شناسهٔ خبر: 67307103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

کلاه ایمنی از گذشته تا امروز

اولین نمونه از کلاه کار، این نگهبان بی باک که در خدمت و محافظت از کارگران بود از ماده خاکستری ساخته شد و بیش از یک قرن است که از ساخت نمونه اولیه آن می گذرد.

صاحب‌خبر -
کلاه ایمنی از گذشته تا امروز
کد خبر: 664262
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۲ ۱۰:۲۵:۱۰

با  گذشت زمان کیفیت کلاه ایمنی روز به روز بهتر شد و روند تکاملی خود را به شکل شایسته ای طی کرد.  در واقع کلاه ایمنی با هر تغییر و بهبودی که پیدا کرد، منجر به پیشرفت راحتی و ایمنی برای کارگران شد.

قبل از اینکه کلاه های ایمنی به طور رسمی  استفاده شوند، کارگران کشتی‌سازی روی کلاه‌هایشان قیر می‌مالیدند و سپس می‌گذاشتند در آفتاب خشک و سفت شوند. این کار برای ایجاد محافظت در برابر سقوط اشیاء از عرشه کشتی‌ها، و همچنین ضربات احتمالی و آسیب ها بود.

اهمیت استفاده از کلاه ایمنی

پیشرفت درساخت تجهیزات حفاظت فردی می تواند برای کارگران، کارفرمایان و شرکت های بیمه ارزشمند باشد. آسیب دیدگی در محل کار مانند سقوط اجسام، ابزار و زباله، اشیای ثابت مانند لوله‌ها یا خطرات الکتریکی و سقوط، لغزش یا افتادن به دفعات وجود دارد. با این حال محافظت صحیح و استفاده از تجهیزات ایمنی فردی مناسب، کاملا ضروری است. آسیب های سر همچنان یکی از شایع ترین آسیب ها در محیط کار است. شایع ترین آسیب های سر شامل ضربه مغزی، کوفتگی سر، خونریزی مغزی، هماتوم و شکستگی جمجمه است. Remote Medical International (RMI) بیان می کند که بیشتر صدمات سر در صنعت ساخت و ساز و ناشی از لغزش و سقوط است. بر اساس گزارش OSHA، در سال 2016، 38 درصد از کل مرگ و میرها در محل کار ناشی از سقوط بوده است.

کلاه ایمنی از چه چیزی تشکیل شده است؟

  • پوسته: کلاه ایمنی از یک پوسته سخت معمولا HDPE  تشکیل شده است. پوسته بیرونی معمولاً به دو سبک ارائه می شود، این دو سبک شامل کلاه ایمنی لبه کامل ، یا کلاه ایمنی که لبه کوچکی شبیه کلاه بیسبال دارد. کلاه های لبه کامل لبه ای دارند که برای سایه بیشتر یا کمک به انحراف باران در اطراف کل کلاه ایمنی امتداد می یابد. کلاه‌های ایمنی که دارای لبه کوچکی مانند کلاه بیسبال هستند که آفتاب و باران را از چشمان کارگر دور نگه می‌دارد، و برخی را می‌توان برای دید بهتر به سمت بالا به سمت عقب پوشید.
  • سیستم تعلیق: این سیستم کلاه ایمنی را حداقل 1 اینچ تا 1 ¼ اینچ از بالای سر بلند می کند تا به جذب بهتر ضربه قبل از رسیدن به سر کمک کند. این فضای بین سر و کلاه ایمنی در جذب و دفع ضربه بسیار مهم است، بنابراین در این فاصله هیچ چیزی نباید قرار داده شود.

    اگر بین سیستم تعلیق و کلاه ایمنی چیزی قرار داده شود  می تواند بر توانایی های محافظتی کلاه ایمنی تأثیر منفی  بگذارد. سیستم تعلیق با چهار، شش یا هشت نقطه تماس به کلاه ایمنی متصل می شود.  

  • اندازه و تناسب: کلاه ایمنی دارای انواع مختلفی از سیستم های تنظیم است. مانند قفل ضامن دار یا پین  که رایج ترین آنها هستند.  سیستم تنظیم ضامن دار به کارگر اجازه می دهد کلاه ایمنی را روی سر بگذارد و فقط یک دستگیره را در پشت بچرخاند تا تناسب لازم  را ایجاد کند.

