شناسهٔ خبر: 67307148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بازگشت سخت خانواده نقی معمولی؛ بابا پنجعلی به پایخت می‌آید؟

فصل هفتم سریال پربیننده «پایتخت» در حالی کلید خورده که با توجه به شکست‌های سیما در تولید سریال‌های فصل در چند سال گذشته، کار برای محسن تنابنده به‌عنوان نویسنده و سیروس مقدم به‌عنوان کارگردان سخت‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

با پایان پرحاشیه فصل ششم پایتخت تقریبا چهارسالی که می‌گذرد، با توجه به این پایان پرحاشیه به نظر می‌رسید مدیران تلویزیون دیگر به سراغ این مجموعه پرمخاطب نروند. اما از سال گذشته زمزمه‌های ساخت این سریال و توافق با سازندگانش به گوش رسید و حالا بعد از چندین ماه از این مذاکرات و شروع پیش‌تولید، خبر رسیده که تولید این سریال آغاز شده است.

به گزارش همشهری، آغاز پخش «پایتخت» سیروس مقدم و همکاری‌اش با محسن تنابنده به عنوان بازیگر اصلی و نویسنده مجموعه به سال ۸۹ برمی‌گردد. سریال پرمخاطب نوروزی که در دهه ۹۰ و در شش فصل روی آنتن سیما رفت.

با پایان فصل چهارم، زمانی که فصل بعدی آن روی آنتن رفت. فصل پنجم داستان جدیدی به همراه داشت و حضور خانواده نقی در سوریه و گره خوردن داستان به اتفاقات روز آن زمان (داعش) حال و هوای «پایتخت» را تغییر داد. این فصل به نظر با حمایت مادی سازمان اوج ساخته شد. اما به هر حال مخاطبی که این سریال را دنبال می‌کرد به تماشای فصل پنجم هم نشست.

فصل ششم این مجموعه پرحاشیه‌تر از آنچیزی شد که سازندگانش فکر می‌کردند. در این فصل آرش عباسی از نمایشنامه‌نویسان با محسن تنابنده داستان خانواده نقی را نوشتند. فوت باباپنجعلی که خود قصه‌ای را به همراه داشت و از سوی دیگر خرده داستان‌هایی که به روند کار کمک می‌کرد. اما تولید قسمت‌های پایانی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه تمام باقی ماند. پس از مساعد شدن شرایط، دو قسمت پایانی تولید شد.

همزمان با تعویق در ساخت قسمت‌های پایانی، حواشی زیاد ایجاد شد. فیلمبرداری سکانس‌هایی از این سریال در قالب بازآفرینی سکانس‌هایی از دو فیلم معروف پیش از انقلاب باعث شد برخی به این موضوع واکنش نشان دهند. واکنش‌هایی که مدیران وقت سازمان را بر آن داشت که با پایان فصل ششم دیگر سراغ پایتخت نروند.

همچنین بازیگران این سریال در صفحات شخصی خود از ممیزی‌های مکرر در پخش این فصل خبر دادند. این در حالی بود که در جلسه نقد و همچنین حضور سازندگان با مدیران وقت که البته محسن تنابنده حضور نیافت. سیروس مقدم کارگردان این مجموعه عنوان کرد: ما فکر کردیم می‌خواهند از ما تقدیر کنند که در این شرایط سریال طنز ساختیم و خنده بر لبان مردم آوردیم، اما نمی‌دانستم قرار است توبیخ شویم! ده سال است «پایتخت» مردم را در شرایط مختلف پای تلویزیون می‌نشاند. ما داریم خدمت می‌کنیم نه خیانت!

حتی زمانی که شبکه آی فیلم خواست سریال پایتخت را بازبخش کند، این حواشی یقه فصل ششم را گرفت و این فصل هیچ‌وقت از تلویزیون بازپخش نشد.

پایان سریال دنباله‌دار پایتخت شروعی بود برای تولید سریال‌های فصلی دیگر که به خصوص در ایام نوروز روی آنتن می‌رفت اما کیفیت سریال‌های تولیدی آنقدر پایین بود که دیگر بینندگان تلویزیون ترجیح‌دادند به جای تلویزیون سریال‌های دلخواه خود را از پلتفرم‌ها دنبال کنند.

سال گذشته صحبت‌هایی از گفت‌وگوهای تیم سازنده پایتخت با مدیران سیما به گوش رسید. ابتدا عنوان شد که نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته می‌شود که این موضوع از سوی تهیه‌کننده سریال تکذیب شد.

بعدتر خبر آغاز پیش تولید فصل هفتم به گوش رسید، به نظر با توجه به حضور پیمان جبلی سازندگان با رئیس سازمان و معاونانش به توافقاتی رسیدند و حالا تولید این سریال کلید خورد و باید دید چه زمان به پایان می‌رسد؟

تولید فصل هفتم پایتخت زمانی آغاز شده که تلویزیون با وجود انبوه سریال‌های در دست تولید در پخش اکثر آنها موفق نبوده و از سویی نبود بودجه کافی برای تولید یقه مدیران سازمان را گرفته است.

همچنین با توجه به کارنامه ناموفق سریال‌های فصل ساخته شده در این سال‌های اخیر؛ به نظر کار برای محسن تنابنده و سیروس مقدم سخت‌تر شده است. تیم سازنده باید بازگشت پرتوانی داشته باشند تا بیننده‌های خود را پای سیما بنشانند.

هومن حاج‌عبدالهی در صفحه شخصی خود از کلید خوردن این سریال خبر داده و قرار است فصل هفتم در ۱۵ قسمت تولید شود.

نظر شما