شناسهٔ خبر: 67302811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست داخلی

صندوقچه اسرار نظام با بیان یک خاطره از FATF در مناظره، جلیلی را در آماج انتقادها قرار داد

علی مجتهدزاده، حقوقدان: وقتی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بابت یک خبر ساده می‌توانند به اقدام علیه امنیت ملی متهم شوند اگر آنچه آقای پورمحمدی در خصوص مخالفت سعیدجلیلی با FATF به دلیل گروکشی جناحی گفته، درست باشد اقدام وی به شکل مضاعف مصداق بارز این جرائم و همچنین جرم «اخلال در نظام اقتصادی» است.

صاحب‌خبر -

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: پنجشنبه‌شب در دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری، مصطفی پورمحمدی در بخشی از صحبت‌هایش در انتقاد از سعید جلیلی و با تأکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی پیش‌نیاز حل دیگر مشکلات است، گفت: « سال ۹۵ در شورای امنیت ملی با آقای جلیلی جلسه داشتیم، مشکل FATF را مطرح کردیم و اینکه خسارت آن کمتر از تحریم نیست و گفتم که ما را گرفتار می‌کند. آقای جلیلی پایان جلسه گفت من مخالف نیستم. اگر شما مسئول باشی ما قبول داریم، ولی نمی‌خواهیم به اینها (‌دولت روحانی) امتیاز بدهیم»! 

صندوقچه اسرار نظام با بیان این خاطره در دوران ریاست جمهوری روحانی که به عنوان وزیر دادگستری در جلسه مربوط به پولشویی در نشست شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده و خواستار تعیین تکلیف پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF شد، چهرۀ شاخص مناظره دوم شد و یکباره واکنش‌ها به این افشاگری فضای توئیتر را تسخیر کرد. 

اینکه جلیلی این ادعا را تکذیب نکرد؛ در ذهن مخاطب این مهم شکل گرفت که او و خط فکری‌اش در هسته قدرت تنها به دلیل آن که به روحانی امتیاز ندهند با چنین مسأله مهمی که می‌توان گفت به معیشت و سفره‌های مردم گره خورده است، مخالفت کردند؛ درحالی‌که همواره داعیه‌دار منافع ملی و مصالح نظام هم هستند.

در دولت حسن روحانی، مباحثات طولانی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف انجام شد تا ایران در فهرست سیاه این گروه قرار نگیرد، اما در پی مخالفت شدید اصولگرایانِ حاکم بر مجلس و عوامل دیگر که پورمحمدی در دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری از آن پرده برداشت، این امر محقق نشد.

به عبارتی سال ۸۷ و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وزیر اقتصاد وقت لایحه پیوستن ایران به FATF را ارائه کرد. سال ۹۰ سعید جلیلی، دبیر وقت شعام در نامه‌ای نوشت پیوستن به FATF ضروری است؛ اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی او و همفکرانش به یکباره مخالف پیوستن کشور به FATFشدند و کیهان هم نوشت: با پذیرش FATF سرنوشت کره‌شمالی در انتظار ماست. به این ترتیب ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) قرار گرفت و آخرین بار نیز در اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند و از کشورهای عضو خواسته شد از جمله در قبال ایران اقدامات نظارتی مضاعف و ضروری را اتخاذ کنند.

سکوت جلیلی، تأیید سخنان پورمحمدی بود

جلیل محبی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در شبکه اجتماعی ایکس در این مورد نوشت: «سکوت جلیلی درخصوص جمله‌ای که پورمحمدی درباره FATF نقل کرد، تایید سخنان او بود. در این‌ صورت جلیلی پشت پرده با FATF موافق است و فقط با اجرای دولت روحانی مخالف بوده است.»

این نوع تفکر شایسته مدیریت بر کشور است؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات حسن روحانی نیز در واکنش به افشاگری پنجشنبه‌شب پورمحمدی در شبکه ایکس نوشت: «‌می‌دانید که آثار عدم اجرای FATF در کشور چیست؟ ‌نپیوستن به FATF با سفره مردم چه کرد؟ سفره از مابهتران چه؟ آیا این نوع تفکر شایسته مدیریت بر کشور است؟»

جلیلی توضیح دهد

در ادامه واکنش‌ها به افشاگری پورمحمدی درباره FATF؛ نماینده مجلس خواستار ارائه توضیحاتی از سعید جلیلی شد.

