شناسهٔ خبر: 67305931 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

آیا عدم تعادل هورمونی می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟

هورمون ها در بدن ما مسئول تنظیم فرآیندهایی مانند تولید مثل، متابولیسم و ​​غیره هستند. هورمون ها نقش مهمی در باروری و رشد نوزادان دارند؛ این بدان معنی است که عدم تعادل هورمونی می تواند عواقب جدی برای شما داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، هورمون ها نقش مهمی در باروری و رشد نوزاد دارند. این بدان معنی است که عدم تعادل هورمونی می تواند عواقب جدی برای بارداری شما داشته باشد.

هورمون ها بخش مهمی از کنترل بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن شما هستند. آنها توسط غدد درون ریز شما تولید می شوند و به عنوان پیام رسان های شیمیایی عمل می کنند که از طریق جریان خون در بدن حرکت می کنند. هورمون ها مسئول تنظیم فرآیندهایی مانند تولید مثل، متابولیسم و غیره هستند.

هنگامی که مقدار زیاد یا خیلی کم از یک هورمون خاص دارید، دچار عدم تعادل هورمونی می شوید. حتی یک نوسان کوچک در برخی هورمون ها می تواند تأثیر جدی بر بدن شما داشته باشد.

هورمون ها نقش مهمی در باروری و رشد نوزادان دارند؛ این بدان معنی است که عدم تعادل هورمونی می تواند عواقب جدی برای شما داشته باشد.

برخی عدم تعادل های هورمونی می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. هورمون ها عملکردهای بدن مانند حفظ چرخه قاعدگی منظم، آماده سازی بدن برای بارداری، محافظت از تخمک های بارور نشده و تخمک گذاری را بر عهده دارند.

اگر فقط یکی از فرآیندهای لازم برای بارداری نامتعادل باشد، ممکن است باردار شدن برای شما مشکل باشد. عدم تعادل هورمونی حتی می تواند منجر به ناباروری شود.

هنگامی که باردار هستید، هورمون ها همچنان نقش مهمی ایفا می کنند. هورمون های بارداری سلامت کودک شما را حفظ می کنند، سرعت رشد او را کنترل می کنند و حتی روند زایمان را آغاز می کنند. در نتیجه، عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری می تواند مشکلاتی از جمله دیابت بارداری، پره اکلامپسی، وزن کم یا زیاد هنگام تولد و یا حتی سقط جنین ایجاد کند.

علائم و نشانه های عدم تعادل هورمونی

هورمون های شما به طور طبیعی در دوران بلوغ، بارداری، شیردهی، یائسگی و سایر دوره های زندگی در نوسان هستند. با این حال، اگر علائم غیرعادی را مشاهده کردید، ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوید.

یکی از شایع ترین عدم تعادل هورمونی در زنان، وضعیتی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS است. علائم مرتبط با PCOS و سایر عدم تعادل عبارتند از:

پریودهای نامنظم

یکی از شایع ترین علائم و نشانه های عدم تعادل هورمونی، قاعدگی نامنظم است. قاعدگی بیش از حد سنگین، از دست دادن قاعدگی، توقف قاعدگی، پریود مکرر یا پریود غیرقابل پیش بینی ممکن است نشان دهنده عدم تعادل هورمونی باشد.

رشد بیش از حد مو

برخی از زنان رشد بیش از حد مو در چانه، صورت، گردن یا سایر قسمت های بدن دارند.

آکنه

یکی دیگر از علائم رایج عدم تعادل هورمونی، آکنه است. آکنه معمولا روی صورت، گردن، قفسه سینه یا قسمت بالایی پشت شما ایجاد می شود. آکنه گاهی اوقات با ملاسما یا تیره شدن پوست رخ می دهد.

ریزش مو

برخی از زنان ریزش مو را تجربه می کنند که یک شاخص رایج عدم تعادل هورمونی است.

برچسب های پوستی

در زنان، عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به ایجاد برچسب های پوستی شود. اینها توده های خوش خیم روی سطح پوست هستند.

درد لگن

درد لگن گاهی اوقات نشانه عدم تعادل هورمونی است. درد لگن می تواند در طول قاعدگی، رابطه جنسی یا به تنهایی رخ دهد.

سردرد

سردردهای مکرر می تواند نشانه عدم تعادل در بدن باشد.

تعرق مفرط

اگر تعریق بیش از حد غیرعادی را تجربه می کنید یا تعریق شبانه دارید، ممکن است دچار عدم تعادل یک یا چند هورمون شده باشید.

تغییرات در مخاط دهانه رحم

مقدار، قوام و بافت مخاط دهانه رحم به طور طبیعی در طول چرخه قاعدگی زنان در نوسان است. تغییرات چشمگیر یا غیرعادی در مخاط دهانه رحم شما می تواند نشانه ای از اشتباه بودن مقدار هورمون ها باشد.


علل عدم تعادل هورمونی

دلایل مختلفی برای عدم تعادل هورمونی وجود دارد.

عدم تعادل هورمونی اغلب در نتیجه یک بیماری ایجاد می شود. تغییر در سبک زندگی یا رژیم غذایی نیز ممکن است از عوامل موثر باشد.

یکی از شایع ترین محرک های عدم تعادل هورمونی، مشکلات تیروئید یا غدد فوق کلیوی است. شرایط تیروئید می تواند بر تولید برخی هورمون ها تأثیر بگذارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از علل شایع عدم تعادل هورمونی است. چرخه های نامنظم و رشد بیش از حد مو اغلب نشانه های PCOS هستند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به احتمال زیاد با چالش هایی در رابطه با بارداری مواجه می شوند. اگر باردار شدند، باید سطح هورمون های خود را در طول بارداری به دقت کنترل کنند.

سایر دلایل عدم تعادل هورمونی شامل موارد زیر است:

  • سن
  • وزن
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • آلرژی
  • فشار

اگر باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید و علائم عدم تعادل هورمونی یا ناباروری را دارید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند عدم تعادل هورمونی را از طریق معاینه فیزیکی تشخیص دهند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خونی را تجویز کند که برای تجزیه و تحلیل سطح هورمون شما به آزمایشگاه ارسال می شود.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌های اضافی دیگری را تجویز کند مانند:

اگر باردار هستید، پزشک احتمالاً آزمایش‌های خونی منظم و قرار ملاقات‌های بعدی را برای نظارت بر سطوح هورمونی شما در طول زمان تعیین می‌کند.

نظر شما