شناسهٔ خبر: 67301667 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

علاقه‌مندان به سینما تولد عباس کیارستمی را جشن گرفتند

روز فیلم‌ساز خاص

دنیای اقتصاد : اگر آن بیماری مرموز عباس کیارستمی را از ما نمی‌گرفت حالا ۸۵سالگی‌اش را جشن می‌گرفتیم. او یکی از معروف‌ترین هنرمندان ایرانی در پهنه جهان است که هشت سال پیش در تابستان سال ۱۳۹۵ در فرانسه درگذشت.

صاحب‌خبر -

مرگ غیرمنتظره او و حاشیه‌های تمام‌نشدنی‌ این اتفاق تلخ، واکنش‌های بسیاری برانگیخت. بزرگ‌ترین فیلم‌سازان جهان به سوگ او نشستند و رسانه‌های مطرح بین‌المللی درباره چند و چون بیماری و مرگش گزارش‌ها نوشتند. هنوز هم که هنوز است، حرف‌ها و خاطرات ناگفته درباره او در سالگرد مرگ و تولدش رسانه‌ای می‌شود و دوستدارانش به یادش گرد هم جمع می‌آیند.

همین دیروز در گورستان توک مزرعه در لواسان، دوستان و دوستدارانش بر سنگ مزار خاص کیارستمی جمع شدند، یادش کردند، ‌از او گفتند و در آفتاب گرم اول تیرماه، در زیر سایه درخت‌ها، ‌تولدش را جشن گرفتند.

اما شاید مهم‌تر از همه جشن‌های دیروز، برنامه‌ای بود که در روستای کوکر برای تولد کیارستمی گرفتند. در این جشن که با حضور چهره‌های سینمای کشور برگزار شد، شماری از فیلم‌های کوتاه ساخته فیلم‌سازان جوان برای حاضران روی پرده رفت.

روستای کوکر همان روستایی است که عباس کیارستمی به عنوان لوکیشن «فیلم خانه دوست کجاست» انتخاب کرد و آن قاب معروف درخت را به تصویر کشید. قابی که در آن، بازیگر یک جاده خاکی زیگزاگی را تا رسیدن به تک درخت بالای تپه طی می‌کرد.

همه اینها در حالی است که به‌زودی جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی نیز با یاد و خاطره او به شکل بین‌المللی در تهران و برلین برگزار خواهد شد. در این جشنواره فیلم‌های کوتاه از کشورهای مختلف جهان با هم رقابت خواهند کرد. جشنواره یاد‌شده، از ۱۲ تیرماه امسال، یعنی ۱۰ روز دیگر، افتتاح خواهد شد و به مدت دو روز تا ۱۴ تیر ادامه خواهد داشت.

نکته قابل‌توجه این است که ۱۴ تیرماه سالروز درگذشت کیارستمی است و حد فاصل زادروز تا سالگرد مرگش دو هفته است. هر ساله در این دو هفته در کشور برنامه‌های مختلفی برای گرامیداشت یاد او برگزار می‌شود.

کیارستمی متولد سال معروف ۱۳۱۹ بود، سالی که زادروز شماری از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های هنر ایران را در خود دارد؛ هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، اسفندیار منفردزاده، انوشیروان روحانی، احمدرضا احمدی، محمود دولت‌آبادی، آیدین آغداشلو،‌ خسرو سینایی، ثریا قاسمی، پوری بنایی،‌ قباد شیوا، منوچهر والی‌زاده و ...

کیارستمی پس از ابتلا به نوعی بیماری که جزئیاتش مطرح نشد در اوایل سال ۱۳۹۵ بستری شد و سپس برای ادامه درمان به فرانسه منتقل شد؛ اما چنان که گفته شده، به خاطر خونریزی داخلی ناشی از دریافت دوز بالای هپارین درگذشت.

 

نظر شما