شناسهٔ خبر: 67303356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سایه جنگ بر سر مدیترانه

قبرس به‌طور سنتی به اسرائیل اجازه می‌دهد از حریم هوایی‌اش برای رزمایش‌های هوایی استفاده کند؛ اما هرگز در جریان درگیری‌های فعال چنین اجازه‌ای نداده است. با این حال، بریتانیا پایگاه‌هایی در قبرس دارد که از آن‌ها برای انجام عملیات نظامی در منطقه استفاده می‌کند. گفته می‌شود که بریتانیا از این پایگاه‌ها برای حمله به حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

پس از چندین روز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل، روز چهارشنبه حسن نصرالله هشدار داد که در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، «هیچ مکانی در برابر موشک‌ها و پهپادهای ما امن نخواهد بود.» او همچنین قبرس را تهدید کرد که به اسرائیل اجازه استفاده از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود در یک درگیری تمام‌عیار را ندهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، «یوان وارد» در گزارش ۱۹ژوئن برای الجزیره نوشت، نصرالله گفت: «دشمن به خوبی می‌داند که ما خود را برای سخت‌ترین روزها آماده کرده‌ایم و دشمن می‌داند که با چه چیزی روبه‌رو خواهد شد. اگر جنگ بر ما تحمیل شود، مقاومت بدون قید، قاعده و محدودیت خواهد جنگید.»

بر اساس اظهارات منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس در پاسخ به این تهدید گفت که کشورش «به هیچ وجه در هیچ جنگی درگیر نخواهد شد.» نصرالله در اولین اظهارات علنی خود در بحبوحه شعله‌ور شدن خشونت‌ها در مرز لبنان با اسرائیل گفت که خواهان درگیری گسترده‌تر نیست؛ اما تاکید کرد که این گروه برای جنگ آماده است و تاکنون تنها بخشی از تسلیحات خود را استفاده کرده است. نصرالله افزود: در صورت نیاز، حزب‌الله می‌تواند آن‌ها را در حملات دقیق روی «شاخه‌ای از اهداف» رها کند.

«مت ناشد» هم در گزارش دیگری در ۲۰ژوئن در الجزیره نوشت، در ۱۹ژوئن، حسن نصرالله به قبرس هشدار داد که اگر به اسرائیل در حمله به لبنان کمک کند، به یک «هدف» تبدیل خواهد شد. ارتش اسرائیل می‌گوید که حمله به لبنان را با هدف «زدن» حزب‌الله تصویب کرده است. این پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله فیلمی را منتشر کرد که می‌گفت توسط یکی از پهپادهایش بر فراز شهر حیفا گرفته شده که توانایی این گروه را برای نفوذ به عمق خاک اسرائیل نشان می‌دهد.

قبرس به‌طور سنتی به اسرائیل اجازه می‌دهد از حریم هوایی‌اش برای رزمایش‌های هوایی استفاده کند؛ اما هرگز در جریان درگیری‌های فعال چنین اجازه‌ای نداده است. با این حال، بریتانیا پایگاه‌هایی در قبرس دارد که از آن‌ها برای انجام عملیات نظامی در منطقه استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که بریتانیا از این پایگاه‌ها برای حمله به حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است. بر اساس گزارش‌ها، از این پایگاه‌ها برای تسلیح اسرائیل در جنگ علیه غزه و جنوب لبنان نیز استفاده شده است. «عماد سلامی» دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنانی گفت: «اعلام بی‌طرفی قبرس می‌تواند به‌عنوان یک پیروزی استراتژیک برای حزب‌الله تلقی شود.» او افزود: «این پاسخ… پیامی غیرمستقیم از سوی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد که تمایلی برای حمایت از کمپین نظامی اسرائیل ندارد.»

«امل سعد»، نویسنده کتاب «حزب‌الله: سیاست و مذهب» به الجزیره می‌گوید: حمله «برای قبرس از نظر اقتصادی ویرانگر خواهد بود.» «کریم امیل بیطار»، دانشیار روابط بین‌الملل در دانشگاه سنت جوزف بیروت گفت: سخنرانی آتشین نصرالله را می‌توان بخشی از یک جنگ روانی دانست با هدف ارسال پیامی روشن به دشمنان حزب‌الله مبنی بر اینکه هرگونه تلاش اسرائیل برای گسترش دامنه جنگ و حمله به لبنان، پیامدهای عمده‌ای بر تمام متحدان غربی اسرائیل، به‌ویژه متحدان منطقه‌ای، خواهد داشت. تحلیلگران می‌گویند حتی اگر قبرس به هیچ درگیری‌ای کشیده نشود، هجوم احتمالی پناه‌جویان -لبنانی و سوری در لبنان- به قلمروش، برای دولت این کشور نگران‌کننده خواهد بود.

«جیمی دتمر» هم در ۲۱ژوئن در پولیتیکو در همین رابطه نوشت، با وجود تلاش‌ها و هشدارهای فراوان خطر گسترش درگیری‌های منطقه‌ای اکنون ساعت به ساعت افزایش می‌یابد و آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن را وادار می‌کند تا در قدس اشغالی بر خطر وقوع «جنگ بزرگ‌تر» تاکید کند. یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله برای همگان ویرانگر خواهد بود و پس‌لرزه‌های آن کل منطقه و فراتر از آن را به‌شدت تکان خواهد داد.

این اقدام چند خطر در پی دارد: الف) وارد آوردن آسیب به روند شکننده عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب آن به رهبری ایالات متحده ب) ورود احتمالی ایران به درگیری؛ این کشور در اقدامی بی‌سابقه از پشت نیروهای نیابتی خود خارج و حملات مستقیمی به اسرائیل انجام داد.

نظر شما