شناسهٔ خبر: 67301868 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سرگیجه‌های استقلال تمامی ندارد

جواد نکونام و بالادستی‌ها

استقلال، یکی از تیم‌های همیشه مدعی فوتبال ایران، این روزها شرایط عجیبی را تجربه می‌کند. این تیم که فصل گذشته با وجود صدرنشینی در هفته‌های زیادی از رقابت‌های لیگ برتر، به کارش با ایستادن در رتبه دوم جدول پایان داد، وضعیت چندان روشنی به لحاظ مدیریتی و کادر فنی ندارد.

صاحب‌خبر -

استقلال، یکی از تیم‌های همیشه مدعی فوتبال ایران، این روزها شرایط عجیبی را تجربه می‌کند. این تیم که فصل گذشته با وجود صدرنشینی در هفته‌های زیادی از رقابت‌های لیگ برتر، به کارش با ایستادن در رتبه دوم جدول پایان داد، وضعیت چندان روشنی به لحاظ مدیریتی و کادر فنی ندارد. این باشگاه هفته‌های آخر لیگ را با سرپرستی مدیرعامل گذراند و هنوز هم به طور قطعی مشخص نشده که جواد نکونام قرار است فصل آینده هم روی نیمکت این تیم بنشیند یا خیر؛ دست‌کم این موردی است که تا زمان نگارش این مطلب مبهم مانده است. استقلال با جواد نکونام در فصل گذشته با 67 امتیاز در رده دوم قرار گرفت تا رکورد امتیازی تیمِ دوم جدول را در تاریخ لیگ برتر بشکند. با این حال، آنها جام قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کردند تا حسرت ازدست‌دادن جام در دو هفته پایانی را بخورند. این تیم حالا در کنار پرسپولیس و سپاهان یکی از سه تیمی است که باید چندی دیگر در فرمت جدید لیگ نخبگان آسیا به میدان برود ولی همان‌طور که عنوان شد، شرایط چندان روشنی ندارد. عمده ابهام رایج در این زمینه مربوط به جواد نکونام است. او فصل گذشته با وجود آنکه در مقایسه با دیگر تیم‌های مدعی، نتوانست ستاره‌های مدنظرش را به خدمت بگیرد، توانست با انسجام لازم، استقلال را نایب‌قهرمان لیگ برتر کند. با این حال، درست مثل سال گذشته که جواد با «اماواگر» هدایت آبی‌پوشان تهرانی را برعهده گرفت، حالا دوباره حضورش در استقلال «مشروط» شده است. این موردی است که در روزهای گذشته، دو خبرگزاری تسنیم و ایسنا به آن اشاره کرده و از این نوشته‌اند که نهادهای نظارتی مجوز صدور کار جواد نکونام در استقلال برای فصل آینده را صادر نکرده و این مربی مجبور است دوباره با نهادهای ذی‌ربط در این زمینه به توافق برسد. این خبر در شرایطی منتشر شده که نکونام سال گذشته با استقلال قراردادی سه‌ساله بسته و روی کاغذ هنوز دو فصل دیگر با این تیم قرارداد دارد.

استارت با «عفو رهبری»

جواد نکونام خردادماه سال گذشته به طور رسمی به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شد. البته توافق او با مسئولان باشگاه استقلال یکی، دو هفته قبل از این تاریخ رقم خورد ولی آن زمان شایعه شد که نکونام به دلیل فعالیت در فضای مجازی در اتفاقات اجتماعیِ رخ‌داده در فضای ایران، نمی‌تواند روی نیمکت استقلال بنشیند. اگرچه بسیاری تلاش کردند این مورد را در حد همین شایعه بدانند ولی بعدها خبرگزاری فارس در مطلبی به این شایعات قوت بخشید و خبر داد که نکونام پس از «عذرخواهی بابت اشتباهات گذشته» توانسته مشمول «عفو رهبری» شود و می‌تواند روی نیمکت استقلال بنشیند. آن روزها خبر رسید که نهادهای ذی‌ربط با سرمربی جوان استقلال جلساتی برگزار کرده و نکونام توانسته رضایت آنها را جلب کند. حتی خبر از این داده شد که در همین راستا، این سرمربی یکی، دو پست خبرسازش در اینستاگرام را هم پاک کرده تا مشکلی برای امضای قرارداد با استقلال نداشته باشد.