عبدالکریم حسن زاده، نوشت: «آقای سعید جلیلی باید به صراحت درباره ادعای آقای پورمحمدی مبنی بر اینکه وی FATF را قبول داشته، اما نمی‌خواسته توسط تیم آقای روحانی پذیرفته شود، توضیح دهد. گروگانگیری زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی برای برتری در دعوای سیاسی چیزی بسیار فراتر از بی‌اخلاقی و اقدامی غیرقابل گذشت است.» 

جلیلی باید محاکمه شود یا در صداوسیما مناظره کند؟

عبدالرضا داوری نیز چنین واکنش نشان داد:‌ «اکنون که آشکار شده سعید جلیلی و باند بنیادگرایان و دلواپسان حامی‌اش، هشت سال به‌خاطر زدن دولت روحانی با FATF مخالفت جناحی کرده‌اند و معیشت و زندگی مردم ایران را به گروگان و فلاکت گرفته‌اند تا روحانی را به زیر بکشند، جای آنها در دادگاه برای محاکمه است یا در صداوسیما برای مناظره؟!»

گروکشی جناحی جلیلی مصداق بارز اقدام علیه امنیت ملی است

علی مجتهدزاده، حقوقدان نیز نوشت: وقتی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بابت یک خبر ساده می‌توانند به اقدام علیه امنیت ملی متهم شوند اگر آنچه آقای پورمحمدی در خصوص مخالفت «سعیدجلیلی» با FATF به دلیل گروکشی جناحی گفته، درست باشد اقدام وی به شکل مضاعف مصداق بارز این جرائم و همچنین جرم «اخلال در نظام اقتصادی» است.

طرح چند پرسش کلیدی از جلیلی

کاربران بسیاری به سخنان ترسناک پور محمدی واکنش نشان دادند. برخی این پرسش را مطرح کردند که: 

-اینها کی هستند که اینقدر توانمند هستند که حتی مجوز ندادند که دولت سیزدهم هم از فرصت FATF استفاده کند؟

- ‌یعنی اگر پزشکیان هم بیاید مجوز FATF می‌رود برای بعد از ایشان؟

-آقای جلیلی؛ چطور به خودتان اجازه دادید بعد آن خیانت بزرگ به کشو، امروز کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟!

-آیا کارشکنی شما در تصویب fatf با نیت زمین‌گیر کردن دولت حسن روحانی، خیانت به تک‌به‌تک مردم ایران نبود؟ اکنون با چه رویی دم از دفاع از منافع کشور و مردم می‌زنید؟!

-آقای جلیلی؛ چطور در این سال‌ها بیچارگی مردم را دیدید و از غصه نمردید؟ چگونه امروز زنده هستید و شعار ایرانی بودن سر می‌دهید؟!

-️جناب جلیلی؛ محال ممکن است هیچ ایرانی واقعی، هیچ وطن‌دوستی و هیج میهن‌پرستی برای منافع خودش، جبهه و فرقه‌اش و گروه و دسته‌اش، با سرنوشت ۸۵میلیون ایرانی بازی کند؛ مگر ایرانی نباشد و یا...!!!

کاربری نیز نوشت:‌ ️آقای جلیلی؛ پنجشنبه‌شب مردم ایران متوجه شدند که چرا همه مردان بزرگ این کشور همچون محمدجواد ظریف تحت سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفتند؛ اما شما همچنان در نقطه امن دولت‌های متخاصم قرار دارید.

انقلابی کاسبکار؛ لقب دیگری بود که یک کاربر شبکه ایکس به جلیلی داد و یادآور شد: خیانت یعنی با پذیرش fatf موافق باشی، ‌اما بخاطر دولت روحانی مخالفت کنی و مردم را به فلاکت بیاندازی.

کاربری به نام سیده زهرا محدث نیز با بیان اینکه ایران هرگز جلیلی را نخواهند بخشید، نوشت: «جلیلی به خاطر کینه شخصی با روحانی ۸۰ میلیون نفر را فدای حب و بغض خودش میکنه چطور می‌خواد رئیس‌جمهور بشه؟؟ جلیلی یک مهره و آلت دست بیش نیست.» 

مینا محمدزاده

نظر شما