شناسهٔ خبر: 67302489 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در نخستین مجمع گردشگری بریکس چه گذشت؟

مجمع گردشگری بریکس با حضور ۹ کشور از جمله ایران در مسکو برگزار شد تا با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی در جهان، راه‌کارهای تقویت روابط گردشگری و چشم‌انداز همکاری بین کشورهای عضو بریکس به بحث گذاشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین مجمع گردشگری بریکس با حضور نمایندگان ۹ کشور عضو از جمله روسیه، برزیل، مصر، هندوستان، ایران، چین، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی در هتل کارلتون مسکو (روسیه) بیستم و بیست‌ویکم ژوئن (سی‌ویکم خرداد و یکم تیر) برگزار شد.

مسکو با میزبانی از این مجمع قصد داشت پایتخت روسیه را به عنوان یکی از مراکز توریستی پیشرو در جهان معرفی کند، چرا که روسیه با کاهش تعداد گردشگران پس از همه‌گیری کووید مواجه شده بود و به انزوا کشیدن آن از سوی برخی کشورها پس از جنگ اوکراین از سال ۲۰۲۲ تعداد گردشگران این کشور را کاهش داد؛ هرچند مقامات گردشگری آن از رشد دوباره سفرهای بین‌المللی به این کشور از سال گذشته خبر داده‌اند.

در مجمع گردشگری بریکس ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۹ کشور عضو بریکس در مسکو حاضر شده بودند تا با توجه به تغییر چشم‌انداز سیاسی در جهان و گرایش بسیاری از کشورها به سمت گردشگری داخلی و تضعیف روابط در چارچوب جریان‌های گردشگری، به ویژه پس از همه‌گیری کرونا، با شرحی از واقعیت‌های جدید گردشگری، به راهکارهای تقویت صنعت گردشگری کشورهای عضو بریکس بیندیشند.

شرکت‌کنندگان این مجمع همچنین درباره پروژه‌ها، محصولات و خدمات گردشگری مذاکره کردند و چشم‌انداز همکاری را به بحث گذاشتند؛ توسعه گردشگری پایدار، تأثیر فناوری‌های مدرن، دیجیتالی شدن صنعت گردشگری، هتل‌داری و اوقات فراغت و هوش مصنوعی، چگونگی توسعه سیستم حمل‌ونقل و نگهداری و توسعه باغ‌ها و پارک‌های گردشگری از جمله موضوعاتی بود که به بحث گذاشته شد.

روسیه همچنین از این فرصت برای معرفی پرتال گردشگری و طرح تابستانی مسکو با عنوان «Summer in Moscow: Let's Go Outdoors!» به نمایندگان بریکس که در این مجمع حاضر بودند، استفاده کرد.

مجمع گردشگری بریکس از سوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه به‌طور مشترک با دولت مسکو برگزار شد.

در نخستین مجمع گردشگری بریکس چه گذشت؟

پیشنهاد ایران به کشورهای بریکس برای لغو متقابل روادید

مسلم شجاعی، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز جمعه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با محل برگزاری نخستین مجمع گردشگری بریکس اظهار کرد: پیش‌تر، جمهوری اسلامی ایران روادید گردشگران شش کشور از ۱۰ کشور عضو بریکس را لغو کرده است، علاوه بر لغو روادید، باید به سازمان‌های هوایی خود در کشورها کمک و آن‌ها را تشویق کنیم که تعداد پروازهای مستقیم بین کشورها را افزایش دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت توجه به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری میان کشورهای عضو گروه بریکس افزود: هرچه اپراتورهای تور کشورها با یکدیگر بیشتر آشنا باشند، گردشگران بیشتری بین کشورهای عضو بریکس مبادله خواهند شد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به بازاریابی و استفاده از فناوری و دیجیتالی کردن محصولات و خدمات گردشگری بین کشورهای عضو بریکس را ضروری دانست و گفت: سومین پیشنهاد عمل‌گرایانه من برای توسعه گردشگری در بریکس، تمرکز بر بازاریابی و تولید محتوای گردشگری مناسب است.

شجاعی در توضیح پیشنهاد خود افزود: تولید محتوا توسط گردشگران کشورها و انتشار آن‌ها این روزها به اینفلوئنسر مارکتینگ و تور FAM معروف است؛ ما به‌تازگی در بازار چین اقدامی انجام داده‌ایم و تعداد گردشگران این کشور به ایران را نسبت به قبل از کووید ۱۹ بیش از ۳۵ درصد افزایش داده‌ایم. می‌دانیم که همه اعضای بریکس از این دست اقدامات موفق بسیاری دارند.