به چه نوع کلاه ایمنی نیاز دارم؟

وقتی صحبت از کلاه های ایمنی به میان می آید، شغل و محیط کار شما تا حد زیادی نوع کلاه ایمنی مورد نیاز شما را تعیین می کند. دو نوع کلاه ایمنی و سه کلاس مختلف سطح حفاظت وجود دارد.  نوع کلاه ایمنی نوع حفاظتی را که ارائه می دهد مشخص می کند، و کلاس ها اساساً سطح محافظت را در برابر خطرات الکتریکی بیان می کنند.  استاندارد ANSI Z89.1 استانداردی است که کلاه های ایمنی را در برمی گیرد.  اگر یک کلاه ایمنی مطابق با استاندارد ANSI باشد، با OSHA نیز مطابقت دارد. بسیاری از تولیدکنندگان کلاه ایمنی محصولات خود را آزمایش و تأیید می کنند، اما کارفرمایان و کارگران همچنان باید قبل از استفاده از کلاه ایمنی از داشتن استاندارد های ANSI اطمینان پیدا کنند. 

  • کلاه ایمنی نوع I برای محافظت از کارگران در برابر اشیاء و ضربه هایی که از بالا وارد می شود طراحی شده اند.
  •  کلاه ایمنی نوع II برای محافظت در برابر ضربات و ضربه های جانبی، به علاوه ضربه به بالای سر طراحی شده است.

سه دسته کلاه سخت عبارتند از:

  1. کلاه ایمنی کلاس G عمومی تا 2200 ولت محافظت می کند.
  2. کلاه ایمنی کلاس E  الکتریکال تا 20000 ولت محافظت می کند.
  3. کلاه ایمنی کلاس C  رسانا برای محافظت در برابر هادی های الکتریکی طراحی نشده است. آنها فقط از کارگران در برابر ضربه به سر محافظت می کنند.

برچسب های روی کلاه ایمنی:

  • LT  : به این معنی است که کلاه ایمنی به گونه‌ای طراحی شده است که حتی در دماهای پایین (30-) نیز محافظت لازم را دارد.  
  • HT  : به این معنی است که کلاه ایمنی برای محافظت در دمای بالاتر (60 +) طراحی شده است
  • HV  به این معنی است که کلاه ایمنی تمام الزامات برای آزمایش رنگ و درخشندگی یا همان دید بالا را برآورده می کند.

چگونه از کلاه ایمنی خود مراقبت کنید

با استفاده صحیح از کلاه ایمنی ، نگهداری و بازرسی منظم از نظر آسیب دیدگی، بیشترین بهره را از کلاه ایمنی ببرید.

  • بازرسی کلاه ایمنی: همیشه کلاه ایمنی و سیستم تعلیق خود را از نظر ترک، فرورفتگی، ضربه و سایر علائم سایش بررسی کنید. اگر هر یک از اجزا آسیب دیده باشد یا اینکه دچار ضربه دیدن شده باشد کلاه ایمنی خود را تعویض کنید حتی اگر آسیب قابل مشاهده نباشد.
  • انقضا و تعویض کلاه ایمنی : صرف نظر از آسیب ظاهری، کلاه های ایمنی باید پنج سال از تاریخ تولید یا پس از دو سال استفاده منظم تعویض شوند.
  • تمیز کردن و نگهداری کلاه های ایمنی: کلاه های ایمنی باید در زمانی که استفاده نمی شوند دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند و با آب و صابون ملایم تمیز شوند. حلال‌های خشن یا ساینده‌ها می‌توانند پلاستیک پوسته را تخریب کنند و یکپارچگی پوسته را کاهش دهند.

چه زمانی باید کلاه ایمنی خود را تعویض کنم؟

 قبل از هر بار استفاده، کلاه ایمنی باید بازرسی شود. تغییر رنگ پوسته، از بین رفتن براقیت یا هوازدگی سطح مانند گچ شدن و پوسته پوسته شدن ممکن است نشان دهنده از دست دادن استحکام کلاه باشد. کلاه هایی که این علائم را نشان می دهند باید بدون توجه به سن آن تعویض شوند. همچنین اگر کلاه ایمنی بدون توجه به علائم آسیب دیدگی ضربه قابل توجهی داشته باشد، باید تعویض شود.

برای افزایش ماندگاری کلاه خود چه کاری می توانم انجام دهم؟

 پوسته کلاه را به طور مرتب با آب گرم و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. حلال های مورد تایید کارخانه را می توان برای حذف قطران، رنگ ها، روغن ها و سایر موادی که به سختی حذف می شوند، استفاده کرد. تمیز کردن باید با باز کردن بند مهارها و سیستم تعلیق انجام شود.

آیا قطعاتی در کلاه ایمنی وجود دارد که تعویض آن اجباری باشد؟ 

سیستم  تعلیق کلاه ایمنی نیاز دارد از زمان شروع استفاده هر 2 سال یکبار تعویض شود. برای افزایش سزح محافظتی کلاه ایمنی می توانید آنها را تعویض کنید.

منبع: arcosafety.ir

برچسب‌ها:

نظر شما