شناسهٔ خبر: 67304971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گسترش بریکس غرب را به چالش خواهد کشید!

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه بلومبرگ در گزارشی نوشته که گسترش بلوک بریکس به شی و پوتین کمک خواهد کرد غرب را به چالش بکشند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری بلومبرگ؛ شاید روسیه و چین ممکن است در اروپا و آمریکا تحت فشار باشند، اما بی‌تردید داستان در آسیا متفاوت است.

سفرهای هفته گذشته پرزیدنت ولادیمیر پوتین و لی کیانگ نخست‌وزیر چین به کشورهای مختلف آسیا یادآور این موضوع بود که بسیاری از کشورهای آسیایی هم‌چنان از داشتن روابطی نزدیک‌تر با مسکو و پکن استقبال می‌کنند.

بزرگ‌ترین دستاورد پوتین از اولین سفر بیست‌وچهار سال اخیرش به کره شمالی ممکن است تضمین همکاری نظامی گسترده‌تر با کره شمالی باشد. البته توقف او در ویتنام نیز اتفاق مهمی بود. هانوی سال گذشته روابط خود با واشنگتن را ارتقا داده بود- که از نظر بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان یک پیروزی قابل توجه برای دولت جو بایدن بود، اما هنوز و هم‌چنان روابط ویتنام با مسکو عمیق‌تر است و سابقه و تاریخ بیشتری دارد.

ویتنام و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی از قبیل اندونزی، تایلند و مالزی همگی روی موضوعی چون عضویت در بلوک اقتصادی موسوم به بریکس حساب باز کرده‌اند. این بلوک اقتصادی که چند ده سال پیش توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شده، به تازگی کشورهای دیگری از «جنوب جهانی» مانند آفریقای جنوبی و ایران را نیز جذب کرده است.

برای پوتین و لی علاقه‌مندی کشورهای مختلف به بریکس نشان‌دهنده موفقیت آن‌ها در مقابله با تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای منزوی کردن آن‌ها به خصوص بعد از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین و قدرت‌نمایی نظامی چین در آسیا قلمداد می‌شود.

این بلوک برای کشورهایی که به دنبال جایگزینی برای نهادهای تحت رهبری ایالات متحده یا غرب- از قبیل صندوق بین‌المللی پول که اقدامات ریاضتی‌اش در اواخر دهه 1990 باعث تشدید دشواری‌های ناشی از بحران مالی آسیا شد- هستند، جذابیت زیادی دارد.

بریکس هم‌چنین از طریق بانک توسعه جدید- که در شانگهای مستقر است- برای پروژه‌های جدید به‌خصوص زیرساختی در حدود 33 میلیارد دلار وام اختصاص داده است.

این‌که آیا کشورهایی که به دنبال پیوستن به این گروه هستند قادر خواهند بود از این منابع مالی بهره ببرند یا نه، باید منتظر ماند و دید. ولی با این حال بدیهی است که بریکس به طور مدام و مستمر حضور خود را در برابر غرب قدرتمندتر کرده و چالش‌های بیشتری برای غرب ایجاد خواهد کرد!

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا و اینجا مراجعه کنید

 

نظر شما