شناسهٔ خبر: 67305663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

هشدار نیویورک‌تایمز درباره تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب

نیویورک تایمز نوشت: هشدارهای ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در سفر اخیرش به کره شمالی و ویتنام، مسکو و غرب را در دور جدیدی از تنش‌ها بر سر اوکراین قرار داد.

صاحب‌خبر -

این روزنامه آمریکایی نوشت، رئیس جمهوری روسیه با سفر به کره شمالی نشان داد می تواند در واکنش به تهدید غرب برای اجازه به اوکراین برای حمله به خاک روسیه، آمریکا و متحدانش در ناتو را در خارج از اوکراین به چالش بکشد.

این روزنامه آمریکایی افزود: وقتی که آمریکا و متحدان غربی اش اعلام کردند که اوکراین می تواند با سلاح های آنها به خاک روسیه حمله کند، پوتین تهدیدهایش را افزایش داد.

وی مانورهای نظامی را با هدف استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی آغاز کرد و گفت که مسکو تغییر در دکترینی را که زمان استفاده از زرادخانه هسته ای این کشور را تشریح می کند، مورد بررسی قرار می دهد.

این روزنامه مدعی شد: رئیس جمهوری روسیه این هفته تهدیدهای خود را به گوشه دیگری از جهان سوق داد و با احیای توافق دفاعی دوجانبه زمان جنگ سرد با کره شمالی در واکنش به غرب برای کاهش محدودیت هایش برای استفاده کی یف از سلاح هایش، هشدار داد که ممکن است پیونگ یانگ را تسلیح کند.

هشدارهای پوتین در حالی مطرح شده که با توجه به انتخابات پیش رو در فرانسه و آمریکا که می تواند اوضاع را تغییر دهد، حمایت از کی یف با تردید مواجه شده است.

این روزنامه مدعی شد پوتین فراتر از استفاده از سلاح های هسته ای و وارد کردن خسارت بیشتر در میدان جنگ، تلاش می کند نشان دهد که می تواند غرب را به روش های دیگری و در مناطق دیگری تحت فشار قرار دهد.

این روزنامه مدعی شد پوتین از ابتدا تهدید کرده که به عنوان راهی برای بازدارندگی غرب از حمایت از اوکراین، احتمال وقوع جنگ هسته ای وجود دارد. وی در ابتدای حمله به اوکراین هشدار داده بود که هر کشوری در این جنگ دخالت کند باید منتظر تبعات آن باشد.

ابتدا این تهدیدها کارامد بودند. دولت جو بایدن و متحدانش از ارائه مجموعه پیچیده ای از سلاح ها به کی یف به دلیل ترس از واکنش تلافی جویانه روسیه علیه کشورهای عضو ناتو خودداری کردند.

برخی از منتقدان چنین سیاستی ادعا می کنند که این تصمیم شانس پیروزی اوکراین را در سال نخست حمله به این کشور کاهش داد اما حامیان این سیاست مدعی اند که این رویکرد به غرب اجازه داد اوکراین را با سلاح هایی تسلیح کنند که اگر به یک باره در اختیار قرار می گرفت، واکنش شدیدتری را از طرف کرملین به همراه داشت.

نیویورک تایمز نوشت: افراد بدبین به لفاظی های پوتین می گویند که دلیل اندکی وجود دارد که او از سلاح هسته ای استفاده کند. یکی از مقامات ارشد ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت که ائتلاف ناتو بسیار بعید می‌داند که پوتین از سلاح‌های هسته ‌ای در درگیری استفاده کند و وی هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه مشاهده نکرده که خلاف این ارزیابی را نشان دهد.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: اما تمایل رهبر روسیه برای به رخ کشیدن امکان تسلیح پیونگ یانگ که در اوایل دوره ریاست‌جمهوری پوتین غیرقابل تصور بود، نشان داد که جنگ در اوکراین تا چه اندازه به یک اصل منحصر به فرد و تعیین ‌کننده برای سیاست خارجی و حکومت او تبدیل شده است.

نیویورک تایمز در ادامه ادعاهایش افزود: این نگرانی می تواند فراتر از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و تسلیح کشور وی باشد. اظهارات پوتین در اوایل ماه جاری باعث شد برخی از تحلیلگران نگران آن شوند که ممکن است وی به فکر تسلیح حوثی ها در یمن باشد که به کشتی ها و هواپیماهای آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده اند یا حتی دیگر گروه های متخاصم با آمریکا و متحدانش را تسلیح کند.

با این حال افراد مشکوک به تهدیدهای هسته ای پوتین می گویند که بعید به نظر می رسد که روسیه با توجه به جنگ اوکراین اقدامی را انجام دهد که باعث بسیج بیشتر حامیان کی یف شود و در میدان جنگ با خطر مواجه شود.

این رسانه آمریکایی همچنین به احتمال بازگشت دونالد ترامپ در آینده به کاخ سفید اشاره کرده که علنا اعلام کرده که حاضر نیست در اوکراین هزینه کند.

نایجل گولد دیویس کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک و سفیر سابق انگلیس در بلاروس، گفت: اگر روسیه مطمئن باشد که آینده بهتر از گذشته است، بسیار بعید به نظر می رسد که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

با این حال برخی از تحلیلگران نگران هستند که حساسیت زدایی غرب نسبت به هشدارهای پوتین می تواند مخاطره آمیز باشد.

نیویورک تایمز به نقل از کارشناس سیاست خارجی روسیه که نامش ذکر نشده است افزود: در مسکو بشدت این احساس وجود دارد که تهدیدهای روسیه علیه غرب کافی نبوده و لازم است اندکی افزایش یابد.

وی گفت: به غیر از تسلیح کره شمالی، کارشناسان در مسکو اکنون درباره امکان حملات فضایی یا سایبری صحبت می کنند.

آندریا کندال-تیلور (Andrea Kendall-Taylor) کارشناس ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا، گفت: اکنون خطر افزایش ناخواسته تنش ها وجود دارد؛ شرایطی که در آن یک طرف بر اساس برداشت نادرست از آنچه طرف دیگر انجام می دهد، اقدامی انجام می دهد.

این کارشناس مدعی شد آمریکا اکنون بر روی تنش هسته ای متمرکز است و این امر ما را از توجه به دیگر شیوه هایی که پوتین می تواند در خارج از این حوزه تنش ایجاد کند، غافل می کند.

نیویورک تایمز به نقل از تحلیلگران مدعی شد که انتقال سلاح یا افزایش حملات خرابکارانه در خارج از اوکراین می تواند شیوه ای منطقی برای پوتین برای افزایش تنش ها در خارج از اوکراین باشد.

ایرنا

نظر شما