وی در ادامه به بخشی از ظرفیت‌های ایران در عرصه گردشگری اشاره کرد و گفت: رتبه دهم جهان با ۲۷ میراث جهانی ثبت شده در یونسکو که تخت جمشید یکی از آن‌هاست، رتبه پنجم جهان با ۲۴ میراث ناملموس جهان که نوروز یکی از آن‌هاست، تنوع قومیتی و فرهنگی، رویدادها و جشن‌های فراوان، مردمی مهمان‌نواز به عنوان مزیت رقابتی مهم، همچنین امنیت مثال‌زدنی از ظرفیت‌های گردشگری ایران است که در نظرات و پست‌های گردشگران (در شبکه‌های اجتماعی) نیز بازتاب یافته است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: همان‌طور که رئیس‌جمهور فقید کشورمان معتقد بود، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران می‌خواهد ورود گردشگران به ایران را تسهیل کند، بنابراین ما درها را باز کرده‌ایم؛ امروز گردشگران بیش از ۴۰ کشور می‌توانند بدون ویزا به کشور ما سفر کنند؛ این کشورها بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و برخی از آن‌ها اعضای بریکس هستند.

شجاعی خاطرنشان کرد: ایران در سال گذشته توانست ۶.۴ میلیون گردشگر بین‌المللی جذب کند که نسبت به سال قبل از آن، ۵۰ درصد رشد داشته است.

در نخستین مجمع گردشگری بریکس چه گذشت؟

نقشه راه گردشگری کشورهای بریکس امضا شد

همچنین در این نشست، نقشه راه گردشگری بریکس در شش محور به تصویب مقامات کشورهای عضو رسید؛ توسعه تماس‌های مستقیم میان سازمان‌های حوزه گردشگری و توریسم کشورهای عضو، مبادله گردشگران و معرفی متقابل جاذبه‌های گردشگری از محورهای کلیدی این نقشه راه است.

در این نقشه راه همچنین به ضرورت نوآوری کشورهای عضو بریکس در خدمات‌رسانی به گردشگران، توسعه مهارت‌های مرتبط با صنعت گردشگری و توسعه توریسم پایدار پرداخته شده است.

توضیحات میزبان درباره سند اجلاس

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در سخنانی در این نشست اظهار کرد: نقشه راه گردشگری بریکس منعکس‌کننده یک طرح توسعه پایدار برای چندین پروژه به‌طور هم‌زمان است.

وی افزود: ایجاد بستری برای راه‌حل‌های دیجیتال در زمینه گردشگری، توسعه برنامه‌ای برای توسعه شایستگی‌های اپراتورهای تور، ابتکار سبز بریکس در زمینه گردشگری، همچنین تعدادی رویداد برای توسعه روابط تجاری در حوزه گردشگری در این سند پیش‌بینی شده است.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، همچنین گفت: بنا بر تحلیل کارشناسان وزارت توسعه اقتصادی روسیه، ظرفیت سفرهای شهروندان کشورهای عضو بریکس به دیگر کشورهای عضو این گروه تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید.

رشتنیکوف اضافه کرد: جریان مبادله گردشگری متقابل بین روسیه و کشورهای بریکس در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، جریان گردشگران از ۱.۵ میلیون نفر گذشت که چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مسائل، ما و کشورهای بریکس به روشی مشابه فکر می‌کنیم و در یک جهت حرکت می‌کنیم؛ در زمینه‌های خاصی همچون سرمایه‌گذاری، دیجیتالی‌سازی، بازاریابی و پرسنل، پتانسیل زیادی برای همکاری وجود دارد. من مطمئن هستم که تمام برنامه‌های مشخص شده به‌زودی اجرا می‌شود و پروژه‌های مشترک ما کمک قابل توجهی به توسعه نه‌تنها صنعت گردشگری، بلکه صنایع مرتبط مانند آموزش، حمل و نقل، نوآوری و فناوری‌های دیجیتال خواهد کرد.

روسیه به دنبال آسان کردن صدور روادید برای برخی کشورها است

وزیر توسعه اقتصادی روسیه در بخش دیگری از این نشست گفت: در بیشتر موارد، پروازهای مستقیم بین کشورهای بریکس به‌خوبی توسعه یافته و ورود گردشگران بدون ویزا به روسیه فراهم شده است.

وی ادامه داد: ما در حال مذاکره و ساده کردن قوانین ورود به روسیه هستیم و در تلاش هستیم تا سیستم ویزا را با تعدادی از کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین ساده کنیم که مذاکرات مرتبط با این موضوع پیشرفت خوبی داشته است.

رشتنیکوف اظهار داشت: یکی دیگر از ابزارهایی که گردشگری سازمان‌یافته را توسعه می‌دهد، سازوکار لغو روادید در مبادلات گروهی گردشگران است؛ روسیه چنین قراردادهایی با چین و ایران دارد و در حال کار روی امضای آن با هند است.

در نخستین مجمع گردشگری بریکس چه گذشت؟

در این نشست، وزیران و دیگر مقامات شرکت‌کننده از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به طرح دیدگاه‌های خود درباره چشم‌انداز آینده همکاری پرداختند.

به گزارش ایمنا، گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست و در دی ۱۴۰۲ هم‌زمان با ژانویه، ماه نخست ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به‌طوررسمی به این گروه پیوستند.

ریاست دوره‌ای سالانه بریکس در یکم ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.

بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده که رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان بیست‌ودوم تا بیست‌وچهارم اکتبر (یکم تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

نظر شما