دیوید ساکس خاطرنشان کرد که در ژانویه ۲۰۲۲ یا همان حدود، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده به مسکو گفت اوکراین به ناتو می‌پیوندد و واشنگتن فکر می‌کند که قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در آنجا خوب است. او خاطرنشان کرد: «بنابراین جای تعجب نیست که روس‌ها به‌شکلی ناگهانی عصبانی شدند.»

ترامپ در پاسخ گفت: «خب، فرض کنید شما روسیه را اداره می‌کردید. شما خیلی خوشحال نمی‌شدید.» او با اشاره به عضویت بالقوه کی‌یف در ناتو، افزود: «و این همیشه خارج از میز بوده است و همیشه درک می‌شد که این یک مساله ممنوعه است.»

دونالد ترامپ گفت: «مطرح کردن ایده اوکراین در ناتو بسیار تحریک‌آمیز بود. و اکنون حتی تحریک‌آمیزتر است. من به طور معمول می‌شنوم که آنها اکنون در مورد ورود اوکراین به ناتو صحبت می‌کنند. و اکنون همچنین می‌شنوم که فرانسه می‌خواهد وارد شود و بجنگد. خوب، من برای آنها خیلی آرزوی موفقیت دارم!»

از قبل ولادیمیر پوتین به طور خاص به اظهارات غرب در مورد عضویت احتمالی اوکراین در بلوک تحت رهبری ایالات متحده به عنوان تهدیدی امنیتی اشاره کرده بود که مسکو نمی‌تواند نادیده بگیرد. بی‌طرفی اوکراین یکی از شرایط غیر قابل مذاکره روسیه برای پایان درگیری بوده است.

به گزارش راشا تودی، ناتو استدلال کرده است که سیاست «درهای باز» آن ضروری است و هیچکس حق وتو بر آن نداشت، اما همچنین گسترش آن به سمت شرق علت درگیری نبوده است.

بایدن در مصاحبه‌ای با مجله تایم در اوایل این ماه ادعا کرد که ایالات متحده به دلیل گسترش ناتو «قوی‌ترین کشور» است و به پوتین در اجلاس ماه ژوئن ۲۰۲۱ در سوئیس گفته بود به جای «فنلاندی شدن ناتو، ناتوسازی فنلاند» را دریافت خواهد کرد.

نظر شما