شناسهٔ خبر: 67301921 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

قهرمانی زردپوشان اصفهانی و ترسیم چشم‌انداز آینده

سپاهان؛ یک دهه بعد

سپاهان، قدرت سال‌های نه‌چندان دور فوتبال ایران، پس از قریب به یک دهه ناکامی در کسب عنوان قهرمانی، بالاخره به این طلسم پایان داد و توانست این بار با شکست‌دادن مس رفسنجان در فینال جام حذفی، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست بیاورد.

صاحب‌خبر -

سپاهان، قدرت سال‌های نه‌چندان دور فوتبال ایران، پس از قریب به یک دهه ناکامی در کسب عنوان قهرمانی، بالاخره به این طلسم پایان داد و توانست این بار با شکست‌دادن مس رفسنجان در فینال جام حذفی، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست بیاورد. این تیم زردپوش اصفهانی که در دهه گذشته با کسب قهرمانی‌های متعدد در لیگ برتر ایران می‌رفت تا رکوردی جاودانه به ثبت برساند، با اوج‌گیری عصر جدید پرسپولیس مواجه شد و دیگر نتوانست درخشش همیشگی را داشته باشد. آنها در دهه گذشته با صرف هزینه‌های هنگفت سعی در ساختن تیمی قدرتمند داشتند ولی همواره یک جای کار برای‌شان لنگید و پول برای‌شان خوشبختی نیاورد. البته این موضوع دلیلی برای دلسردی مجموعه سپاهان نشده و در سال‌های اخیر دوباره خود را در قامت یک مدعی جدی مطرح کردند. آنها سال گذشته پس از جذب ستاره‌های نامی فوتبال، به سراغ ژوزه مورایس پرتغالی رفتند تا با استفاده از دانش فنی او بتوانند به روزهای خوب گذشته برگردند. حاصل اولین سال همکاری دستِ خالی بود؛ نه مورایس و نه سپاهان تیمی در حد و اندازه قهرمان نشان ندادند. در این فصل هم که سپاهان یکی از تیم‌های مدعی در لیگ برتر نشان می‌داد، در میانه‌های راه اسیر حواشی عجیب‌و‌غریب شدند تا در اتفاقی تکراری دوباره فرصت رسیدن به قهرمانی را از دست بدهند. ولی تنها تفاوت عمده این فصل درخشش در جام حذفی بود. سپاهانی‌ها از روزی که پی بردند شانس اندکی برای رسیدن به عنوان قهرمانی در لیگ برتر دارند، تمرکز و توجه‌شان را معطوف به بازی‌های جام حذفی کردند و نهایتا هم توانستند با شکست‌دادن 2 بر صفر مس رفسنجان در فینال این رقابت‌ها که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، جام قهرمانی را به دست بیاورند.

 این جام، اولین جامی است که سپاهان بعد از یک دهه در فوتبال ایران به دست می‌آورد و باید اعتبارش را به پای سرمربی پرتغالی‌اش یعنی ژوزه مورایس بگذارد. مردی که تا همین چند هفته پیش زمزمه جدایی‌اش از این باشگاه به گوش می‌رسید، حالا توانسته برای اصفهانی‌ها یک جام دیگر به ارمغان بیاورد و ورق را به سود خود برگرداند. آن‌طور که از سوی مسئولان باشگاه سپاهان عنوان شده، مورایس برای سومین سال پیاپی هم در اصفهان حضور خواهد داشت. به‌این‌ترتیب ژوزه مورایس که در دوران حضورش در سپاهان ناکام در لیگ برتر بود، بعد از حذف زودهنگام از گردونه رقابت‌های جام حذفی در فصل گذشته، توانست سرانجام اولین قهرمانی‌اش همراه تیم اصفهانی را به‌ دست بیاورد. سپاهان با قهرمانی به‌دست‌آمده در فصل جاری رقابت‌های جام حذفی، بعد از استقلال و پرسپولیس، با کسب پنج عنوان قهرمانی به‌تنهایی سومین تیم پرافتخار تاریخ این رقابت‌ها شد و طلایی‌پوشان حالا باید خود را برای انجام مسابقه سوپرجام فوتبال ایران مقابل پرسپولیس (قهرمان لیگ برتر) آماده کنند. نکته مهم این سپاهان با این قهرمانی و البته پیش از آن، با حضور در فینال جام حذفی، حضورش در پای‌آف لیگ نخبگان آسیا را هم قطعی کرده و سال آینده باید در چند جبهه مبارزه کند. آنها این بار با کسب تجربه از ناکامی‌های اخیر، به دنبال فتح دوباره لیگ برتر خواهند بود، از قهرمانی‌شان در جام حذفی دفاع خواهند کرد و باید در آسیا هم نشان بدهند که نماینده شایسته‌ای برای فوتبال ایران هستند. ولی نکته مهم‌تر برای آنها رهایی از طلسم قهرمان‌نشدن در این فوتبال است. آخرین باری که سپاهان توانسته عنوان قهرمانی در لیگ برتر ایران را به دست بیاورد، مربوط به فصل 94-93 است. پس‌ از‌ آن به طرز عجیبی، فرصت قهرمانی‌های این تیم ته کشیده و در لیگ و حتی در جام حذفی توفیقی به دست نیاورده‌ بودند. ناکامی در کسب قهرمانی لیگ برتر برای سپاهان در شرایطی پشت سر هم اتفاق افتاده که آنها روزهای به مراتب بدتری هم در فوتبال ایران در سال‌های اخیر داشته‌اند و گاهی حضور در رده چهاردهم و یازدهم جدول رده‌بندی لیگ را هم تجربه کرده‌اند. هرچند در سال‌های اخیر آنها رشد درخوری داشته و همواره در بین پنج تیم بالای جدول بوده‌اند ولی هیچ‌کدام از اینها برای هواداران این تیم پذیرفتنی نبود. سپاهانی‌ها زمانی بر لیگ برتر ایران سلطه کامل داشتند ولی حالا از آن روزهای خوش قریب به یک دهه می‌گذرد. آخرین باری که سپاهانی‌ها قهرمان شده‌اند، مربوط به چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران بود که توانستند جام قهرمانی را بالای سر ببرند؛ آن‌هم در فصلی که تا روز پایانی تصور می‌شد عنوان قهرمانی به تراکتور یا نفت تهران می‌رسد اما در یکی از عجیب‌ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران، نبرد سرنوشت‌ساز تراکتور و نفت با تساوی 3-3 به پایان رسید و سپاهان در خانه برابر سایپا پیروز شد تا در‌حالی‌که در تبریز شایعه شده بود طلایی‌پوشان اصفهانی متوقف شده‌اند، شاگردان حسین فرکی در خانه جشن قهرمانی بگیرند. هرچند طلسم قهرمان‌نشدن در لیگ برتر برای این تیم پس از سال‌ها همچنان باقی است ولی درخشش تازه‌شان در جام حذفی، آن‌هم در فصلی که بیش از هر تیم ایرانی دیگر در مسابقات شرکت کردند، باعث شد تا بعد از مدت‌ها بار دیگر کاپ قهرمانی جام حذفی را بالای سر ببرند. آخرین باری که سپاهان قهرمان جام حذفی ایران شده بود، مربوط به فصل 1392-1391 بود. حالا پرسش مهم این است: سپاهان قرار است دوباره مدعی اصلی فوتبال ایران شود؟

 

نظر شما