شناسهٔ خبر: 67303942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

موضع‌گیری پزشکیان درباره حجاب و اینترنت در مناظره سوم

مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه همه خانواده من باحجاب و چادری هستند، تاکید کرد: «اما سوال این است که اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانستیم تا این سن آن‌ها را هدایت کنیم و هزینه زیادی برای مراکز دینی و مذهبی کردیم، با این روش‌ها می‌توانیم درست‌شان کنیم؟ تصور می‌کنیم با برخورد و گرفتن آن‌ها درست می‌شوند؟ آدم خجالت می‌کشد برخی رفتار‌ها را می‌بیند.»

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مناظرات شب گذشته درباره موضوع حجاب زنان گفت: «به تصور من قدم اول از مهدکودک و مدرسه شروع می‌شود و باید آموزش را از آنجا شروع کنیم و نگاه برابر و توانمندی را از آنجا آموزش دهیم. اگر آموزش دهیم تنش‌ها و مشکلات به وجود نمی‌آید. من در زندگی خودم 4 بچه داشتم اما من و همسرم درس می‌خواندیم. یک شب او کشیک بود و من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و یک شب او بچه‌ها را نگه می‌داشت. با هم بالا آمدیم و با هم کار کردیم.»

او با بیان اینکه با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن، افزود: «اگر در مقابل این برخورد با دختران و زنان، در خیابان اعتراض شود، گاهاً پرونده‌هایی هم برای آدم درست می‌کنند. در حقیقت ما این دختران و خانم‌ها را تربیت کردیم نه بیگانگان. با هر گونه زورگویی یا برخورد خشن مخالف هستم. چرا در مقابل برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا جلوی ماشین‌ها گرفته می‌شود، اعتراض نکردیم؟»

پزشکیان با اشاره به اینکه همه خانواده من باحجاب و چادری هستند، تاکید کرد: «اما سوال این است که اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانستیم تا این سن آنها را هدایت کنیم و هزینه زیادی برای مراکز دینی و مذهبی کردیم، با این روش‌ها می‌توانیم درست‌شان کنیم؟ تصور می‌کنیم با برخورد و گرفتن آنها درست می‌شوند؟ آدم خجالت می‌کشد برخی رفتارها را می‌بیند.»


او افزود: «ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان و اینکه درجه دو هستند و باید در خانه باشند اصلاح کنیم و در جایگاه‌ها و پست‌ها به آنها توجه کنیم. در عمل باید این‌کار را بکنیم وگرنه الان که دوره انتخابات است همه می‌گوییم این کارها را می‌کنیم. در بسیاری از مسائل قصور داریم و باید نوع رفتارمان را با آنها تغییر دهیم. چرا این دختران ما به این شکل درآمدند؟ پس از فوت همسرم در بحث با دخترم کوتاه می‌آمدم. اگر می‌خواستم با زور و تحکیم برخورد کنم این نمی‌شد. مجبور بودم با آنها کنار بیایم و گفت‌وگو کنم. بدون گفت‌وگو و بدون قانع کردن با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همانطور که در گذشته نتوانستند حجاب را به زور از سر زنان بردارند، نمی‌توانیم ما با زور حجاب را بر سر زنان بپوشانیم. در دانشگاه‌ها و مدارس دختران، کسانی را گذاشتیم که سواد و علمش را ندارند. با روش‌هایی که با زنان و دختران برخورد می‌کنیم، آنها را عقده‌ای می‌کنیم؛ حق برخورد اینگونه را با جوانان‌مان نداریم.»

پزشکیان تاکید کرد: «حالا همه با فیلترینگ و لایحه حجاب مخالف شده‌اند. پس این حجاب‌بان‌ها را چه کسی گذاشته است. اینترنت را باید آزاد کنیم توئیتر محل آموزش و تبادل خبر و فرهنگ است. جلوی محدودیت‌های اینترنت ایستادگی خواهم کرد. فیلترینگ باعث شکل‌گیری کاسبی فروش فیلترشکن شده است. خرج ماهانه تلفن اگر 50 هزار تومان شود، 200 هزار تومان هزینه خرید فیلترشکن می‌شود. ضمن اینکه افزایش میزان استفاده از فیلترشکن باعث دسترسی آسان‌تر به شبکه‌های مستهجن شده است. فاصله بخش زیادی از مردم، زنان و دختران با ما بیشتر شده و هر روز هم بیشتر شده؛ جوری شده که خیلی از زنان جرأت نمی‌کنند با حجاب بیرون بیایند.»/هم‌میهن

نظر شما