عفو رهبری موقت بوده است؟

با انتشار همان خبر مشخص شد که جواد نکونام با چراغ سبز نهادهای بالادستی روی نیمکت استقلال نشسته ولی آن روزها خبری از این نبود که نکونام باید هرساله مجوزش را تمدید کند. این موضوعی است که چند روز پیش خبرگزاری تسنیم به آن پرداخته و نوشته که با توجه به مطرح‌شدن برخی موارد از سوی نهادهای نظارتی، ادامه همکاری نکونام با استقلال مورد ابهام قرار گرفته است. در بخشی از این گزارش چنین آمده است که «جواد نکونام با وجود اینکه دو سال دیگر با استقلال قرارداد دارد اما مشخص نیست که بتواند روی نیمکت استقلال حضور داشته باشد. برخی مسائل باعث شده نهادهای نظارتی مواردی را مطرح کنند و به‌همین‌دلیل ادامه حضور نکونام در استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نهادهای مربوطه در هفته‌ جاری این مورد را به مسئولان هلدینگ خلیج فارس منتقل و اعلام کرده‌اند که نکونام مجوز لازم برای فعالیت را ندارد. باوجوداین به نکونام فرصت داده شده تا مشکل را برطرف کند. درواقع نظر نهادهای ذی‌صلاح به باشگاه و هلدینگ اعلام شده اما سرمربی آبی‌ها در تلاش است شرایط را تغییر دهد. از فرصتی که در اختیار نکونام قرار گرفته، چند روز مانده ولی شواهد نشان می‌دهد که شانس ادامه حضور این مربی در استقلال کم است. باشگاه استقلال به دنبال جذب مربی خارجی برای فصل آینده است و از سوی دیگر باید با نکونام برای فسخ قرارداد به توافق برسد». از آنجا که نکونام سال گذشته، طبق ادعایی که خبرگزاری فارس مطرح کرده، مورد عفو رهبری قرار گرفته، مشخص نیست چرا باید دوباره مجوز ادامه کار را از نهادهای نظارتی بگیرد. از سوی دیگر مشخص نشده نکونام در سال گذشته کدام مورد یا موارد مسئولان مربوطه را رعایت نکرده که دوباره مجبور شده تا برای حل مشکلش رایزنی کند. از سوی دیگر اینکه آیا انتشار چنین اخبار رسمی و دخالت نهادهای دیگر در امور فوتبالی یک باشگاه می‌تواند به سرنوشت این تیم در ادامه مسیر لطمه وارد کند یا خیر، هم تبدیل به پرسشی برای هواداران آبی‌پوش تهرانی شده است. استقلال به‌تازگی مجوز حضور در رقابت‌های آسیایی را گرفته و ظاهرا اداره‌اش به هلدینگی خصوصی واگذار شده ولی رسانه‌های نزدیک به دولت به‌وضوح از تصمیم‌گیری نهادهای دیگر در امور مدیریتی این باشگاه می‌نویسند.

البته مشکل جواد نکونام برای ادامه حضورش در باشگاه استقلال فقط معطوف به نهادهای بالادستی نیست، چراکه در روزهای گذشته اخبار ضدونقیض دیگری هم رواج پیدا کرده که قطعا می‌تواند روی سرنوشت نکونام اثرگذار باشد. این یکی مربوط به نارضایتی تعدادی از پیش‌کسوتان استقلال از نتایج و سبک بازی تیم استقلال در فصل گذشته است. آنها کناررفتن این تیم از جام حذفی و عدم موفقیت در کسب قهرمانی لیگ برتر را یک ناکامی محض توصیف کرده و خواسته‌اند تا فرد دیگری هدایت استقلال را برعهده بگیرد ولی هم‌زمان هجوم تعداد زیادی از هواداران باشگاه استقلال به پست‌های مجازی هلدینگ «خلیج فارس»، مالکان جدید باشگاه، و درخواست برای برکناری جواد نکونام هم برای این سرمربی جوان دردسرساز شده است. آنها با اشاره به اینکه سبک بازی تیم نکونام نمی‌تواند استقلال را صاحب دستاوردی در لیگ برتر یا آسیا کند، خواسته‌اند تا به همکاری با جواد نکونام پایان داده شود. البته نکونام حامیان خاص خودش را هم دارد؛ آنها برخلاف این عده اعتقاد دارند که با توجه به بضاعت باشگاه، به‌ویژه در نقل‌وانتقالات، جواد نکونام فراتر از حد تصور نتیجه گرفته و باید برای رسیدن به موفقیت در این باشگاه به او به اندازه کافی زمان داد. هرچه باشد ولی موضوعی که باید در اولویت قرار بگیرد، «زمان» است. این تیم اگر قرار باشد در فصل آینده توفیقی کسب کند، باید از همین حالا ابهامات رایج را کنار گذاشته و در دو پست مهم مدیرعاملی و سرمربیگری، تصمیمات ضربتی بگیرد. اگر قرار به تداوم همکاری یا همکاری‌نکردن با جواد نکونام است، هیچ روزی بهتر از امروز برای اعلام چنین موضوعی نخواهد بود.

 

نظر شما